Utvecklar en ny dygnsrytm

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Livet är inte så speciellt jobbigt just nu, så jag har håller på att utveckla en ny dygnsrytms-typ! Jag har fått för mig att man inte behöver 8tim sömn I RAD för att må bra. Ungefär såhär funkar den:
uppe till ca 05, sover till 11 och tar vara på dagens ljusaste tidpunkt. Försöker sedan sova mellan 18-20 nånting, för att sedan fortsätta kvällen och natten till 05.
Då blir det alltså: fritid på ljusa dagen, studier på natten!

:tummenupp

Fördelar:
Man får vara ute på vinterns ljusaste timmar
Lugnt och skönt hemma på dagen
Man kan äta lunch-buffe i stan till frukost
Tyst och lugnt på natten, perfekt för studier

Nackdelar:
Jag bor i en stad där få ställen har öppet 03,38 när man är sugen på nått! :huvet

Vet inte vad jag ska kalla den bara :va :D

inte så mycket öppet här heller men det funkar :D

edit: på vintern är det så mörkt så man vet ändå inte vad klockan är

Last edited:
Du kan kalla den standardstudentrytmen, men om det är för långt kan det förkortas till standard.

Nackdelen är förövrigt att man är trött hela tiden.

Last edited:
Själv har jag inte gått och lagt mig än :va. Antar att 70% här inne är eller är på väg till jobbet nu. Själv ska jag åka om 30minuter och sätta upp en garageport.

Jätte mysigt när man inte sovit något och ska stå ute en heldag...
Börjar ju bli sådär härligt trött i ögonen precis och kan nog sova stående.

Finns en student i lund som gjort ett halvskoj experiment. Han var uppe några timmar, sov 1-2 timma, var uppe, sov, var uppe, osv.. Googla!

Äsch, bara vänja kroppen med mindre o mindre sömn så kommer du bara behöva 3-4h per natt sen istället.

Fast det är ju faktiskt bevisat att man underpresterar och (kan) få koncentrationssvårigheter med så lite sömn (eller oregelbunden sömn för den delen). Något som dessutom kan bli bestående om de fortsätter för länge.

Edit: Fast ta det med en nypa salt tills jag hittat källa förresten.

Edit 2:
Verkar vara minnet och allt möjligt som blir sämre dessutom.

http://illvet.se/manniskan/psykologi-beteende/lattare-att-lara-efter-atta-timmars-somn

http://www.unikulma.com/se/somnforskning.html

http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/6/L...ogi/Somnlab/Somnrelaterade-sjukdomar/Insomni/
(Där antyder det till humörsvägningar etc.

Last edited:
Jag försökte vid nåt tillfälle som student att plugga tills jag blev trött, sova 6-8h och sedan börja om proceduren. Från början var vakentiden kanske 18h så det blev några timmars förskjutning varje dygn vilket var min avsikt. = längre dagar!

Men efter en tid stannade det av så jag blev trött efter 16-17h och sov mina 7-8h, men med problemet att jag försjutit hela dygnet så jag var vaken hela natten och somnade på morgonen i en 24 timmars cykel och det hela blev alltså pannkaka efter kanske en vecka.

Kul å läsa om liknande saker!
Jag anser mig behöva 8tim, har redan provat "knappt-sova-grejen", gjorde att jag blev trött heeela tiden!

Blir det inte ljust förrän 11 där du bor? Låter ju inte direkt vettigt annars att sova till 11 när det är ljust redan vid 9?

Fick en liten idé om att stanna uppe till 7, ta en promenad till stan och dricka en välgjord kaffe och kanske äta en liten kaka. Bara för se morgonen börja.

Får se hur jag känner mig efter det, sen blir det ljust och då kanske man är pigg. Isf stannar jag uppe en stund och sover på eftermiddagen lite.
:tummenupp

Eller också går man o lägger sig som folk, sover 7-8h o går upp o gör vad man ska under dan and repeat!

Som folk-tänket drar bara ner en i tråkigheter. Livet är fritt och förbannat gött! :tummenupp

Ja för det är jätteskoj att vara vaken på natten o sova på eftermiddan...

Jag kör med 24h dygn.

Uppe 24 sova 8. Funkar finemang. Ett jobb med oregelbunden arbetstid driver utvecklingen:gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT