Utställning: Nisse hedlund story - ett liv med motorcyklar

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Idag är det invigning på utställningen NISSE HEDLUND STORY - ETT LIV MED MOTORCYKLAR på Teknikens och Sjöfartens hus i Malmö.

Att Harley-Davidson tillverkar motorcyklar känner väl de flesta till, men hur många utanför den trängre motorcykelvärlden har hört talas om Hedlunds Motormekaniska och mannen som döljer sig bakom detta firmamärke: Nisse Hedlund?
Den 30 oktober utökas Motorcykelutställningen på Teknikens och Sjöfartens hus i Malmö med den spännande historien om Nisse Hedlund och hans konstruktörsbragder. Utställningen pågår mellan den 30 oktober och 28 februari 2006. Det blir legendariska hojar från förr, senare hembyggen och naturligtvis en och annan motor.

Nisse Hedlund - idag 72 och "still going strong" - började på 1950-talet att konstruera och bygga motorer för crossmotorcyklar. De specialutformade motorerna hamnade i hojar av märket Monark, Husqvarna, Lito eller Nisses eget märke NH.

Sverige fick ett världsrykte

Under närmare ett decennium (1957-1964) sopade svenska förare, med mortorcyklar utrustade med Hedlunds motorer, rent på kontinentens tävlingsbanor. Förare som Sten "Storken" Lundin, Bill Nilsson och Rolf Tibblin såg till att Sverige fick ett världsrykte inom motorcross. Totalt blev det fem guld, fem silver och fem brons i den individuella 500-kubiksklassen.
När de lättare tvåtaktsmoterna till slut konkurrerade ut de tyngre fyraktsmotorerna inom motocrossen övergick Nisse till att bygga bland annat speedway- och isracingcyklar. I början av 1970-talet började Nisse Hedlund bygga tunga motorer för crosshojar med sidovagn. Idag är dessa 1000 kubiks V-twin (två cylindrar placerade i ett V) eftertraktade objekt för hemmabyggare.


Ett uppfinnargeni

Nisse Hedlund har ägnat ett liv åt motorcyklar men hans tekniska snille har också fört in honom på helt andra områden. I början av 1980-talet engagerades han av Annas att bygga pepparkaksmaskiner. Det har även blivit hjulvagnar för Elextrolux´s dammsugare, en flygväxel och skyddshattar till gasflaskor. En viktig källa till inkomster har under alla år varit att slipa kamaxlar till bilmotorer, framförallt till SAAB och Volvo. "Motorcykelsidan har bara kostat pengar så jag måste ägna mig åt något som drog in stålar också". Om man frågar Nisse varför han har ägnat ett liv åt motorer och motorcyklar svarar han: "Folk frågar mig ibland varför jag har arbetat med motorer, det ger ju inga pengar. Då svarar jag: varför målar en konstnär?"

Den som vill veta mer om Hedlund kan bege sig in på Hedlunds motorsällskaps välfyllda hemsida:www hedlunds-motor.se

Åsa :hej
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top