Utrustningsfråga

MickeB

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Hoj
Speed triple
Det är så att jag körde omkull med min speed triple och nu är den på verkstan. Jag repade hjälmen, litet hål i skinstället plus skrapmärken, ena handsken fick dom klippa upp och skorna skrapades lite. Eftersom utrustningen säkert är värd drygt 15 000 är man ju ganska så mån om att få pengar från försäkringsbolaget i (mitt fall if). Pratade med nån kvinna där på if som sa åt mig att lämna in utrustningen till verkstaden. Där ska tydligen skaderegleraren titta på grejerna samtidigt som han kollar på hojen. Frågan lyder då; kommer försäkringsbolaget att ta min utrustning ifall dom bestämmer sig för att ge mig pengar, eller får jag behålla den?

MickeB skrev:
2395402 Det är så att jag körde omkull med min speed triple och nu är den på verkstan. Jag repade hjälmen, litet hål i skinstället plus skrapmärken, ena handsken fick dom klippa upp och skorna skrapades lite. Eftersom utrustningen säkert är värd drygt 15 000 är man ju ganska så mån om att få pengar från försäkringsbolaget i (mitt fall if). Pratade med nån kvinna där på if som sa åt mig att lämna in utrustningen till verkstaden. Där ska tydligen skaderegleraren titta på grejerna samtidigt som han kollar på hojen. Frågan lyder då; kommer försäkringsbolaget att ta min utrustning ifall dom bestämmer sig för att ge mig pengar, eller får jag behålla den?

Dom tar sakerna. Vill ju inte att någon kör med kraschade saker.
Mvh runken, jobbar i mc-butik

Det beror väll på om du ber att få tillbaks den eller inte, ring och säg att du vill ha tillbaks den. Om dom tycker att den är kass så slänger dom den ju ändå och då gör det ju inget om du får tillbaks den. Om de säger att den är okej så får du ju tillbaks den i vilket fall!

Ring och säg att du vill ha tillbaks sakerna och hoppas på att dom kommer ihåg det när dom är klara med sakerna!

Alx skrev:
2395412 Det beror väll på om du ber att få tillbaks den eller inte, ring och säg att du vill ha tillbaks den. Om dom tycker att den är kass så slänger dom den ju ändå och då gör det ju inget om du får tillbaks den. Om de säger att den är okej så får du ju tillbaks den i vilket fall!

Ring och säg att du vill ha tillbaks sakerna och hoppas på att dom kommer ihåg det när dom är klara med sakerna!

Skall du få ut nya saker så har butiken oftast instr. att ta tillbaka kraschade saker t.ex hjälm. Kan man använda stället så är det ju ingen ide att ta ett nytt. Då höjs ju bara premien tills nästa år, räknas som personskador.

Du får inte tillbaka stället om de har dömt ut det och du får pengar för det. Däremot kan du få behålla stället och pengar nog att laga de saker som är sönder om de tycker det är ok att köra med.

Jag fick behålla allt, trots att det blev utdömt!
En gång blev hojen påkörd på en parkering, så min hjälm som satt på backspegeln for i backen, då fick jag behålla den, men fick lova att ge den till SMC så dom kunde ha den i utbildningen.
När jag fick för mig att slå sönder lite träd på bulten fick jag också behålla allt!
Men det är väl upp till folks sunda förnuft att inte köra med dåliga grejer? :va

Jag har också vurpat och det mesta fick sig en ordentlig törn. Hjälmen blev repad och fick sig några typ hackmärken på sidan. nu är det ju så att det här med hjälmar är ganska interessant eftersom det i alla fall bland hjälmtillverkarna verkar råda en praxis att man bara efter en mindre repa på hjälmen måste byta ut den. Det kanske är dels för att dom ska tjäna mera pengar. Frågan lyder ju då om försäkringsbolagen tar fasta på vad hjälmtillverkarna säger och ger mig en ny hjälm även fast den inte sprack så att säga. Eller om jag ska ta saken i egna händer och slänga hjämen i backen så att den spricker, bara för att få en ny och repfri hjälm....

Last edited:
Jag fick behålla skinnställ och handskarna. Försäkringen täckte inte hjälmen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park