Utveckling av däckkrängare (kundundersökning)

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Tja

Har fått ett projektarbete på Chalmers. Tänkte utveckla en däckkrängar maskin, eller kanske utveckla dem som finns till något enklare så att alla klarar av det själv.

Har krängt på mina däck ett par gånger och det är fan inte lätt! Även med verktyg har det inte varit lätt.
Fälgen repas, det tar lång tid och man har lust att ge upp.

Vad skulle ni vilja se på den färdiga produkten?

Storlek? Maxvikt? Utseende? "svagare" personer skall kunna använda den? Pris? Övriga egenskaper.

Mahti skrev:
2440994 Tja

Har fått ett projektarbete på Chalmers. Tänkte utveckla en däckkrängar maskin, eller kanske utveckla dem som finns till något enklare så att alla klarar av det själv.

Har krängt på mina däck ett par gånger och det är fan inte lätt! Även med verktyg har det inte varit lätt.

Storlek? Maxvikt? Utseende? "svagare" personer skall kunna använda den? Pris? Övriga egenskaper.

Jag skulle vilja säga att det är baggis att kränga däck när man har gjort det ett par gånger och inte behöver man va vidare stark heller...
Tjejen provade förra veckan och fick av och på mina däck på fälgarna på max 5 minuter utan förkunskaper, jag stog bara bredvid och instruerade henne.

Dock så har jag trättnat på att bry mig om hur fälgarna ser ut, jag lackar om dom i vinter istället! För att slippa så skulle ett bra fälgskydd skulle sitta fint!

Något som jag dock kan tycka är lite bökigt är när man ska kränga cross/endurohjul med slang är att inte råka klämma den, där får du gärna fixa ett hjälpmedel!

Jag har inte sett någon som är justerbar åt båda hållen, alltså uppåt och utåt. Det behövs för att få rätt hävarmseffekt på både fram- och bakdäck. Gör en teleskoparm i fyrkantsrör uppåt med snabbjustering (skruvratt) och likadant med armen utåt så blir det mycket bättre än allt jag sett säljas. Sedan ska den ha en centrumpinne så att fälgen inte glider omkring när man håller på. Alla kontaktpunkter med fälgen (pinnen och ringen) ska också kläs in med skyddsmaterial, pinnen kan t ex ha ett plaströr kring sig och ringen kan kläs med gummi eller liknande.

Den nedan från Grevens för alldeles för dyra 2400:- har justering utåt men inte i höjdled. Pinnen är klädd i plast men inte ringen. Trots dyr så finns det alltså saker att förbättra.

p_20060219165625.jpg

Last edited:
ozto skrev:
2441016 Jag skulle vilja säga att det är baggis att kränga däck när man har gjort det ett par gånger och inte behöver man va vidare stark heller...
Tjejen provade förra veckan och fick av och på mina däck på fälgarna på max 5 minuter utan förkunskaper, jag stog bara bredvid och instruerade henne.

Dock så har jag trättnat på att bry mig om hur fälgarna ser ut, jag lackar om dom i vinter istället! För att slippa så skulle ett bra fälgskydd skulle sitta fint!

Något som jag dock kan tycka är lite bökigt är när man ska kränga cross/endurohjul med slang är att inte råka klämma den, där får du gärna fixa ett hjälpmedel!

5min... totalt 2 avkrängningar o 2 påkrängningar..... då va dem monterade på hojen med eller:rolleyes:

Viktiga saker på en däckkränare är att den ska vara flexibel så den inte behöver ta stor plats och att den håller fast fälgen så att den inte kasar runt.
men även att den är robust

Last edited:
Mahti skrev:
2440994 Tja

Jag har en 80cm stång med ett 20cm utstick (ungefär som amerikanska polisbatonger). I änden sitter en lastrem som jag fäster i en eker. Sen trycker jag däcket från fälgen med utsticket. Borde inte kosta mer än 1-200:- ut till kund vid "riktig" produktion. Fälgen lägger jag på en träram av tvåtumfyra.

Man behöver inte vara stark, då gör man fel. Jag använder fälgskydd för att inte få märken, finns hos din mc-handlare för 60-70:-.

/Stefan M

Det verkar ju finnas gott om bra och enkla ideer för den första proceduren, att trycka in däcket från fälgkanten. Har själv byggt en av lite vvs-material. Men vad som verkligen vore bra att utveckla är själva krängarverktygen så att de dels inte skadar fälgen och dessutom är lätta att använda. Jag använder biltemas nu och det är ett jävla slintande å svärande.

OffTopic.... Vad läser du?

