Uttjatade idiotuttryck

"Tråkigt med folk som inte kan skilja på mitt å ditt."


  • Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag säger bara... (trumvirvel)

..."den svenska avundsjukan"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
mb skrev:
2520777 Jag säger bara... (trumvirvel)

..."den svenska avundsjukan"

...den är ingenting jämfört med tex den amerikanska avundsjukan eller avundsjukan i medelhavsländerna....

Fast där ser man ju ner på alla som har det sämre, så det är klart att man blir avundsjuk på att någon plötsligt vinner en slant eller får ett bättre betalt jobb.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Dagens i-landsproblem.

Sär skriv ningar. Des sa vorbannat sär skriv ningar över allt. :trött
 

Rutger

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Blå plastraket
- "Man får vad man betalar för".

Ett välbeprövat looseruttryck för den som älskar att lura sig själv...

"Mitt-och-ditt-uttrycket" tror jag mer är en resignation, typ "ja det är verkligen förjävligt det här, men vad kan man göra?"
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
"När ska det sluta?", "Beklagar sorgen", "Inte en till!", "R.I.P.", "V.I.F." i olyckstrådar.

1. Det kommer inte att sluta, hur svårt kan det vara att fatta det?
2. Sorgen är knappast något att beklaga, det är rent utsagt oförskämt att beklaga någons självklara sorg. Däremot kan man beklaga förlusten.
3. Om man nu beslutar sig för att skriva det mest smaklösa som finns när det gäller kondoleanser, kan man väl åtminstone bemöda sig att skriva ut orden istället för att ta till en idiotisk förkortning?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
valmers skrev:
2520952 "När ska det sluta?", "Beklagar sorgen", "Inte en till!", "R.I.P.", "V.I.F." i olyckstrådar.

1. Det kommer inte att sluta, hur svårt kan det vara att fatta det?
2. Sorgen är knappast något att beklaga, det är rent utsagt oförskämt att beklaga någons självklara sorg. Däremot kan man beklaga förlusten.
3. Om man nu beslutar sig för att skriva det mest smaklösa som finns när det gäller kondoleanser, kan man väl åtminstone bemöda sig att skriva ut orden istället för att ta till en idiotisk förkortning?

WORD!

Där håller jag helt och hållet med dig, olyckstrådarna är oerhört smaklösa.

Inte själva fenomenet i sig, där dom som var med eller nära vänner skriver en rad om olyckan, utan det som kommer sen, någon slags tävling om vem som kände offret bäst, träffade honom senast eller har kännt honom längst.
Gärna kryddat med hur mycket man vet om hans familj.

Sen alla onödiga R.I.P alt V.I.F från folk som inte överhuvudtaget känner personen ifråga.

Det dör dagligen folk som jag känner bättre än som ett nick på ett forum, skillnaden är att jag har ingen koll på att han som gick i min klass hela grundskolan har tagit en överdos på en toalett i amsterdam i dag, för det är ingen som trycker upp det i mitt ansikte.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
valmers skrev:
2520952 "När ska det sluta?", "Beklagar sorgen", "Inte en till!", "R.I.P.", "V.I.F." i olyckstrådar.

1. Det kommer inte att sluta, hur svårt kan det vara att fatta det?
2. Sorgen är knappast något att beklaga, det är rent utsagt oförskämt att beklaga någons självklara sorg. Däremot kan man beklaga förlusten.
3. Om man nu beslutar sig för att skriva det mest smaklösa som finns när det gäller kondoleanser, kan man väl åtminstone bemöda sig att skriva ut orden istället för att ta till en idiotisk förkortning?

WORD. :fakta

Tänk att det fanns fler som tyckte så.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
GuW skrev:
2520785 ...den är ingenting mot.. eller avundsjukan i medelhavsländerna....

Fast där ser man ju ner på alla som har det sämre, så det är klart att man blir avundsjuk på att någon plötsligt vinner en slant eller får ett bättre betalt jobb.


Exakt vad menar du nu? :va Det där lät riktigt korkat...

valmers skrev:
2520952 "När ska det sluta?", "Beklagar sorgen", "Inte en till!", "R.I.P.", "V.I.F." i olyckstrådar.

1. Det kommer inte att sluta, hur svårt kan det vara att fatta det?
2. Sorgen är knappast något att beklaga, det är rent utsagt oförskämt att beklaga någons självklara sorg. Däremot kan man beklaga förlusten.
3. Om man nu beslutar sig för att skriva det mest smaklösa som finns när det gäller kondoleanser, kan man väl åtminstone bemöda sig att skriva ut orden istället för att ta till en idiotisk förkortning?


