Utrustning KTM 640 Enduro...

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Tjena!

Har förr i tiden kört nakenhoj (Bandit 600) men har nyligen införskaffat en KTM640 Enduro då jag har märkt att jag inte är så touringintresserad utan hellre vill kunna åka ut på skitvägar såväl som ta sig runt stan och fixa ärenden.

Då det gått ett par år sen jag sist körde, och mina skyddsgrejer redan då var rätt gamla, så är jag dock sugen på nytt nu för att känna mig så säker som möjligt när jag är ute och åker.

Allt jag har läst tyder på att det är skinn som gäller vid asfaltskörning (och kanske bäst på grusväg å?). Jag funderar dock på hur utrustningen för när jag ska ut på grusvägar blandat med skog och lek där ute ska se ut. Dvs mina tankegångar är att införskaffa följande:

* 2-delat skinnställ med bra kängor, handskar och separat ryggplatta. Detta ska funka bra för att köra asfalt och dra runt i stan och industriområdena där det i princip bara är hårdgjorda ytor.

Det jag dock inte vet är hur jag ska göra för grus/skogskörningen. Ska man ha en skyddsjacka (såna som ser ut som typ hockeyskydd för hela överkroppen) och en överdragströja? Hur gör man med nederdelen på kroppen, är det omöjligt pga värme att bara köra i skinngrejerna ut i skogen också? Ska man ha ett separat goretexställ för offroadkörningen kanske helt enkelt?

Att ta skinnstället 100% av tiden ger väl lika bra säkerhet som nått annat på grusvägarna/skogen men av nån anledning känns det som att det inte är "rätt". Har jag fel?

Jag har en XR-1100 som jag haft en säsong förresten, den tänkte jag fortsätta ha. Eventuellt måste man ha en crosshjälm för gruskörningen kanske? Vad är en prisvärd sån?

Grattis till kul val av hoj! Du hittar mycket kompetens samt inspiration på http://forum.soe.se, http://advrider.com, http://adventureriders.se mfl.

Offroadkörning skiljer sig på en del saker:
* Det går långsammare. Du behöver sommartid mer välventilerade kläder och utrustning.
* Du behöver bättre skydd på fötter och överkropp, pga risken att slå i saker är större.
* Du kommer vurpa. Upprepade gånger. Förhoppningsvis lätta vurpor. Det hör till och är halva nöjet.
* Skydd och utrustning kommer bli smutsig. Ett skinnställ ventilerar sämre, är svårt att hålla rent samt ger sämre rörlighet.

Allt går. Såklart är det ju bättre att köra med integralhjälm och skinnställ än inga skydd alls.

Förslagsvis använder denna typ av skydd vid offroadkörning:
* MX-stövlar. Lätt att slå emot stenar, få tippad cykel över foten mm. Fötter är utsatta och väldigt svåra att laga, så skydda dem väl. Sidi Crossfire SRS är en kanonmodell med bra rörlighet. Prova dig runt, Lelles MC hos dig har mycket bra utbud.
* Överkroppsskydd med kombinerat ryggskydd/bröstplatta osv där skydden sitter kvar där de ska. Ger bättre skydd för revben, axlar, armbågar mm. Även där har Lelles bra utbud för att prova.
* Välventilerade textilkläder som ger möjlighet till separata skydd. Gortex är inget måste, men ska man toura och vill ha vattentäthet i samma plagg så är det smidigt. Finns billiga och bra textilställ från Jofama, Lindstrands, Alpinestars eller Richa. Med påkostade modeller finns från Rukka, Klim, BMW mfl.
* Öppnare hjälm med bra ventilation (MX-modell eller hybrid med visir som tex Shoei Hornet DS/Arai XD). En integralhjälm upplevs i långsam terrängkörning som dåligt ventilerad, du behöver köra med öppet visir ofta. Jag gillar hybridmodellerna, där man kan köra med MX-glasögon och sedan flippa ner visis om man åker motorväg. Kolla på Shoeie Hornet DS. Utgående modell i år, fyndläge. Samma storlek och passform som din XR1100. Jag har samma storlek i alla mina Shoei-hjälmar.
* Riktigt varma dagar kör man med överkroppskydd och en MX-tröja. Guld värt, när alla andra svettas som grisar i sina läderställ.

