Utvärdera vevstakslager

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hur bedömer man om vevsakslager är i gott skick? Är det tjocklek man vill mäta? Eller kan det ses men blotta ögat?

Har ju plockat isär en motor nu med misstänkt dåligt lager. Med stetoskop tyckte jag mig höra ett annorlunda knack runt ettans cylinder. Nu när alla är ute tycker jag mig inte se någon skillnad mellan stakarnas slitage även om det syns att de är lite slitna.
 
Jag antar enklast är med plastigage då.
Jag har en vanlig mikrometer, förstod jag dig rätt så mäter man alltså på vevaxeln och vevstaken för att se skillnaden. Jag har ingen mikrometer för att mäta innermåttet på vevstaken.

Var hittar man plastigage? Jag har försökt leta.

I och med att man kunde höra det väldigt direkt på motorn att något var fel föreställer jag mig att det skulle vara tydligt på lagret men så behöver det kanske inte vara?
 
Vevlager brukar låta när motorn belastas men kan vara tysta vid lätt last. Så visst kan der vara något annat. Allt från lite för stort ventilspel till sliten kolvbultslagring m.m. Hojmotorer bukar alltid väsnas en del så det är svårt att säga ens om det är något fel utan att ha hört den. Annat som kan låta är dåliga kamkedjespännare, och slammer i drev när motorn går på tomgång.

Ja jag menade att vevtappen mäts separat och sedan storändan på vevstaken med lager imonterat och draget till rätt moment och så räknar man ut lagerspelet.

Om du söker på ebay hittar du säkert Plastigage. Jag vet inte hur pass pålitligt det är jämfört med en riktig mätning men en fingervisning bör det i alla fall ge.
 
Motorrenoveringsfirmor brukar ha Plastigauge.
Ute på Moljins väg 4 finns ju en firma som bör ha.
 
Försök få tag i en hålindikator, då kan du mäta ovalitet också. Kan du inte se någon skillnad i slitage på lagren är det mest troligt inte de som är problemet.

Det brukar inte börja låta utan att nåt "hänt".
 
Last edited:
Hade bara kollat vevstakslagren men har svärfar över som tittade på vevaxelns lager och såg det här:

IMG_20160716_151905.jpg

Tillräckligt misstänksamt för att ha det som orsak för missljud?

Jag försökte dra nageln över det men jag kände inte av någon kant. Vet att man inte ska fetta ner lagrena med sina fingrar men det kommer bytas hur som helst.
 
Fast det är inte nere i bronset än, men det ser lite suspekt ut med väldigt blankt område till vänster... Kan vara bilden som luras.

Jag hade bytt det, så kul är det inte att riva en motor så det är värt att chansa.

Hur ser veven ut? Är det där det värsta lagret?


Hade du bott närmare så hade du kunnat få plastigauge av mig...
 
Det där ser inte alls bra ut. Mät upp vevaxeln ordentligt och kolla lagerytorna på den innan du återmonterar med nya lager.
 
Det kan vara värt att kolla igenom tänkbara orsaker till varför det ser ut sådär. Skräp i oljesil, trött oljepump, nåt växellådsdrev som fått på nöten (Metallspån som åkt runt i motorn en stund).
 
Det kan vara värt att kolla igenom tänkbara orsaker till varför det ser ut sådär. Skräp i oljesil, trött oljepump, nåt växellådsdrev som fått på nöten (Metallspån som åkt runt i motorn en stund).

Typ den här? Blir det inte bara en ny fråga om vad som slitit på det här drevet?

IMG_20160703_185209.jpg
 
För att undvika att växellådsdrev blir sliten på detta sätt så kör man olja som har hög zddp halt (zink). De finns modern olja som har rel låg zddp halt också men ger samma motståndskraft mot mekanisk nötning "utan oljetryck".

Jag skulle dock köra vidare med dessa drev för de är väl insliten mot varandra och har faktiskt inte så mycket pitting skader.

Kör Motul 300v factory line eller Payback 5w-50 racing så har du nästan lika bra skyd för dreven som en äkta växellådsolja.
 
Tänkte mer på om nån någon gång missat en växel och slagit flisor ur drevingreppen. Det finns oftast en orsak till varför saker och ting blir på ett visst vis och det kan ju vara kul att lista ut varför!
 
Back
Top