Utrustning under övningsperioden?

Molin

Dear lord Babyjesus..
Gick med
15 Oct 2008
Hoj
Snart en motard
Hej på er allihopa!

Ska ta hojkort nu, har bara lite frågor om några grejer..

Jag har ingen egen hoj, hade tänkt hyra trafikskolans hoj under övnings och uppkörning. Är något sånt möjligt eller måste jag ha egen hoj?

Jag kör cross på fritiden, så jag har fullständig utrustning (Hjälm, överkroppsskydd, knäskydd och stövlar) för crossåkning... Duger det som utrustning eller kräver dom mer "vägkörningsutrustning"?

Tacksam för hjälp! Hare gött :tungan

Tror inte någon skola vill hyra ut en cykel utan tillhörande instruktör tyvärr. Cross utrustning är väl inte så lämpad för asfaltsåka nej, förutom hjälmen då. Skorna kan du använda på en motard / offroad men annars är det trångt med crosstövlar.

...ska man vara petig så brukar väl crosshjälmar vara gjorda i plast vilket inte heller är det optimala om man kör fort på asfalt... hmm... ser lite dystert ut men de är gjorda för olika ändamål helt enkelt.. inte så mycket hasa på hårt underlag i 20meter när man kör cross... Tror inte heller att näriga körskolor lånar ut hojen...

Men ring å hör med dem.. om båda grejerna!. :) Lycka till! F-n va kul å ha allt hojåkande framförsig!! :)

...ska man vara petig så brukar väl crosshjälmar vara gjorda i plast vilket inte heller är det optimala om man kör fort på asfalt... hmm... ser lite dystert ut men de är gjorda för olika ändamål helt enkelt.. inte så mycket hasa på hårt underlag i 20meter när man kör cross... Tror inte heller att näriga körskolor lånar ut hojen...

Men ring å hör med dem.. om båda grejerna!. :) Lycka till! F-n va kul å ha allt hojåkande framförsig!! :)

Är ingen skillnad på cross och integral hjälmar, man får va man betalar för helt enkelt :tummenupp

Från:

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

"Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador."

Köra privat = egen hoj. Att hyra till uppkörning kan fungera, förutsatt att det finns ngn ledig hoj förstås... (alla tr.skolans elever har förtur)
Alla trafikskolorna har all skyddsutrustning till lånes :tummenupp men, men, bara under lektionen med dem förstås... :tungan

Lycka till!

När jag körde upp som privatist hade jag delar av min crossutrustning på mej. Fick låna skinnställ och ryggskydd av en polare. Annars inga problem. Hjälm, brillor och stövlar. Minns inte om jag hade knä och armbågsskydden på mej.

Det såg visselligen förjävligt ut men vad spelar det för roll nu. Körde upp på en offroad så det underlätade iofs lite.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park