Utslag på hela överkroppen, allergi?

Ser precis ut som nässelfeber, jag får det när jag äter för mycket choklad, av vissa tvättmedel. Fick ett grymt utbrott av narkosmedel engång, svullnade upp och blev röd som en tomat :4skrika . Har clarityn hemma om det kommer, tar 15-20 min så e det bra igen.

Ser att alla har skrivit det redan..tänkte det innan jag jag såg bilden o bilden konfirmerade det. Nässelutslag även kallat Urticaria. Kan uppstå av värme o kyla och en herrans massa andra kända och okända orsaker. Ta antihistamin (allergi tabletter) så lugnar det ner sig.

Om du är orolig och det händer igen så gör en utredning vad som triggar allergin. Annars borde Cetrizin eller Kestin eller någon av alla de andra antihistamin tabletterna hjälpa (de flesta är inte receptbelagda)...ha i åtanke bara att man kan bli lite trött o få muntorrhet av dem.

Hoppas det lägger sig snabbt
:pannkyss

Last edited by a moderator:
Jag kom just ihåg att jag får nässelutslag av en berömd hostmedicin (som jag inte kommer ihåg namnet på nu)
Första gången tog jag den flytande, nässelutslagen blossade upp som fan, slutade med att jag fick åka in till akuten, läkaren där frågade direkt om jag hade tagit just den hostmedicinen, han reagerade nämligen likadant på den (dock inte lika kraftigt som jag).
Det slutade med att dom enda ställena jag inte hade utslag på var handflaterna och fotsulorna, jag fick smärtstillande så jag skulle kunna sitta i bilen på väg hem, och antaglingen antihistamin eftersom det gick över.

Andra gången tog jag vad jag trodde var en annan hostmedicin, eftersom jag inte kom ihåg namnet, den gången var det i form av gelekapslar, så jag kände inte igen den på utseende/lukt heller....
Samma resa andra gången :huvet

Nursey skrev:
Ser att alla har skrivit det redan..tänkte det innan jag jag såg bilden o bilden konfirmerade det. Nässelutslag även kallat Urticaria. Kan uppstå av värme o kyla och en herrans massa andra kända och okända orsaker. Ta antihistamin (allergi tabletter) så lugnar det ner sig.

Om du är orolig och det händer igen så gör en utredning vad som triggar allergin. Annars borde Cetrizin eller Kestin eller någon av alla de andra antihistamin tabletterna hjälpa (de flesta är inte receptbelagda)...ha i åtanke bara att man kan bli lite trött o få muntorrhet av dem.

Tänkte ringa kompisen och fråga om lite clarityn men det är nog lite för sent för det nu. Ska bli kul att sova på nytvättade lakan, det brukar alltid klia litegrann i vanliga fall men inatt kommer jag inte sova mycket :4skrika
Jag är bara allergisk mot geting- och bi-stick så vitt jag vet iaf.
Jag har nog tuggat i mig det mesta av både nyttiga och onyttiga saker i mitt liv men har aldrig fått en allergisk reaktion. iofs, när jag käkar en liter jordgubbar så brukar jag få lite klåda i gommen men det ska tydligen inte vara något onormalt...

*nu går jag till frysen och tar fram min iskalla rom-flaska och blandar mig en 10:a så jag sover lite bättre iaf*

Dee_cati skrev:
När jag och tjejen duschade nyss så såg hon att jag hade massa utslag på överkroppen och höfterna, såg ut som myggbett ungefär.
Du är helt helt klart allergisk mot din tjej i kombination med vatten. För att vara säker på att det är hos dig problemet sitter och inte hos henne så bör du skicka henne till mig så ska jag testduscha med henne.

Jag tror det beror på att du åker för lite mc!

Igår var det ju kalasväder, då skulle vi ha åkt en sväng. Ser förresten fint ut idag med.

Du kan väl höra av dig på söndag om du mår bättre och det är fint väder.

Mvh Ola

Dee_cati skrev:
När jag och tjejen duschade nyss så såg hon att jag hade massa utslag på överkroppen och höfterna, såg ut som myggbett ungefär. Förutom på höfterna då, där är det ca 4cm långa upphöjningar i huden, ser precis ut som stora ärr-bildningar.
Det konstiga är att det uppkom först i duschen, jag hade ingenting tidigare. Det kliar som fan och ser konstigt ut lite här och där, på ovansidan av händerna är det prickigt av små utslag.
De är väldigt spridda, bara några på bröstet medans det är betydligt fler på armarna och höfter, mest i armvecket.
Någon som har nån ide vad det kan vara? Jag har inte använt något nytt schampo eller dylikt, samma som jag har använt den senaste veckan minst.
Har inte varit i kontakt med några kemikalier på länge, inte heller bytt tvättmedel.
Sedan jag började skriva här så har det blivit lite värre på händerna samtidigt som mina ådror är väldigt exponerade på både händer och armar, vilket de bara brukar vara när jag har ansträngt mig eller har haft dem i lågläge en längre period.

