Utväxlingsuträkningar

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Alla har ju olika utväxlingar på sina hojar.
Vilket är bäst?
Vad är för och nackdelar med olika stl på bakdreven (o framdreven)
Vad är dåligt att göra?
Vad är bäst att göra??

Detta är många som frågar o undrar.
Därför kan vi dela med oss i denna tråd om vad våra erfarenheter är.



.../Yoshi
 

Bifogat

  • ratioselect.gif
    ratioselect.gif
    26.7 KB · Visningar: 2,235
bra tråd

har provat 20 upp bak på gsxr 1000, funkar men svååååårt
provade 3 ner fram och 20 upp bak, grattis du har pricis vunnit en gratis färgradio om man lyckes kontrolera detta.

har kört standard, funkar perfa både på gsxr 750, 600 och på 1000

kör just nu 2 ner fram och 5 upp bak på en gsxr 750 och kommer att fortsätta med detta.

har provat 2 ner fram och 5 upp bak på en gsxr 1000, funkar. men det kräver en hel del av föraren

nu snackar jag int pow, pows utan sakta körning på låga varv med tomgången ställd på 2400 ca. förutom på superdrevningarna då man knappast behöver pilla på tomgången. krävs ju att man kör över hojen med en bulldozer om man ska få stopp på en r1000 med 20 upp drevning:D
 
förstår inte tabellen... :(
kan någon förklara?

16 kuggar fram och 48 kuggar bak grer exakt samma ratio som 15 kuggar fram med 45 kuggar bak. dvs 3.000

vad jag förstår så är de röda fälten i tabellen de som man funkar bra. dvs ca 3,1-3,4

tabellen är dock helt onödig om man gått grundskolan.
 
Gärna så stort framdrev som möjligt , kedjesläpan tar mindre stryk och kedjan blir mindre "känslig" mot slapp/spänd vid svingrörelse samtidigt som man sparar på framdreven.
Justera sedan bakdrev efter framdrevet.
 
Gärna så stort framdrev som möjligt , kedjesläpan tar mindre stryk och kedjan blir mindre "känslig" mot slapp/spänd vid svingrörelse samtidigt som man sparar på framdreven.
Justera sedan bakdrev efter framdrevet.

och så håller kedjan längre eftersom den inte måste kröka sig lika snävt.
 
jag har 14 kugg fram och 45 bak... orginal dvs..
om jag då höjer till 50 bak.. så hamnar mitt värde på 3.500 ungefär? så vad innebär det?
kan man med en tabell komma fram till en toppfart med den nya drevningen jämnfört med toppfart och orginaldrevning?
:va
 
jag har 14 kugg fram och 45 bak... orginal dvs..
om jag då höjer till 50 bak.. så hamnar mitt värde på 3.500 ungefär? så vad innebär det?
kan man med en tabell komma fram till en toppfart med den nya drevningen jämnfört med toppfart och orginaldrevning?
:va

Har skrivit den nån gång när någon frågat.
Så det finns om man söker.
Kommer inte ihåg i huvet.
om du har din drevning och hastighet nu, kan du räkna vad den blir om du byter resp drev.
:)
 
jag har 14 kugg fram och 45 bak... orginal dvs..
om jag då höjer till 50 bak.. så hamnar mitt värde på 3.500 ungefär? så vad innebär det?
kan man med en tabell komma fram till en toppfart med den nya drevningen jämnfört med toppfart och orginaldrevning?
:va


Men för i helvete pojkar

50/45 = 1,11 dvs hojen tappar 11% i toppfart underförutsättning att den varvar till varvstoppet i bägge fallen.
 
Men för i helvete pojkar

50/45 = 1,11 dvs hojen tappar 11% i toppfart underförutsättning att den varvar till varvstoppet i bägge fallen.
Tror att lättast är att räkna:

Förändringen blir: Tidigare maxhastighet=x
x *bakdrev/framdrev * framdrev/bakdrev
Ta de tidigare drevningen och dess hastighet byt ut drevningen tills du når önskat resultat

Det ska va nuvarande topphastighet gånger nuvarande framdrev/nuvarande bakdrev gånger nytt drev genom nytt drev.
Givetvis funkar det ju även om du bara byter ett av dreven skriv bara in de siffror som du har på dreven


:) var det nån som blev förvirrad:D
 
Tror att lättast är att räkna:

Förändringen blir: Tidigare maxhastighet=x
x *bakdrev/framdrev * framdrev/bakdrev
Ta de tidigare drevningen och dess hastighet byt ut drevningen tills du når önskat resultat

Det ska va nuvarande topphastighet gånger nuvarande framdrev/nuvarande bakdrev gånger nytt drev genom nytt drev.
Givetvis funkar det ju även om du bara byter ett av dreven skriv bara in de siffror som du har på dreven


:) var det nån som blev förvirrad:D

självklart är min en förenkling eftersom framdervet är detsamma i bägge fallen.

