Utrustning Supermotard

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Hallå där.
Tänkte ta upp en fråga som säker fler än jag undrar över men inte vet i vilken tråd man kan ställa den.
Som ämnet säger så handlar det om personlig utrustning för Supermotard!

Ja har tänk köpa mig en motard.. troligen en KTM 525 EXC och se om man har nån fart i kroppen.. finns den så vill ja köra supermotard cupen som går här i sverige.

ställer mig dock väldigt frågande till utrustning.. ett par frågor nedan.
svara gärna med + och -

1. skinnställ eller cross kläder, vad är föredraget att köra i? + -?
2. ska man köra i cross stövlar eller ska man satsa på ett par motard stövlar med en gång?
3. skyddsväst, bodyarmour eller en massa lösa skydd på kroppen.. vad säger reglementet och vad föredrar ni?
4. Finns ett forum eller liknande (förutom detta) som berör Cupen mer i sin helhet? har sett supermotosweden.se
5. vart letar man efter en racekittad motard????? blocket... njaaa.. är sådär..
6. återförsäljare av ovan nämda specifika motardskydd? nån som har hemma så man kan prova osv.. inte ramlat över nån än.

usch va frågor.. hoppas nån orkar svara =)
Ha de gott så ses vi på tävlingarna iår!

finns ett gäng liknande trådar som är startade under hösten men denna var mest seriös så vi kan väl försöka hålla allt snack gällande utrustning här?

jag vill börja med att säga att sk speciella motardgrejer inte skiljer sig speciellt mycket från andra liknande produkter som är avsett för något annat.

med ett skinnställ är det skinnet man vill åt, skydd och liknande är en smaksak. med ett speciellt motardställ är sytt lite annorlunda och sägs vara mer rörligt. samt att det oftast inte sitter några knäskydd i stället. visst är det bra, men att byta ut sitt gamla skinnställ bara för att man ska börja åka motard endast är något för den som har på tok för mycekt pengar.

samma gäller skor. vad jag vet skiljer det ingenting förutom att vissa har utbytbar sula. smaksak men dom utbytbara sulorna kan ibland kosta lika mycket som nya stövlar.

dom flesta kör med skinnställ med inbyggda skydd och ett ryggskydd. sen kan du komplettera med nackskydd, lösa knäskydd (dom två viktigaste kompletteringarna om du frågar mig), höftskydd och skyddsjacka.

1. Alltid skinnställ!!
2. Spelar ingen roll. läs ovan.
3. skinnställ, ryggskydd, hjälm och handskar säger reglementet. beror på vilket skinnställ du har. det sitter oftast inga knäskydd i motardställen.
4. All tävlingsinfo, anmälan och liknande finns på supermotosweden.se. någon motardcup finns inte än. det är open som gäller för din del.
5. ja du... det bästa är att känna folket som tävlar och snappa upp deras gamla grejer när dom uppgraderar. att snoka runt i depån dom sista tävlingarna på året är grymt om du vill fynda.
6. barrett säljer mvd. prosupermoto.com/se. annars finns det inte så mycket. marin & fritid i laxå brukar ha en del grejer till bra priser.

finns ett gäng liknande trådar som är startade under hösten men denna var mest seriös så vi kan väl försöka hålla allt snack gällande utrustning här?

jag vill börja med att säga att sk speciella motardgrejer inte skiljer sig speciellt mycket från andra liknande produkter som är avsett för något annat.

med ett skinnställ är det skinnet man vill åt, skydd och liknande är en smaksak. med ett speciellt motardställ är sytt lite annorlunda och sägs vara mer rörligt. samt att det oftast inte sitter några knäskydd i stället. visst är det bra, men att byta ut sitt gamla skinnställ bara för att man ska börja åka motard endast är något för den som har på tok för mycekt pengar.

samma gäller skor. vad jag vet skiljer det ingenting förutom att vissa har utbytbar sula. smaksak men dom utbytbara sulorna kan ibland kosta lika mycket som nya stövlar.

dom flesta kör med skinnställ med inbyggda skydd och ett ryggskydd. sen kan du komplettera med nackskydd, lösa knäskydd (dom två viktigaste kompletteringarna om du frågar mig), höftskydd och skyddsjacka.

1. Alltid skinnställ!!
2. Spelar ingen roll. läs ovan.
3. skinnställ, ryggskydd, hjälm och handskar säger reglementet. beror på vilket skinnställ du har. det sitter oftast inga knäskydd i motardställen.
4. All tävlingsinfo, anmälan och liknande finns på supermotosweden.se. någon motardcup finns inte än. det är open som gäller för din del.
5. ja du... det bästa är att känna folket som tävlar och snappa upp deras gamla grejer när dom uppgraderar. att snoka runt i depån dom sista tävlingarna på året är grymt om du vill fynda.
6. barrett säljer mvd. prosupermoto.com/se. annars finns det inte så mycket. marin & fritid i laxå brukar ha en del grejer till bra priser.

tusen tackar för svaren!
å att ja kunde skapa en seriös tråd va nog att ta i men ;)

Ja har kört med SWEEP motardställ även på min gamla hoj.. som du säger så gav det mig mycke mer rörlighet.. ja trivdes bra i de.. har knäskydd i det faktiskt.. puckar köpte ja till när ja körde superduken.

barret? mvd? =)
ska kika prosupermoto och marin och fritid me en gång?
blir troligen en ktm 525 och håller tummarna för att det blir till helgen!

en 06 är det.. bra eller anus att köra bana med?
för stor?

Som sagt, skinn är det som gäller.

MVD är ett märke på skyddskläder som är lite av en blandning mellan cross o skinn.
Barret är människan som säljer dessa i Sverige :D

Som sagt, skinn är det som gäller.

