Utrusta transportbil

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Ja tanken slog mig helt plötsligt.
Hur gör man med förvaring osv i en racebuss? Hur ser den bästa setupen ut?
Jag tänker att man vill ha en bänk med lite lådor för diverse förbrukningsmaterial
Någonstans att ställa en kompressor, hyllor för däck osv

Hur skulle ni inreda en skåpbil?
Transporterstorlek för smidighet eller sprintersize för utrymmet?
 
En bra mängd hyllor så man kan stuva undan alla verktyg, reservdelar, däck och sånt. En arbetsbänk med belysning. Trasnportställ för hojen. Elsystem för att driva kompressor, lysen och sånt.

Tror jag...
Jag har inte ens skaffat mig en skåpbil, men jag vill ivf ha en med ett tillräckligt högt skåp för att stå raklång.
 
Högmodellen av en VW T4 är perfekt.
Sen uppdragbar säng upptill och en massa förvaring på sidorna nedtill. Hojen i mitten.

Tar man en vanlig lång T4:a så går inte en V-Strom in utan att ta bort backspeglarna. De tar i, i taket när man kör upp den. Nu är ju en V-Strom STOR, så alla sporthojar går ju in lätt iofs :tungan
 
Högmodellen av en VW T4 är perfekt.
Sen uppdragbar säng upptill och en massa förvaring på sidorna nedtill. Hojen i mitten.

Tar man en vanlig lång T4:a så går inte en V-Strom in utan att ta bort backspeglarna. De tar i, i taket när man kör upp den. Nu är ju en V-Strom STOR, så alla sporthojar går ju in lätt iofs :tungan

Hur kopplar du ihop V-strom och rejsbuss?

Jag har haft en kort och låg T4 som rejsbuss i många år, depåtält, säng, mikro, högtryckstvätt, reservhjul, reservdelar.

Den där kompressorn som TS nämner förstår jag inte riktigt behovet av? En 12 v liten kompressor och en 5 liters trycktank räcker väl gott i en rejsbuss?
 

Bifogat

  • DSC00244.JPG
    DSC00244.JPG
    232.7 KB · Visningar: 105
  • DSC00310.JPG
    DSC00310.JPG
    218.2 KB · Visningar: 234
  • DSC00313.JPG
    DSC00313.JPG
    252 KB · Visningar: 101
  • DSC00314.JPG
    DSC00314.JPG
    213 KB · Visningar: 90
  • DSC00315.JPG
    DSC00315.JPG
    224.3 KB · Visningar: 69
Last edited:
Bästa setupen för vad?

Att bo fint?
Baja inne?
Renovera växellådor?
Använda som pendlarbil till vardags?
 
Beror mycket på användnings område. Används den bara som RR-rejsbus med en hoj i kan man bygga bra fast inredning. Ska man använda den mycket som personbil är det smidigare med en tranporter. Det är skönt med ståhöjd i den men det drar mer soppa.
För min del används den som shoppingbil och då är det bra att få in ett par lastpallar. Sen går den mycket med två endurohojar i. På bana har vi för det mesta med 2 hojar. All inredning jag har är lätt att plocka ut. Det enda som är fast är framhjulsstöden som är bultade. Resten sitter med spännband. Ingen optimal lösning men en halv dags jobb att bygga.
Bekväm säng till föraren och tältsäng till meken.
Bussinredning.jpg
 
Last edited:
Högmodellen av en VW T4 är perfekt.
Sen uppdragbar säng upptill och en massa förvaring på sidorna nedtill. Hojen i mitten.

Tar man en vanlig lång T4:a så går inte en V-Strom in utan att ta bort backspeglarna. De tar i, i taket när man kör upp den. Nu är ju en V-Strom STOR, så alla sporthojar går ju in lätt iofs :tungan
Bah, jag hade en kort T4, och två hojar, med extra hjul, extra däck, depåtält, några lådor med tillbehör, några verktygslådor, däckkrängarutrustning, kompressor, soppadunkar, ramp och all personlig utrustning, var inga som helst problem :fakta En FJR1300 var inga som helst problem att få in heller :tungan
 
Hur kopplar du ihop V-strom och rejsbuss?
För att jag har en VW T4 lång och jag lastade min V-Strom i den när jag flyttade. Senaste referensen jag hade. Kunde iofs sagt att en XT600 med motarddäck går in, men den är svårare att höjdplacera.
Hade ju i V-Stromen & XT:n samt halva bohaget samtidigt så plats finns ju.
Jag tycker höjd i fordonet är något man bör passa på att skaffa om möjlighet ges. Man kan göra det mesta enklare då.
Firebladen var iofs asenkel att få in. Först lyfta in ramen, sen motorn, sen svingen, sen hjulen :tungan
 
För att jag har en VW T4 lång och jag lastade min V-Strom i den när jag flyttade. Senaste referensen jag hade. Kunde iofs sagt att en XT600 med motarddäck går in, men den är svårare att höjdplacera.
Hade ju i V-Stromen & XT:n samt halva bohaget samtidigt så plats finns ju.
Jag tycker höjd i fordonet är något man bör passa på att skaffa om möjlighet ges. Man kan göra det mesta enklare då.
Firebladen var iofs asenkel att få in. Först lyfta in ramen, sen motorn, sen svingen, sen hjulen :tungan

Visst kan det vara skönt med utrymme men det blir nackdelar också, har en hög nu och helt plötsligt måste man börja akta sig för parkeringshus och även tex drive in på dunken kräver att man ser sig för då dom ofta har låga tak och skyltar. Plus att man nog får tanka minst en deciliter extra per mil.

Fördelen är att jag kunnat göra större sovloft i förhöjningsdelen så jag får plats med sovplats till fru och en 4-årig dotter.
 
Inte bara p-hus och dunken, även underfarten till depån i Knutstorp. Ingen höjdare om man är sent ute eller har bråttom hem.
 
Apropå inreda rejsbuss, finns det någon tillverkare av fastmonterade och vettiga ramper?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top