Hela formeln ser ut enl följande (50/14)/(45/14)=1,11 = 11%

Här har ni samma sak enl ovan. (Bak1/Fram1) / (Bak2/Fram2) = ratio mellan de bägge konfigurationena

förenklar man ännu mer ratio1 = Bak1/Fram1 => ratio1/ratio2=ratio diff
 
jag har 14 kugg fram och 45 bak... orginal dvs..
om jag då höjer till 50 bak.. så hamnar mitt värde på 3.500 ungefär? så vad innebär det?
kan man med en tabell komma fram till en toppfart med den nya drevningen jämnfört med toppfart och orginaldrevning?
:va
3.5 betyder att framdrevet snurrar 3.5 varv när bakhjulet har snurrat 1 varv. Från samma siffror får man fram att 1 kuggs förändring fram är som att ändra bakdrev med 3.5 kugg. ;)

Har precis satt dit 50/14-drevning på min WR. Lite skillnad mot 38/15 som var förrut.
 
JAG FATTAR INTE ETT SKIT!!!!
jag har en gixxer 600 k7 nu
bytte fram drevet till 15 nu och hur många upp ska jag byta bak för att få den starkare men inte så att den varvar sönder!?!?!?
några förslag?? MVH
 
JAG FATTAR INTE ETT SKIT!!!!
jag har en gixxer 600 k7 nu
bytte fram drevet till 15 nu och hur många upp ska jag byta bak för att få den starkare men inte så att den varvar sönder!?!?!?
några förslag?? MVH

På min 600 har jag 1 upp i fram och 10 upp i bak just nu.
Då orkar den varva ur 6:an nätt o jämt
Med 1 ner och 10 upp bak så var den hur kul som helst och varva ur 6:an utan problem. Och toppfarten var ganska precis 200km/h


.../Yoshi
 
På min 600 har jag 1 upp i fram och 10 upp i bak just nu.
Då orkar den varva ur 6:an nätt o jämt
Med 1 ner och 10 upp bak så var den hur kul som helst och varva ur 6:an utan problem. Och toppfarten var ganska precis 200km/h


.../Yoshi


Ok men vad tror du om 15 fram och 45 bak?
orginal är det 16 fram och 43 bak.
Mvh
 
Någon här som kanske vet vad som är orginal drevning på en
Honda CBR 900rr -97?
 
en annan fråga om utväxling,
om man byter från 21"/18" till 17"/17" o har samma kugg på dreven, 48 bak.
hur mycket tror ni fälgbytet gör? el vad för derv för att få samma toppfart o axx?
 
en annan fråga om utväxling,
om man byter från 21"/18" till 17"/17" o har samma kugg på dreven, 48 bak.
hur mycket tror ni fälgbytet gör? el vad för derv för att få samma toppfart o axx?


Hänger mycket på profilen på dina däck, och enbart i bak såklart.:D
Behöver inte bli så stor skillnad som man kan tro.
Har räknat på några exemplar, sen om det stämmar på dina mått är ju inte lätt at veta då du inte berättade vilka dimensioner du har eller tänker köra med.

Ex.1 : 110/80-18" = 633,2 mm i omkrets.
Ex.2 : 160/60-17" = 623,8 mm i omkrets (98,5 % av ovanstående 18" mått)
Ex.3 : 150/70-17" = 641,8 mm i omkrets (101,3 % av ovanstående 18")

Ex.4 : 110/90-18" = 655,2 mm i omkrets
Ex.5 : 160/60-17" = 95,2 % av ovanst. 18" mått
Ex.6 : 150/70-17" = 97,95 % av ovanst.18" mått

Ex.7 : 120/80-18" = 649,2 mm i omkrets
Ex.8 : 130/70-18" = 639,2 mm i omkrets

etc, etc,,
Frostie.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top