MVD är ett märke på skyddskläder som är lite av en blandning mellan cross o skinn.
Barret är människan som säljer dessa i Sverige :D

ofanen.. inte hört talas om denne Barret innan.. inte MVD heller ;)

ofanen.. inte hört talas om denne Barret innan.. inte MVD heller ;)

Har ett par handskar från MvD, skitnöjd. Mycket bra kvalité. Köper troligen en av deras skyddsvästar till kommande säsong o ha under tröjjan.

Du kan titta mer på märket på här Se till vänster under fliken "MvD Racewear".

Deras egna hemsida, här.

Edit nummer 4-5; Annan svensk återförsääljare än länk nummer 1 finner du här.

Last edited:
tusen tackar för svaren!
å att ja kunde skapa en seriös tråd va nog att ta i men ;)

Ja har kört med SWEEP motardställ även på min gamla hoj.. som du säger så gav det mig mycke mer rörlighet.. ja trivdes bra i de.. har knäskydd i det faktiskt.. puckar köpte ja till när ja körde superduken.

barret? mvd? =)
ska kika prosupermoto och marin och fritid me en gång?
blir troligen en ktm 525 och håller tummarna för att det blir till helgen!

en 06 är det.. bra eller anus att köra bana med?
för stor?

som sagt, vem barret är och vad mvd är är besvarat. barrett kör dom kläderna själv och är vår egen lilla kraschkung så för honom funkar det uppenbarligen kanon men det finns folk som fått skrapsår ändå pga att man glider runt innuti stället så att säga (som man kan få med crosskläder på crossbana). jag föredrar ändå vanligt helställ med separata knäskydd.

jag körde ett vanligt raceställ förut och upplevde inga rörelseproblem när jag satt på hojen trots att stället var tänkt för en kortare person än mig.

525an antar jag är en exc så det krävs lite meck för att få det bra. fjädringen måste styvas upp ganska omgående. sen är inte en styrkona med mindre offset fel då den gör att hojen känns ganska stor och klumpig. tungsvängd.
men det är en bra komromiss om du måste ha en gatregad cykel.

som sagt, vem barret är och vad mvd är är besvarat. barrett kör dom kläderna själv och är vår egen lilla kraschkung så för honom funkar det uppenbarligen kanon men det finns folk som fått skrapsår ändå pga att man glider runt innuti stället så att säga (som man kan få med crosskläder på crossbana). jag föredrar ändå vanligt helställ med separata knäskydd.

jag körde ett vanligt raceställ förut och upplevde inga rörelseproblem när jag satt på hojen trots att stället var tänkt för en kortare person än mig.

525an antar jag är en exc så det krävs lite meck för att få det bra. fjädringen måste styvas upp ganska omgående. sen är inte en styrkona med mindre offset fel då den gör att hojen känns ganska stor och klumpig. tungsvängd.

jajjamen det är en 525 exc ja har i åtanke då de blir en del gat-åka.
får återkomma till dig när ja har inhandlat en så får vi se vad som behöver göras ;)

tackar så mycket för svaren alla!
har rett ut ett gäng frågetecken åt mig.. himla skönt,
hoppas det hjälper andra i samma djungel!

Har du bra koll på vilka barkbusters som är godkända för tävling?
Kanske förslag på vilka man ska köpa? =)
ska man ha gummi pluttar på fotpinnarna?¨'

edit: kom på en till.
plasten där framlampan sitter.. vill ju ha enutan lyse i när man ska prutta bana.. var hittar man en sån?

Last edited:
Har du bra koll på vilka barkbusters som är godkända för tävling?
Kanske förslag på vilka man ska köpa? =)
ska man ha gummi pluttar på fotpinnarna?¨'

edit: kom på en till.
plasten där framlampan sitter.. vill ju ha enutan lyse i när man ska prutta bana.. var hittar man en sån?
Fotpinnar:
Fotpinnar gör du som du vill med. Om inte banan du ska till har egna regler.

Nummerplatta:
Din närmaste ÅF har all plast. Kostar inte många spänn. Finns en mängd varianter.

Barkbusters:
Metallskena med två fästpunkter ska du ha. Egentillverkad eller köpes spelar ingen roll.
Billigast
Dyra(st). Fast jag trodde de låg närmre 1600 än 1400 så det här kanske var ett rätt bra pris.

Fotpinnar:

Nummerplatta:
Din närmaste ÅF har all plast. Kostar inte många spänn. Finns en mängd varianter.

Barkbusters:
Metallskena med två fästpunkter ska du ha. Egentillverkad eller köpes spelar ingen roll.
Billigast
Dyra(st). Fast jag trodde de låg närmre 1600 än 1400 så det här kanske var ett rätt bra pris.

kan de vara värt att köpa 2 små gummipluttar för att spara lite fotpinne?

håller verkligen biltemas barkbuster?

Fotpinnar:

Nummerplatta:

Barkbusters:
Billigast

Åter en gång kom en fråga upp som ja har funderat över..
Däck?
vart köper ni era däck och va får ni ger för dom?
slicks? skurna slicks?

Har inte sett några i köp & sälj men det är väl lite fel årstid för det ;)

Är de nån som vill bli av med slicks eller skurna slicks så hojjta till.. ja reser en del i arbetet så ja kan hämta upp dom =)

Har inte sett några i köp & sälj men det är väl lite fel årstid för det ;)

Är de nån som vill bli av med slicks eller skurna slicks så hojjta till.. ja reser en del i arbetet så ja kan hämta upp dom =)

Kolla med dom som tävlar dom brukar ofta ha däck dom endast kört en träning eller tävling med som dom kan sälja iväg för fint pris.

Last edited:
Däck

Hör av dig när du behöver däck jag har massor av nya på lager och kommer att ha beggade så snart det blir bart...

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back