*jag har sökt på onlinedoktorn.se utan resultat*

Låter som Nässelfeber, utslag orsakade av en allergisk reaktion. Jag råkade ut för samma sak för länge sedan, slutade med att de kom medans jag tittade på kroppen! Tillslut kom de upp mot ansiktet och det började klia i munnen...blev till att åka till akuten där de pumpade mig full med en massa skit och sen försvann det. Vet inte än idag vad som orsakade den kraftiga reaktionen då. Jag kan fortfarande få sådana om jag tex äter en kaka med spår av nötter, men då blir det inte alls så omfattande. Mina håller sig runt armar, handleder och ljumskar/mage när de kommer. Fick tabletter att ta när de uppkommer.

Twosaint skrev:
Fan har du inte lärt dig att dagens killar har 7 olika sorters lotion och kan mer om smink än tjejer. Har du inte sett bigbrother ? :fatta!

Har hänt att jag slängt ett öga på det men jag följer det inte så jag vet nada om att killarna kan mer än tjejerna vad det gäller smink och lotion :-)
Jag tycker bara att raggaren skall vinna!

Bikerbitch skrev:
Har hänt att jag slängt ett öga på det men jag följer det inte så jag vet nada om att killarna kan mer än tjejerna vad det gäller smink och lotion :-)
Jag tycker bara att raggaren skall vinna!
Han som tycker alla brudar är falska o ska hålla sig i köket? :banana

Bikerbitch skrev:
Är inte brudar falska då? Efter alla trådar här på forumet kan man ju ana att det ligger en viss sanning i det ;)
Köket är iofs lite förlegat
Enligt tjejerna på hästforumet är det killarna som är falska. Jag ser ett mönster, gör du?

Dee_cati skrev:
Bild som är rätt dålig, men där ser man iaf de mest konstiga utslagen på höften och det är likadant på andra höften.

Om det blir värre dvs: börjar de vätska sig/vara sig/spricka så kan det vara infektion orsakad av staffylokocker, kan berätta mer via pm, detta ser dock ut som nässelutslag som många redan har nämnt.

GuW skrev:
Jag kom just ihåg att jag får nässelutslag av en berömd hostmedicin (som jag inte kommer ihåg namnet på nu)

Någon av dessa: Mollipect, Lepheton, Cocillana-Etyfin

Last edited:
Nursey skrev:

Jupps
Har haft det en vinter (reagerade på kylan) och fick käka clarityn finns receptfritt och smörja in mig med Aco mjukgörande salva, funka, återkom dock av och till....men till våren försvann det helt och har inte kommit tillbaka //Heli

Har också haft något som liknar det där för några år sen, fick lunginflammation och blev däckad i 2 veckor, sen skulle jag käka antibiotika, (nått på A hette det .. ), och det gav ungefär samma resultat, tog 1 vecka till innan det blev bra igen .. :gnissla

de där har jag haft oså..tror de va nå öb saft jag drack..
inte skönt..
ju mer man klia eller rörde sig mot nåt ju mer kom de :3freak

Nu är man helt frisk iaf (från dessa åkommor...) och det höll sig inte ens kvar i 24 timmar och det var skönt.
Jag har en korv kvar som jag funderar på att käka för att se om det verkligen var den, fast då ska jag vara beredd med clarityn-tabletter...

2fast4hjo skrev:
Någon av dessa: Mollipect, Lepheton, Cocillana-Etyfin

Mollipect var det, fan jag ska nog lägga det på minnet, det var alltså inte SÅ kul att stå där på akuten och hålla ut armarna från kroppen tills pillren kickade in (bredbent, för det kliade utav h-vete på klockspelet).

Dom andra du rabblade upp har jag inte provat, men finns det risk att dom ger samma resultat tar jag det säkra före det osäkra och låter bli.

Jag är allmänt emot medicin av alla sorter, så det enda jag tar är i princip vanliga huvudvärkstabletter och sånt som doktorn tvingar mig till.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul