Utrustningsråd

valmers skrev:
Det sitter bättre och har bättre säkerhetsnivå (eftersom det är tävlingsutrustning). Fördelen med att kunna "ta av jackan vid McDonalds" är jävligt lite värd den dag man kraschar hårt.

Sitter bättre kan jag gå med på, men kan du förklara lite bättre varför det skulle vara en högre säkerhetsnivå på ett helt vs ett tvådelat ställ som för övrigt är av samma modell om dragkedjan håller? (jag är bara nyfniken)

Personligen tycker jag fördelen med ett tvådelat ställ inte är att det är lättare att ta av och på, utan att man inte behöver använda hela kittet när man åker till arbetet (,om det nu är bra eller dåligt... :3freak ).

Elgasen skrev:
Sitter bättre kan jag gå med på, men kan du förklara lite bättre varför det skulle vara en högre säkerhetsnivå på ett helt vs ett tvådelat ställ som för övrigt är av samma modell om dragkedjan håller? (jag är bara nyfniken)

Personligen tycker jag fördelen med ett tvådelat ställ inte är att det är lättare att ta av och på, utan att man inte behöver använda hela kittet när man åker till arbetet (,om det nu är bra eller dåligt... :3freak ).
En helt ställ är utvecklat för tävling, vilket innebär att det är fler och bättre skydd i stället (i de allra flesta fall).

Det är just när du inte åker med hela kittet som Murphys lag ser till att du smackar dig i backen. Kraschar du hårt, vill du gärna att varje del av din utrustning ger ett optimalt skydd.

RocketQueen skrev:
En fråga.
Ditt ställ är ju jäkla snyggt men är de lika bra kvalité som tex ett Dainese för 9000:-?

Jag går själv och undrar vad de ska bli och jag lägger mycket vikt vid kvalité men betalar gärna 5000:- istället för 9000:-.

Så helt ärligt är ditt Vanucci lika bra som ett Alpinestars eller Dainese för 9000:-??? :va

RQ

Är det dainese yoyo du tänker på? testa det innan du drömmer mer om det isf, vaderna är stora nog att rymma lår i det skinnstället. :va

valmers skrev:
En helt ställ är utvecklat för tävling, vilket innebär att det är fler och bättre skydd i stället (i de allra flesta fall)

Det är alltså inte samma typ av skydd i exempelvis ett tvådelat TZ1 och ett TZ1 helställ? Jag trodde fabrikörerna mer eller mindre utgick från helstället och satte i en dragkedja i dessa bara. :3freak

Ska också köpa ett kitt med kläder snart. Köper av Lelles. 10% rabbat. Stället jag skulle ha skulle dom kunna få hem i slutet av denna månad. Så då blir det och handla. Blir följnade saker: Shoei XR-1000 Diabolic 2 hjälm. Alpinestars Stage skinnställ. Alpinestars Handske GP-Plus. Stövlar: Alpinestars SMX-Plus. Plus ett spegelvisir till Shoein. Allt skulle gå på drygt 17500:- sen 10% på de. Då tycker jag att jag har bra grejer. =)

Bifogat

• Alpinestars Stage.jpg
    Alpinestars Stage.jpg
    35.4 KB · Visningar: 73
Wheelie84 skrev:
Ska också köpa ett kitt med kläder snart. Köper av Lelles. 10% rabbat. Stället jag skulle ha skulle dom kunna få hem i slutet av denna månad. Så då blir det och handla. Blir följnade saker: Shoei XR-1000 Diabolic 2 hjälm. Alpinestars Stage skinnställ. Alpinestars Handske GP-Plus. Stövlar: Alpinestars SMX-Plus. Plus ett spegelvisir till Shoein. Allt skulle gå på drygt 17500:- sen 10% på de. Då tycker jag att jag har bra grejer. =)
Med risk för att bli tjatig; ta ett helställ istället, du kommer aldrig ångra dig. Garanterat.

Fanns inget Alpinestars ställ för rimlig peng som var snyggt. Får bli det här stället nu. Får köpa ett helställ i framtiden om man känner att det behövs
valmers skrev:
Med risk för att bli tjatig; ta ett helställ istället, du kommer aldrig ångra dig. Garanterat.

Jag har haft delat, funkar kalas vid korvmojen. men hur ofta fikar man? Nä nu blir det ett race denna gång.

///Mats

I de allra flesta fall är det samma skydd i helställen som de tvådelade. Skillnaden är dragkedjan och den bättre passformen i ett helställ!

No:46 skrev:
I de allra flesta fall är det samma skydd i helställen som de tvådelade. Skillnaden är dragkedjan och den bättre passformen i ett helställ!
Nu har jag ringt och sagt åt dem att hänga undan det, mitt kommande ställ ett 4-race från spyke:)

//M

Bifogat

• 4_race_suit_silver.jpg
    4_race_suit_silver.jpg
    33.7 KB · Visningar: 91
anja skrev:
Är det dainese yoyo du tänker på? testa det innan du drömmer mer om det isf, vaderna är stora nog att rymma lår i det skinnstället. :va

Mycket möjligt att de är det. Fast jag har iofs för mig att de hette nåt annat.
Kostar 8995:-.
Kan de vara det?

Ja va fasen stora vader har man ju knappast så isåfall kan jag ju glömma de. :hihi

Va är det för ställ du har nu igen?
Minns att du sa att du köpt de till bra pris eller hur.

Nu har pojkarna på Superbike lurat på mig en ny utrustning....nu fattas bara hojen

Detta fin fina utrustningspaket blev det....

Ställ spyke 4race
Hjälm XR1000 Diabolic
Handske Halvarsson Apex
Halvarsson Ryggskydd
Och A* SMX3 pLUS (hade tänkt köpa den standard men så råkade jag testa denna och så var det kört...) De blev i svart...inte som bilden blå.

Bifogat

• 4_race_suit_silver.jpg
    4_race_suit_silver.jpg
    33.7 KB · Visningar: 33
  • shoei.jpg
    shoei.jpg
    18 KB · Visningar: 40
  • stövel.jpg
    stövel.jpg
    26.2 KB · Visningar: 36
Last edited:
Nyheter