Ju jävligare vägen är, desto roligare brukar man tycka att det är. Man vill snabbt ha en lättare hoj. SMC Uppsala arrangerar bra kurser för gruskörning, de kör två tillfällen i vår. Kan vara en kanonstart för nya hojen.

Det är väldigt viktigt att hålla sig kyld. Värme gör en snabbt trött vilket kommer leda till att man är oförsiktig och ouppmärksam vilket skapar olyckor. Så även om skinnställ och integralhjälm är säkra saker är de inte så bra att köra terräng med.

k1322 verkar ha bra koll så kolla upp hans tips.

Jättebra svar, tackar. Sen så får jag se till min budget också, de där stövlarna är säkert väldigt bra, men har inte riktigt 4k att lägga bara på bootsen just i dagsläget :) Däremot överkroppsskydd verkar överkomligt, det lär jag införskaffa så jag kan ha någon slags tröja/jacka över (tänker att man kanske kör med läder inom stan och ut till skogen, så får man väl stuva ner iaf läderjackan i ryggan där man tagit med sig tröja/skydd när man är ute i skogen..? :D

Om man skaffar ett bra kombinat-skydd för överkroppen, måste det då vara skydd i jackan? Känns som det blir konstigt med skydd på skydd liksom.. man lär ju kunna ha nästan vilken jacka som helst för det (nu snackar vi offroadkörningen)?

Min XR-1100 har iaf säkerheten som behövs, så den tror jag att jag byter ut sist av allt om jag inte får tag i några riktigt bra deals/begagnade kläder eller så.. Fattar att den lär bli varm i skogen, på grusvägarna dock så tror jag den funkar bra då den faktiskt har ganska bra kylkanaler när man väl är i rörelse (brukar alltid få stänga ventilerna för att jag fryser om skallen annars..) :D

Ska kolla upp dedär kurserna, är ju medlem i SMC nu igen så.. Tack så jättemycket för det tipset!

En sak är säker, detta är en sjukt rolig hoj! Har bara testat den upp och ner för gatan änsålänge i princip då jobbet kommer ivägen, men bara det lilla har räckt för att få ett fett leende :D

Edit: En fråga här, såna här boots, duger dom?
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...bProducts/Alpinestars-Tech-3-Black-White-0001

Last edited:
Jättebra svar, tackar. Sen så får jag se till min budget också, de där stövlarna är säkert väldigt bra, men har inte riktigt 4k att lägga bara på bootsen just i dagsläget :) Däremot överkroppsskydd verkar överkomligt, det lär jag införskaffa så jag kan ha någon slags tröja/jacka över (tänker att man kanske kör med läder inom stan och ut till skogen, så får man väl stuva ner iaf läderjackan i ryggan där man tagit med sig tröja/skydd när man är ute i skogen..? :D

Om man skaffar ett bra kombinat-skydd för överkroppen, måste det då vara skydd i jackan? Känns som det blir konstigt med skydd på skydd liksom.. man lär ju kunna ha nästan vilken jacka som helst för det (nu snackar vi offroadkörningen)?

Min XR-1100 har iaf säkerheten som behövs, så den tror jag att jag byter ut sist av allt om jag inte får tag i några riktigt bra deals/begagnade kläder eller så.. Fattar att den lär bli varm i skogen, på grusvägarna dock så tror jag den funkar bra då den faktiskt har ganska bra kylkanaler när man väl är i rörelse (brukar alltid få stänga ventilerna för att jag fryser om skallen annars..) :D

Ska kolla upp dedär kurserna, är ju medlem i SMC nu igen så.. Tack så jättemycket för det tipset!

En sak är säker, detta är en sjukt rolig hoj! Har bara testat den upp och ner för gatan änsålänge i princip då jobbet kommer ivägen, men bara det lilla har räckt för att få ett fett leende :D

Edit: En fråga här, såna här boots, duger dom?
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...bProducts/Alpinestars-Tech-3-Black-White-0001

Om du har överkroppsskydd så behöver du en jacka som saknar skydd (endurojackor tex) eller en med löstagbara skydd. Jag gillar Richas modeller, billiga och flexibla.

För offroadåka duger billig MX-hjälm. Finns för knappa tusenlappen. Ger dock inte lika bra säkerhet som din XR1100, men gör mindre när den repas av grenar och blir smutsig.

