Utveckling av däckkrängare (kundundersökning)

Kan det stämma att däcken nuförtiden är så bra balanserade att det räcker att ha fälgen balanserad? Så när du byter däck lägger du bara den färgade pricken på däcket vid ventilen.:va

Z.w.A skrev:
2444902 Kan det stämma att däcken nuförtiden är så bra balanserade att det räcker att ha fälgen balanserad? Så när du byter däck lägger du bara den färgade pricken på däcket vid ventilen.:va
Kanske om du inte kör Dunlop. :hihi

Tack för all grym feedback! :tummenupp Hjälper riktigt mycket.

Måste bara bli klar med all pappersarbete innan jag (+gruppen) på allvar kan börja skissa och vidareutveckla det som jag fått tips om :)

Fortsätt ösa på med ideér! Förhoppningsvis kommer allt svettande pga däckskrängning vara ett minne blott snart.

blom skrev:
2444856 och då är mitt tipps att köra vatten med lite diskmedell i:tummenupp både billigt och bra
Nu har man ju iofs rätt höga lufttryck i sportdäck.
Men kommer man neråt kilot i däcktryck eller under så är det inte omöjligt att fälgen rör sig i däcket pga att inte diskmedelblandningen torkat på samma sätt som däckspasta gör.
Men som sagt, funkar säkert ok när man är uppe på +2kg i tryck.
//Tobbe

KGK skrev:
2444961 snackar vi bara bakhjul nu eller :va
En sådan här använder du för att balansera hjulen:
p_20060219165222.jpg

Oftast känner man bara av obalans i framhjulet för att man får den rätt upp i styret men de fem minuter det tar att balansera även bakhjulet mår nog lagren bra av.

Fick låna en perfekt hemkörd krängare på Gotlandring i år, t-rex(TM) kan nog upplysa vem som var ägare/tillverkare. Arm fästad centralt med spännband för fälgen, max 5 minuter för ett byte.

Var lite seriös för ett par år sedan och körde 5 omgångar corsor i proffsbalanseringsmaskin efter omläggning. Ingen av dem behövde någon (fäljen hade bly) balansering! Efter det har jag inte brytt mig att balansera och inte haft några probs.

Nr:18 skrev:
2445129 Skillnad mot vadå? Har du inte testat att balansera är det svårt att jämföra....
nej men jämfört med däckfirma som balanserat har dock inte bytt fram än

Den här tycker jag ser vettig ut. 21 sekunder att kränga av ett däck och sen kränga på det igen är ju hyfsat snabbt också. De har en bunt informativa instruktionsvideos på sidan som kanske kan ge upphov till ideer.

http://www.nomartirechanger.com/

Last edited:
På tal om balansering.

2 veckor sedan krängde jag på ett splitter nytt michelin bakdäck (mc) och det hade 60 gram obalans :skrämd, trodde först att balanseringsmaskinen hade gått sönder men icke. Bekräftades efter en statisk balansering som tidigare nämnt i tråden.

Detta var trots allt ett undantagsfall eftersom det normalt max brukar vara 10-20 gram obalans.

Summa sumarium. Balansera alltid ditt hjul innan montering.

Ps. Visste ni att förutom onödigt slitage på hoj och däck, att obalans äter upp era bakhjulshästar och försämrar väggreppet?

Last edited:
https://www3.polo-expressversand.co...t.asp?ProductGuid=60170401270&GroupGuid=21295

Denna är "liknande" den som användes på APs Gotland Ringkörning i maj. Kommer inte ihåg killens namn men han sade att den hade kostat honom 1500:- i material. Lätt det seriösaste bygge jag sett, fast han var ju tvungen att ha en skåpbil att frakta den i också...

Polos variant kostar ca 3000 riksdaler, kan du komma ner under 2000:- har du en kanonprodukt. Enda abret med Polos (och Booves) är att de ser "klena" ut.

//P

Last edited:
Hej igen!

Jag undrar ifall någon har en CAD ritning av mc fälg/däck påmonterad eller omonterad (det mesta funkar nog bra).

Eller ifall ni vet vart man kan få tag på det?

Även en skiss på däck och fälgar skulle vara bra, om någon har det tillgängligt eller orkar scanna det från någon manual :rolleyes:

/Mahti

edit: ps. vet någon vart man kan få tag i framfälg billigt så vi kan börja mäta och spåna?

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...