magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er.
Var på Sviestad och tränade för ett tag sedan. Körde med 15-47 på R6:an och det blev precis som jag mindes det från ifjol; den gick på varvstoppet på fyran bort mot torparn, dessutom var tvåan lite väl kort (varvade lite väl mycket) i esset, torparn och bergskurvan och det gick bara på femman på rakan.
-Dreva om då! Sätt på 46 kugg bak!
-Har inget sånt drev!
Min tanke är då att fixa om hojen så jag kör med alla sex växlarna, att jag kör på femman bort mot torparn och trean i alla skarpa kurvor. Men vilken drevning ska jag ha för att det ska gå på toppvarv utan varvstopp bort mot torparn? Stämmer följande ekvation:
Nuvarande drevning X utväxlingförhållande på fyran (1,444)=
Önskade drevning X utväxlingsförhållande på femman(1,286)
alltså
47/15x1,444=k/14x1,286 där k=kuggar bak
lite korsvis multiplikation bör ge
k=(47x1,444x14)/(15x1,286)=49,26
Om jag då sätter på 14/49 bör det gå på femman bort mot torpet med LITE större marginal till varvstoppet.
Dessutom bör det gå med lite lägre varv på trean genom de långsammaste kurvorna OCH gå fint på sexan ner mot chikanen. Eller
Var på Sviestad och tränade för ett tag sedan. Körde med 15-47 på R6:an och det blev precis som jag mindes det från ifjol; den gick på varvstoppet på fyran bort mot torparn, dessutom var tvåan lite väl kort (varvade lite väl mycket) i esset, torparn och bergskurvan och det gick bara på femman på rakan.
-Dreva om då! Sätt på 46 kugg bak!
-Har inget sånt drev!
Min tanke är då att fixa om hojen så jag kör med alla sex växlarna, att jag kör på femman bort mot torparn och trean i alla skarpa kurvor. Men vilken drevning ska jag ha för att det ska gå på toppvarv utan varvstopp bort mot torparn? Stämmer följande ekvation:
Nuvarande drevning X utväxlingförhållande på fyran (1,444)=
Önskade drevning X utväxlingsförhållande på femman(1,286)
alltså
47/15x1,444=k/14x1,286 där k=kuggar bak
lite korsvis multiplikation bör ge
k=(47x1,444x14)/(15x1,286)=49,26
Om jag då sätter på 14/49 bör det gå på femman bort mot torpet med LITE större marginal till varvstoppet.
Dessutom bör det gå med lite lägre varv på trean genom de långsammaste kurvorna OCH gå fint på sexan ner mot chikanen. Eller
