Uttagningar till Red Bull Rookies Cup 2010.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nästa tisdag är det dags för uttagningar till 2010 års Red Bull Rookies Cup på Adriabanan i Italien.
Sverige representeras av sköne Dennis Wilje. Jag håller alla tumamr jag har för att den gänglige, långhårige pöjken tar en plats i startfältet för 2010. :yoparty
Till i år har alla förare haft krav på bevisad körförmåga bakom sig och inte som tidigare att fler har fått komma till uttagningarna.

Hela listan med nanm, bla Alex Barros son.

Andres Gonzalez Argentina
Fausto Granton Argentina
Matthew Davies Australia
Brody Nolan Australia
Lukas Trautmann Austria
Deni Cudic Austria
Marco Nekvasil Austria
Antonio Chiari Brazil
Lucas Barros Brazil
Ben Young Canada
Kevin Fernandez Cuba
Tomas Vavrous Czech Republic
Felix Valentin Denmark
Joakim Niemi Finland
Eemeli Lahti Finland
Alan Techer France
Michael Ecklmaier Germany
Florian Alt Germany
Philipp Öttl Germany
Ahmad Yudhistira Indonesia
Andrew Reid Ireland
Darragh Murphy Ireland
Niccolo Antonelli Italy
Giuliano Stirpe Italy
Mohd Zaqhwan Zaidi Malaysia
Joshua Das Netherlands
Avalon Biddle New Zealand
Artur Wielebski Poland
Alexey Ivanov Russian Federation
Luca Agostinelli South Africa
Victoria Alcala Spain
Xavier Pinsach Spain
Dennis Wilje Sweden
Toprak Razgatlioglu Turkey
James Flitcroft United Kingdom
Jason Douglas United Kingdom
Cameron Gish United States of America
Ryan Matter United States of America
Jonathan Espinoza Venezuela

Det måste väll finnas ngr snabbare med mer erfarehet än Wilje. 14 plats i SM hmmmm.

Lindroth med IDM i Ryggen
Engelbrektsson
Hellberg
Dragosm.m.m
före wilje

Jag kan kalla det klubben för inbördes beundran.....:banana
MR fluff och Hakan Olzzon har ju inte så bra om dömme..
För mig finns 2 st kandidter för att representera Swe är Lindroth och Kristiansson...

Kristiansson körde ju i år men jag vet inte om han ska köra nästa år men det är ju alltid ett gäng som stannar kvar och med tanke på hur bra det gick för Kristiansson i år så finns det goda möjligheter att han får vara kvar.
Det var väl fritt för alla att ansöka om jag inte misstar mig och sedan väljs ett antal ut.
Varför vara så negativ mot Dennis istället för att vara glad för hans skull? :va?

Är det dem som tar ut vilka som ska få åka till uttagningen :va

BTW: Någon som vet vad Sturla gör nästa år. Har han "fått" någon styrning i 125 GP?
De är inte inblandade vad jag kan utläsa från Red Bull Rookies Hemsida men jag kan mycket väl ha fel.

Inget som är officiellt vad jag sett gällande Sturla.

Grattis till Dennis! :banana Han påminner mig om Norick Abe. :D Jag tycker han har gjort en bra avslutning på säsongen.

Härligt Dennis! Stort lycka till!!

@Lina&Björn. Engelbrektsson är ju verkligen en rookie. Sen kör Dennis fruktansvärt bra på en hoj som nästan är standard.

Sketkul. Ta i som du gjorde sist på Gelleråsen så ska du se ....Håller tummen!

Jag gissar nu. Men kanske kan Erik Lindroth söka ett "wildcard" på förra årets resultat, då han gick nästan hela vägen. (-09 tog man bara in 8 nya förare då man slog ihop serien med USA.)

Last edited:
Grattis Dennis!! :tummenupp

Känner igen 2st namn som rätt snabba tjejjer som vunnnit race på sina hemmaplan. Är ett av dom Finska namnen också en tjej? Eemeli Lahti?

Victoria Alcal, Spanien
alcalab.jpg

Avalon Biddle, Nya Zeeland
5166_93226079869_681674869_1887564_1900060_n.jpg

Jo, vad jag har förstått, så har tydligen Svemo (tror jag det var)
fått ge ett par namn som kan vara av intresse för RedBull serien, men jag är
inte helt säker på hur det fungerar. Möjligt att det bara är en hjälp för
de som sökte, tror inte RedBull går rakt av på vad de säger..

