Utrustning för Crossbanan

linnardt

Medlem
Gick med
16 Nov 2008
Hoj
-
Okej nu är det så att jag ska börja köra cross igen! Körde det för många år sedan som junior och nu står det en 450 kawa i garaget.
Dock så ser allt med utrustning väldigt annorlunda ut numera och där av mina funderingar.

vilken typ av överkroppsskydd ska jag bära för bästa skydd men ändå smidighet för crossbanan? Det finns några olika alternativ.

Armor Body som består av bröstskydd och en bra ryggplatta och även kompatibel med extra nackskydd men inget för armarna.
2212100001_31558_tif_raw_1.jpg

Skyddsjacka Med sämre bröstskydd men bättre ryggskydd och skydd för armar, är inte kompatibel med nackskydd.
Scott-Pursuit-Jacket-front.jpg

Och det klassiska bröstskyddet
Chest-Protector-for-Motocross-Racing.jpg

Ni som är rutinerade vad ska man använda? :va
Jag betalar gärna lite extra när det gäller säkerhet.

Låt bli nr 2, skyddsjackan. Sitter den minsta lite för tajt på armarna så kommer den strypa blodflödet till händer och armar.
Väljer du nr 3 som nog de flesta gör så behöver du även ryggskydd. Men det förstod du säkert...

jag kör med ett liknande som skyddsjackan på bilden i mitten, har åkt omkull ett par gånger med det och både fått quaden över mig och studsandes på mig och sedan vidare.. mindre blåmärken och skrapsår men inget brutet än med den jackan.

tycker att du ska prova och se så den sitter hyffsat bekvämt. enda problemet som ja känner är att det blir ruskigt varmt med den på så leta efter någon med mycket ventilations hål är vad jag skulle gått på.

sen så är det ju förbaskat smidigt med en jacka som har alla skydd å det bara är å dra på sig..

Kolla upp Leatts väst utan armar, de har en modell som ser ut som nr 2, men saknar ärmar, och är byggd för att lira med nackskydd om man vill köra med sådant.

Jag älskar mitt....riktigt ryggskydd, riktigt bröstskydd (de som har delat skydd fram med dragkejda i mitten är odugliga, åkte på en smäll precis på dragkedjan för några år sedan, dröjde länge innan det slutade göra ont där...).

Jag kör med http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10384&art=2341297 och den sitter som en smäck på mig.
Tight utan att strypa blodet i armarna som ovan nämt och funkar fin fint. Vurpat med den ett par gånger och den har skyddat mig bra alla gångerna tex fått styret i bröstet och det kändes knappt.
Ända negativa är att ryggskyddet sitter med dragkedjor längs ned så att det ska följa ryggen bra och så att man kan plocka isär och tvätta västen men är man lite oförsiktig när man tar av och på sig tröjan som man kanske har över kan man råka dra upp dom när man drar av sig tröjan men det löstet lätt med ett gem.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park