:klappar
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Sämsta vardagsuttrycket folk slänger sig med, och som är HELT meningslöst är:

"Det är lika bra"

Det används i tid och otid i alla sammanhang.

Vaddå lika bra?
Om man säger: Vi åker och handlar nu, det är lika bra. Då frågar man sig: Lika bra som? Vad? Arr inte åka och handla?
Att handla senare?

Att INTE handla är ju inte bättre. Det är klart sämre, för då får man ju inte sin falukorv och makaroner.
Att handla senare kan vara både bättre och sämre. Men inte lka bra.
Det finns bara ETT alternativ som är lika bra, och det är samma alternativ.

Alltså finns inte uttrycket.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Dr.Bike skrev:
2521475 Vaddå lika bra?
Om man säger: Vi åker och handlar nu, det är lika bra. Då frågar man sig: Lika bra som? Vad? Arr inte åka och handla?
Att handla senare?

Uttrycket grundar sig väl i att det är lika bra att göra det nu så slipper man tänka på/göra det senare när man kanske inte har lika mycket tid.


Jag stör mig på uttrycket "lagom". Hur mäter man lagom.

-Hade nu kul?
-Sådär, lagom... ?

-Hur mycket vill du ha?
-Lagom mycket. (och hur ska jag veta hur mycket du tycker är lagom... eller ska jag gå efter min def. på lagom)

Korkat uttryck.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Kul deltagande i tråden. :)

Kom på en till bara för det.

Ni vet alla dessa doku-såpor typ Robinson, å liknande tävlingsprogram?
Vad är det 99% av alla deltagarna säger om sig själva inför tävlingarna?

"Jag är en tävlingsmänniska."

Men för h-e, hur puckat/meningslöst å uttjatat är inte det då? :huvet

Tror knappast jag behöver motivera varför det hör hemma i den här tråden. :D
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
GuW skrev:
2520785 ...den är ingenting jämfört med tex den amerikanska avundsjukan eller avundsjukan i medelhavsländerna....

Fast där ser man ju ner på alla som har det sämre, så det är klart att man blir avundsjuk på att någon plötsligt vinner en slant eller får ett bättre betalt jobb.

Vad pratar du om? I USA är det mycket mer accepterat att tjäna bra med pengar och att vara framgångsrik.
 

Dr.Bike

Guest
Santo skrev:
2521490 Uttrycket grundar sig väl i att det är lika bra att göra det nu så slipper man tänka på/göra det senare när man kanske inte har lika mycket tid.
.

Jo just! Du hör ju själv: "...inte lika mycket tid senare...osv"

D.v.s DET alternativet är SÄMRE och altså är det inte "laka bra" att göra det NU.
Det är BÄST.
Alltså: Det är bäst att vi handar nu, för senare har vi inte tid.

Inga alternativ som skiljer sig i tid och/eller rum är någonsin likvärdiga.

Jaaa - de KAN leda till samma resutat. Men det ena är alltid mer optimalt än det andra. Alltså är de inte lika bra.

Försök gärna hitta på nåt exempel!! *varvar upp motorsågen* :)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Biturbo skrev:
2521534 Vad pratar du om? I USA är det mycket mer accepterat att tjäna bra med pengar och att vara framgångsrik.
Det torde det vara i USA som avundsjukan är som störst, eftersom strävandet efter hög monetär status är så mycket starkare där. Här har vi inte riktigt lika eländiga ideal än.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
mb skrev:
2521622 Det torde det vara i USA som avundsjukan är som störst, eftersom strävandet efter hög monetär status är så mycket starkare där. Här har vi inte riktigt lika eländiga ideal än.

Vad har den strävan med avundsjuka att göra?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Vi kan väl lägga ner diskussionen om Sverige vs. USA nu...

Jag håller med om att "den svenska avundsjukan" är ett uttjatat och korkat uttryck.
Finns ingen större sanning i det påståendet, sverige är nog inte speciellt mycket värre än andra länder på den punkten.
(Dom flesta som använder uttrycket har ju dessutom oftast bara sverige att jämföra med, det betyder inte att avundsjuka är något som är unikt för sverige för det.)

Uttrycket hör iallafall hemma i denna tråd. :)

Move on, please. :backontop


Slänger ut en klassiker så vi kommer tillbaka till ämnet:

"Halkan orsakade xx (antal) olyckor." ... brukar man kuna läsa på löpsedlarna vintertid.

Att förararna kör för fort & aggressivt med hänsyn till rådande förhållanden verkar inte ha med saken att göra.
Vi kanske ska åtala Halkan för vårdslöshet i trafik? :D
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top