Uträkningar drevning...

Freud_954

E20Norr...
Gick med
5 Apr 2003
Ort
KråkSlottet...
Hoj
HojLös!!! Sökande!!! / Ford Sierra (Cosworth?)
Ponera att din hoj gör: 200km/h med 16t/42t vid 10000rpm (2,626)utväxling.
Hur fort går den då med 16t/48t vid 10000rpm ???? (3,0)utväxling.

Skulle vilja veta hur man räknar...


Hade fint från en som är :sjuk :zpy :gråta
 
Freud_954 skrev:
Ponera att din hoj gör: 200km/h med 16t/42t vid 10000rpm (2,626)utväxling.
Hur fort går den då med 16t/48t vid 10000rpm ???? (3,0)utväxling.


fart v 10000: 42/48*200 = 175

varv v 200: 48/42*10000 = 11400
 
*host* om ni verkligen vill leka *host*
Testa mitt program TrackTimer, man kan ladda ned en demo på http://www.TrackTimer.com:tummenupp
gearingchart.gif
 
Efterlyser liknande mätningar i tidningar, men med luftmotstånd borträknat sas, dvs. nettoeffekt tillgängligt för ax.

Finns det nån kompensering för luftmotstånd i prorammet ?
/u
 
ulf_lundin skrev:
Efterlyser liknande mätningar i tidningar, men med luftmotstånd borträknat sas, dvs. nettoeffekt tillgängligt för ax.

Finns det nån kompensering för luftmotstånd i prorammet ?
/u
Nej, det finns ingen kompensering för luftmotstånd. Däremot så har ju de flesta hojar någon form av ram-air så samtidigt som luftmotståndet ökar så ökar också effekten... Inte helt lätt att få till en modell för det.

Det viktiga vid uppväxling/acceleration är dock att hålla uppe effekten vilket man gör om man växlar precis där effektkurvorna skär varandra i grafen ovan. (De varvtalen räknas ut automatiskt i version 3.0)

De optimala växlingsvarvtalen beror inte på luftmotståndet (utom för ram-air effekten förstås) utan endast på växlarnas förhållanden till varandra samt effektkurvan. Det spelar inte heller någon roll om man ändrar på sekundärutväxlingen, växlingsvarvtalen är desamma.
 
Torkel skrev:
De optimala växlingsvarvtalen beror inte på luftmotståndet (utom för ram-air effekten förstås) utan endast på växlarnas förhållanden till varandra samt effektkurvan.
Ok, blev bara nyfiken på om den kunde räkna fram nåt förslag på lådans stegning oxå.
Ang. optimala växelpunkter: Kan tänka mig motorns tröghetsmoment spelar in i praktiken; nån modell för det ?
/u
 
ulf_lundin skrev:
Ok, blev bara nyfiken på om den kunde räkna fram nåt förslag på lådans stegning oxå.
Ang. optimala växelpunkter: Kan tänka mig motorns tröghetsmoment spelar in i praktiken; nån modell för det ?
/u
Nix inte ännu... Men det finns planer på det också, man får ange vilka olika ettor, tvåor mm man har samt önskad min & max hastighet. Men det blir nog aldrig lika bra som att köra själv och välja utväxlingar efter kurvor också Man vill ju helst inte behöva växla i kurvorna även om det skulle råka vara optimalt m.a.p min/max hastighet.
Tar ingen hänsyn till tröghetsmoment heller, det finns säkerligen en hel hoper andra faktorer som man ska ta hänsyn till för att få det helt vattentätt. Synd att dygnet bara har 24 timmar som sagt... :)
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top