Ta kontakt med Affe_R1 här på forumet. Han har byggt den i mina ögon optimala "hemkrängarapparaten". Samma runda cylinder som man lägger däcket i som ovan, fast i stället för att ha hävarmen på sidan så sitter den fäst med lager i mitten. Samt att längst ut sitter samma mojäng som på "riktiga" däckmaskiner. På det viset försvinner allt bändande med Biltema däckjärn, och inga repor på fälgar. Jag har inte använt prylen, men den är helt klart patenterbar, och mycket smidigare än alla bända metoder. Enda nackdelen är att den inte blir lika liten och smidig som vissa modeller, men helt klart mycket mer lättanvänd.

Sen om han vill sälja konceptet, det vet jag inte.

// Wip

Jag såg en nyligen som jag vart lite impad av. Den hade en utbytbar del till däckavtryckaren där den andra delen ser ut som på en riktig däckmaskin. Där användes ett däckjärn för att lyfta upp däckkanten och sen drog man runt denna delen för hand, istället för som i en maskin som snurrar hjulet istället.

Lite svårt att förklara, men i stora hela ser den ganska mycke ut som den hos greven men hävarmen är lagrad i mitten istället. Sen kan man "gå runt" däcket med stången. Först för att trycka loss däcket och sen för att dra lös däcket lite som i en riktig maskin.

Hoppas ni förstår vad jag menar...

/lastu

Damn... för sen med mitt utlägg... Är precis sån som föregående talare menar, däremot var det nog inte samma apparat vi pratar om, den jag såg användes av ett team i finland...

Last edited:
AleX skrev:
2441590 5min... totalt 2 avkrängningar o 2 påkrängningar..... då va dem monterade på hojen med eller:rolleyes:

Sorry!!! max 5 min/hjul skulle det va... :tomten

Tar lätt mycket längre tid att montera på/av hjulen på hojen än att kränga!

Sen är det ju massa annat runt som kan ta lite tid, typ balansering och sen visst går inte alla däck så lätt av men jag skulle vilja säga att 9 av 10 däck jag krängt i år har halkat på och av mycket smidigt!

Edit: Jag använder en röd däckkrängarhistoria som jag köpte av håkan vid ett gruppköp i vintras, den funkar riktigt bra efter lite modifikationer, borrat flera hål för att kunna justera mer och även fixat en axel i mitten för att kunna fixera hjulet. Så det är nog som neutral säger att den greven är nog bra, det viktiga är det det finns bra justeringsmöjligheter.
Jag skulle även vilja att den var smidigare och ta med! Mycket svårt att lyckas packa in den i bilen på ett smidigt sätt, tar onödigt med plats.

Last edited:
Varför inte göra "ringen" som fälgen ligger mot roterbar (samt låsbar)?

Den krängapparat jag tycker ser smidigast ut för snabbt jobb är:
450_042752652_dr111.jpg

Finns på Boove för 5500:-

Dyrt! Men jag såg någon som kopierat den själv och det tänker jag göra.

Plastbiten som man har mot fälgen kostar ca 700kr som reservdel till krängmaskin.

Själv så brukar jag nöja mig med två plankor och tre däcksjärn samt vaselin. Men när någon har en liten "ställning" för att trycka däcket så är det alltid välkomnat att använda :)

ozto skrev:
2441016

Finns fälgskydd att köpa från Duells som kostar ca 80kr paret och fungerar supernajs, köper man två par (totalt 4 st) så har man så mkt skydd till fälgarna att man inte kommer repa något.

Tips, skaffa lite däckpasta avsett för Mc (finns hos Däckia), är lila flytande vätska som är hal som fasiken och torkar snabb. Skall vara särskilt för mc-däck.

2825.jpg

/Nitrous

Last edited:
Nitrous skrev:
2444569 Finns fälgskydd att köpa från Duells som kostar ca 80kr paret och fungerar supernajs, köper man två par (totalt 4 st) så har man så mkt skydd till fälgarna att man inte kommer repa något.

Tips, skaffa lite däckpasta avsett för Mc (finns hos Däckia), är lila flytande vätska som är hal som fasiken och torkar snabb. Skall vara särskilt för mc-däck.

2825.jpg

/Nitrous

har sådana, funkar väl kanske ok men dom halkar ju av hela tiden!

ozto skrev:
2444847 har sådana, funkar väl kanske ok men dom halkar ju av hela tiden!

Köp nya, mina halkar inte av utan sitter skitbra. Mina är iofs bara använda 1 säsong men 160kr per år för att slippa lacka om fälgarna är det värt tycker jag :tummenupp

/Nitrous

Nitrous skrev:
2444569

och då är mitt tipps att köra vatten med lite diskmedell i:tummenupp både billigt och bra

ozto skrev:
2444847 har sådana, funkar väl kanske ok men dom halkar ju av hela tiden!

Jag har klippt sönder vanliga plastflaskor typ tomma spolarvätskeflaskor.

Klipp "remsor" ca 25 x 20 cm, bara att sticka in mellan däck/fälg och sedan dra ut. Enkla att flytta också i och med att de är mycket smalare än "köpeskydd". Och billiga!!!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg