Utvalda bildfiler program

• Thread starter Thread starter MT
  • Start date Start date

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Ska se om jag kan förklara detta så det går att begripa.

Jag och en kollega har tillgång till samma bild filer och väljer ut endast ett fåtal av dessa som vi ska använda.
Mapparna innehåller runt 1000 bilder och det är kanske runt 100 i varje mapp som ska användas.

Oftast så är det en av oss som väljer ut bilderna och den andra som redigerar dessa.

Vi jobbar så nu att man tankar upp filen på en ftp och den andra får tanka ner bilderna då vi sitter på 2 olika ställen vilket ibland kan gå ganska segt om det är mycket bilder som ska jobbas med.

Ett alternativ är att skicka en lista på vilka filer som skall användas men det är bra lurigt att sitta och jämföra filnamnen i utforskaren och blir ganska lätt fel.

Så min fråga är, är det nån som känner till nått program som man kan välja ut filer i en mapp och spara bara informationen om vilka filer det är och skicka vidare så kollegan öppna bara en liten fil och få fram vilka filer på hans dator som skall användas.

Hoppas att det inte vart för rörigt och att nån har en lösning på mitt problem.

MvH
Mats

Varför inte bara att ta ut dom 100 bilderna till en ny mapp & döpa den till lämpligt namn?
Då vet ju din kollega om att han bara behöver den mappen med bilderna i.
Eller tänker jag fel?:va

Du tänker inte alls fel då det är så vi jobbar just nu.

Problemet är bara att man då får tanka upp den mappen och sedan kollegan tanka ner den med.
Då varje fil är på runt 5-7 MB så är det en 500-700 MB per mapp som skall först upp och sedan ner så det blir lite tid till spillo som vi ist skulle vilja kunna använda direkt för att kunna komma igång snabbare.

Vet inte om jag förstår problemet riktigt men kan ni inte bara döpa om filen/erna som skall fixas med t.ex. ett minustecken - ?

- bild04
bild01
bild02
bild03
bild05
...
..
.
//\//\

Du tänker inte alls fel då det är så vi jobbar just nu.

Problemet är bara att man då får tanka upp den mappen och sedan kollegan tanka ner den med.
Då varje fil är på runt 5-7 MB så är det en 500-700 MB per mapp som skall först upp och sedan ner så det blir lite tid till spillo som vi ist skulle vilja kunna använda direkt för att kunna komma igång snabbare.

Då det rör sig om ca 100 filer av 1000 och ibland mera så är det ett hästjobb att sitta och leta reda på varje filnamn och göra en markering på just denna så det går snabbare att tanka upp och ner då.

Då filerna är skapligt stora och måste granskas så är det inget som man kan göra på servern heller utan man måste ta ner det för att kunna se om just den bilden fungerar.

Om jag förstår trådstartaren rätt så vill han kunna köra något sånt att om båda sitter på samma filer så kan den ena i ett program välja ut filerna. T.ex. som när man sitter i Bridge och markerar vilka filer man tycker är intressanta att jobba vidare med. Sedan vill han kunna spara det resultatet i en separat fil. Och därefter skicka den filen till kollegan som när han öppnar den på sin dator direkt ser vilka filer som är markerade som intressanta. :va

Men jag har ingen susning om vilken programvara som erbjuder såna möjligheter.

Japp precis så Esquire, skulle det fungera i Adobe Bridge så skulle det vara kanon om man kunde ge filerna en tagg och sen bara exportera listan med taggarna.

Bildbyråer måste ju jobba på nått liknande sätt så det måste finnas nån programvara för detta men jag har sökt som en galning utan att hitta nått.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park