LC4:an är en rolig hoj. Men glöm inte bort att serva och skruva, då den kräver underhåll. Det är dock en stor hoj, något man ogärna släpar runt när det blir snårigt. Allt som man inte kan plocka upp själv är egentligen för stort :)

Tech 3 är Alpinestars billigaste stövel. Duger utmärkt. Däremot är den väldigt stel och har plastiga spännen som lätt går sönder vid hårdare slitage eller kyla. Åk in till Lelles och prova, det är stor skillnad på passform och inget jag skulle köpa utan att ha testat innan jag beställer via nätet.

Absolut, jag tänkte dra o testa ett gäng stövlar och skydd, har inte haft tid bara :) Samt att vädret nu verkar som det blir skit i helgen så kanske kan åka o prova ut lite då!

Ska prova hjälmar också. Billig duger säger du men samtidigt känner jag att jag vill ha så bra huvudskydd som möjligt?:D Visst, jag vet att man inte måste ha dyraste hjälmen för att den ska skydda bra (fick XR1100an för strax över 2k), men kanske inte billigaste heller..

Japp, är med på det att jag måste skruva en del, jag är ganska peppad på att lära mig :) Sitter o läser på så mycket jag kan, men har inte haft tid att riktigt stå med hojen än.. (och det är trist att det ska SNÖA i helgen!! :( )

För mig känns hojen lätt (jämfört med min betongklump-bandit600 haha), men visst fattar vad du menar. Vet inte riktigt vad du menar med att plocka upp själv, för att ställa den upp om den har trillat över kan väl inte vara så omöjligt själv ? :)

Okej, fattar vad du menar om stöveln. FC-moto har ju iaf ett bra antal med stövlar under 1500 spänn, nån borde jag väl kunna testa som känns bra. Men behöver man vara orolig för att stövlar i den prisklassen inte ska skydda fötterna bra?

Jag läste en bra tråd på SOE ang. skydd för offroad.. Känns som man helt enkelt ska köra: Axelskydd, ryggskydd, bröstskydd, armbågsskydd (dessa 4 finns la som kombinat då) samt knäskydd + endurojacka och endurobralla (kanske bara crosströja om det är riktigt varmt?). Sen hjälm och cross-stövlar då.

Så det tänkte jag att min utrustning ska bli, och så ska jag försöka komma över ett 2-delat skinnställ som jag kan använda de dagar jag är ute o kör asfalt o så med mina polare som kör icke-offroadhojar.. (har ett par lättare skinnboots som jag kan ha då med om jag inte vill köra fetingstövlarna med skinnkläder..). Känns ju kanske som det ser lite fel ut att köra en 640 enduro med skinnställ men det måste väl vara helt rätt för asfalt? Vad jag förstår så är det inte alls en bra ide att köra med offroad-gearen på gata...

Lite snö till helgen är väl inget som helst problem för en 640 enduro? :va

Tyckte att dom här byxorna fungerar bra både på vägen och i skogen (nog för att jag inte har kört direkt mycket eller seriöst i skogen men ändå)
www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_258_268&products_id=1483

Låter som du skrev lite fel att köra i skinnställ på en hoj med endurohjul, jag hade kört i offroad kläderna eller något allvädersställ om jag skulle köra i mc-kläder.

Well, jag bara går på vad jag har läst överallt här på forumet ang utrustning...vilket verkar vara att det är bara skinn som gäller när man kör asfalt, vad spelar det för roll om det är en 640 med 50/50 eller 30/70-hjul (som jag tänkte ha) eller en 640 SM eller en ducati monster för den delen?

Ett textilställ lär ju förstås funka i skogen också, men allt jag har läst säger att det är relativt värdelöst när man vurpar på asfalt, samma lika med mc-jeans som förstås är väldigt omdebatterat men konsensus verkar ändå vara att det inte är nått att hurra för. Det är klart, jag kommer ju inte ligga pressa några högre hastigheter med denna hoj på asfalt men nog fanken lär man göra 100 rätt ofta..

Tex ta den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?94762-Motard-utrustning

Rätta mig gärna om jag tänker helt fel!

Snön är väl inget problem iofs men jag har ju inte utrustning än, och jag fick bara inte suget att åka ut i slask.. :P

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...