Utväxlingsmatematik... Räknar jag rätt?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er.
Var på Sviestad och tränade för ett tag sedan. Körde med 15-47 på R6:an och det blev precis som jag mindes det från ifjol; den gick på varvstoppet på fyran bort mot torparn, dessutom var tvåan lite väl kort (varvade lite väl mycket) i esset, torparn och bergskurvan och det gick bara på femman på rakan.
-Dreva om då! Sätt på 46 kugg bak!
-Har inget sånt drev!
Min tanke är då att fixa om hojen så jag kör med alla sex växlarna, att jag kör på femman bort mot torparn och trean i alla skarpa kurvor. Men vilken drevning ska jag ha för att det ska gå på toppvarv utan varvstopp bort mot torparn? Stämmer följande ekvation:

Nuvarande drevning X utväxlingförhållande på fyran (1,444)=
Önskade drevning X utväxlingsförhållande på femman(1,286)

alltså

47/15x1,444=k/14x1,286 där k=kuggar bak

lite korsvis multiplikation bör ge

k=(47x1,444x14)/(15x1,286)=49,26

Om jag då sätter på 14/49 bör det gå på femman bort mot torpet med LITE större marginal till varvstoppet.
Dessutom bör det gå med lite lägre varv på trean genom de långsammaste kurvorna OCH gå fint på sexan ner mot chikanen. Eller:)

Grundtanken är nog rätt, däremot kommer du nog i stort sett gå på varvstoppet fast på femman. Det är en vinst då du kommer ha bättre acc (växlarna kommer tätare)

Skulle nog börja med 14/47 eller 14/48 och känna.

Helt rätt räknat. men...
Du får exakt samma totala utväxling på 6an som du nu har
på 5an. Du får 7% högre fart vid varvstopp i 3an än du nu har på 2an
3% högre på 4an än du nu har på 3an och som sagt samma på 6an som du nu har på 5an.

Eller så kan du tänka så här: Om du har en ost och sedan äter upp hela...hur många ostar har du kvar?

Du har upptäckt utväxlingsdelen i programmet du köpte för något år sedan väl? Labba lite där är mitt tips!

Du har upptäckt utväxlingsdelen i programmet du köpte för något år sedan väl? Labba lite där är mitt tips!

NEJ!!!!! Must check!!!:tummenupp

Helt rätt räknat. men...
Du får exakt samma totala utväxling på 6an som du nu har
på 5an. Du får 7% högre fart vid varvstopp i 3an än du nu har på 2an
3% högre på 4an än du nu har på 3an och som sagt samma på 6an som du nu har på 5an.

Men det blir nog bra då! Jag fick också framatt det kommer att gå något senare på varvstoppet på sexan med 14/49 än på femman med 15/47.

Grundtanken är nog rätt, däremot kommer du nog i stort sett gå på varvstoppet fast på femman. Det är en vinst då du kommer ha bättre acc (växlarna kommer tätare)

Skulle nog börja med 14/47 eller 14/48 och känna.

14/47..... det är inte en HD jag kör!:D

Last edited:
Tycker det låter som att det använs onödigt stora drev bak? Själv skulle jag välja att gå ner i storlek bak och upp där fram. Vet inte om det finns någon sanning i det men det ska vara (enligt vad jag hört) gynnsamt att få in kraften närmare hjulets centrum. Påverkar däckslitage mm. Samt att den ofjädrade vikten blir, även om det kanske är marginellt men ändock mindre.
Bara en tanke från en lekman utan teoretiska belägg. :)

NEJ!!!!! Must check!!!:tummenupp

Men det blir nog bra då! Jag fick också framatt det kommer att gå något senare på varvstoppet på sexan med 14/49 än på femman med 15/47.

14/47..... det är inte en HD jag kör!:D

Fyrtakt? :pannkyss

Ett mindre kugg fram = 3 kugg större bak på ett ungefär.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...