/Benny

Jo, vad jag har förstått, så har tydligen Svemo (tror jag det var)
fått ge ett par namn som kan vara av intresse för RedBull serien, men jag är
inte helt säker på hur det fungerar. Möjligt att det bara är en hjälp för
de som sökte, tror inte RedBull går rakt av på vad de säger..

/Benny
Eftersom ansökningsformulär fanns direkt på Red Bull hemsidan så tror jag inte det är de "som bestämmer".
Däremot har de som tagits ut till den sista gallringen varit tvugna att bevisa en viss kompetensnivå/resultat och där kan de säkert tagit hjälp av Svemo tex.

Vad jag hört så ska alla sökande som gått vidare ha haft sitt förbunds nominering bakom sig. Tror dom som går igenom ansökningarna är trötta efter dom tidigare åren då ett par hundra tusen sökt in. Tror SVEMO nominerade 4st personer i år som RBRC fick sen välja bland.

Vad jag hört så ska alla sökande som gått vidare ha haft sitt förbunds nominering bakom sig. Tror dom som går igenom ansökningarna är trötta efter dom tidigare åren då ett par hundra tusen sökt in. Tror SVEMO nominerade 4st personer i år som RBRC fick sen välja bland.
Det stämmer med vad de skriver på RBR sidan, dvs att de som kommit med har presterat resultat i nationella serier. Fast ansökan var öppen att fylla i.

Är ett av dom Finska namnen också en tjej? Eemeli Lahti?

Eemeli = Emil
så det är nog en grabbpajsare

Vi får hoppas på tjejerna, egentligen så finns de inte så mycket fysiska hinder för tjejer att slå sig in i eliten, det är nog mest så att det är för lite bredd på tjejsidan för att kunna få fram de riktiga talangerna. Framgångar för t ex söta fröken Alcal skulle kunna skapa åtminstone en liten våg av spanska flickor så vill prova på att gasa. Är en kvinnlig förare i MotoGP inom 10 år realistiskt? Hoppas det.

hei ang sturla så kan det komme noen greier fra den siden i løpet av helgen :)
http://www.bike.no/content/1935/
Ku! :tummenupp

- Sjansen er kjempestor for full VM-satsing neste år. Men vi må ha med oss noe finansiell støtte fra Norge som signaliserer interesse i Norge, forteller mamma Guro Fagerhaug.

Har ni inga stora norska företag som vill synas utomlands?
Vi får hoppas på tjejerna, egentligen så finns de inte så mycket fysiska hinder för tjejer att slå sig in i eliten, det är nog mest så att det är för lite bredd på tjejsidan för att kunna få fram de riktiga talangerna.
Med tanke på att en majoritet av de bästa förarna i världen ser ut som småkillar borde det inte vara något problem för tjejer fysiskt.

Sen är det väl så att tjejerna tävlar mot killar från början vilket borde innebära att tjejerna är minst lika bra som killarna.

BTW: Någon som vet vad Sturla gör nästa år. Har han "fått" någon styrning i 125 GP?

Peter Clifford skickade ett mail om rek vilka förare som skulle kunna representera Swe.
Då slog dom i hop sina träskallar.
Då blev det bara det.
Jag anser att Swe måste väl skicka det bästa.
Annars får vi inga mer chanser. Inget negativt mot Dennis. Det är kul att han får vara med på uttagningarna. Men jag tror det kommer att sluta där tyvär.
Jag tycker att en Sm tabell och varvtider måste var det bästa att få ut den bästa. Det är för hela Sveriges unga talangers skull.
Alex har fått ett ruskigt uppsving tackvare en familj som stötar honom med både tid och pengar. Och att han har kört IDM och Red Bull Rookie.
Alex är värd att representera Swe i utlandet..få för unnat.
Men nästa gubbe som skulle åka utomlands och matcha Alex är Eric. Dom har ju rejsat i hop.
Skit kul att se dom köra arslet av hela sk Sverige eliten.
Ska vi ha ut ngr i från den här ankdammen då är det bara skicka det snabbaste vi har.
Se hur Backlund har utvecklats sig i SST1000 CUP förra året. Han rockade feet i PRO Superbike i år.

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...