Utombordarfråga - Fuel Enrichment Valve - på svenska?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad heter Fuel Enrichment Valve på svenska?

Min gamla Suzukiutombordare har en sådan istället för choke och jag misstänker att den är källan till mina startproblem... Men utan att veta vad det heter på svenska är det svårt att söka efter reservdelar.

När jag ändå är inne på spåret kan kan jag se om någon har någon erfarenhet av att renovera bränslepumpar på utombordare? Som jag förstår det handlar det inte om så mycket mer än att byta två membran och en fjäder...

...och för att sammanfatta startproblemet så är motorn helt enkelt förbannat svårstartad när den stått. Startmotorn går men den tänder helt enkelt inte oavsett hur mycket jag pumpat på blåsan (har bytt blåsa och slang)... Öser jag på startgas tänder den omgående. Ett-tre omgångar med startgas och den går igång och går obehindrat. När den väl startat är den lättstartad resten av dagen så därför är diagnosen att något är galet antingen i övre bränslepumpen(det är två) eller i motorns "Fuel Enrichment Valve", som får soppa från denna pump och som matar förgasarna med extra soppa när man trycker in tändningen...
(Suzuki DT 150 V6 -90)

...och i fackmannamun om man skall söka reservdelar?

I det här fallet skulle jag tippa på att det faktiskt heter så även i fackmannatermer.
Oavsett kommer människan bakom disken förstå "kallstartsventil" om du känner för ett hederligt gammalt analogt besök, alternativt telefonsamtal till din handlare.

Bränsletillskottsventil kanske?

Det finns inga direkta översättningar som är rätt eller fel, samma sak heter olika beroende på olika översättare.

Jag tror dock att du hittar problemet i pumpen/backventilen

Syftar du på "blåsan" så bytte jag slang och blåsa och kan pumpa upp bra tryck... Finns det backventil någon annanstans?

Det kan finnas en i motorns bränslepump också, jag är inte båtmotormekaniker, så det kan säkert vara olika på olika modeller.

Det kan finnas en i motorns bränslepump också, jag är inte båtmotormekaniker, så det kan säkert vara olika på olika modeller.

Mm... Bränslepumpen är med bland misstänkta gärningsmän men dock har jag fått uppfattningen att problem med bränslepumpen oftare artar sig med att den får för lite soppa när den går än att den inte startar då "blåsan" skall pumpa upp soppa innan motorn(och pumparna) börjat arbeta..

Bränslepumpar av membrantyp är backventiler i sig själva, förövrigt så renoverar man inte en sån utan byter helt enkelt ut den.

Det "går" att renovera den men det är ett jävla skitjobb som du helst slipper då det är pilligt o få ihop den rätt.

ska du iaf ge dig på det så dra en ritslinje snett över sidan på pumpdelarna (oftast 3) så du får ihop den rätt för annars har du lika många kombinationer som en rubiks kub :D

kostar nog en 4-5 hundring från usa, beställer du här hemma får du säkert ge en 1500 för den.

...har bytt blåsa och slang...

Jag startade just upp min utombordarblåsa.
Den tyckte att det var mycket roligare att kissa ner hela båten med bensin än att
trycka in den i motorn.
Jag har bytt blåsa flera gånger den senaste åren och bara fått nya av usel kvalitet.
Någon som vet var man hittar blåsor som inte lider av inkontinens?

Har den där verkligen kallstartsventil och inte bara en solenoid som drar choken? Lyft på kåpan och kolla.

Jag höll på att köpa på mig en båt i dag, den var dock såld trots att annonsen låg kvar på blocket, men det fick mig att börja kolla på båtmotorer.

Är fyrtaktarna mycket tyngre än motsvarande 2taktare?

Hur många hästar får man ur en modern motor som väger som en 50hk motor på 70 talet?

Jag höll på att köpa på mig en båt i dag, den var dock såld trots att annonsen låg kvar på blocket, men det fick mig att börja kolla på båtmotorer.

Är fyrtaktarna mycket tyngre än motsvarande 2taktare?

Hur många hästar får man ur en modern motor som väger som en 50hk motor på 70 talet?

En förgasarmotor ligger nog på nästan samma i vikt, kanske max tio kg mer. Det är först när man börjar närma sig 150hk det bär iväg.

Man vill ju inte låta som en idiot när man glider in där i seglarskor och snusnäsduk med ankarmotiv... :gnissla

Hade jag haft något av dessa attribut hade jag garanterat känt mig som en idiot utan att behöva öppna munnen.

Har den där verkligen kallstartsventil och inte bara en solenoid som drar choken? Lyft på kåpan och kolla.

Jodå, den har varit av och alla V6-modeller har kallstartsventil. De med fyra eller färre cyllar har choke.

Last edited:
Hade jag haft något av dessa attribut hade jag garanterat känt mig som en idiot utan att behöva öppna munnen.

Jodå, den har varit av och alla V6-modeller har kallstartsventil. De med fyra eller färre cyllar har choke.

Hur i hela ... har dom gjort då?

Går det en kanal i insuget gemensamnt för alla föggarna eller? Oavsett så kolla om den får signal när du drar starten med en multimeter.

Jag startade just upp min utombordarblåsa.
Den tyckte att det var mycket roligare att kissa ner hela båten med bensin än att
trycka in den i motorn.
Jag har bytt blåsa flera gånger den senaste åren och bara fått nya av usel kvalitet.
Någon som vet var man hittar blåsor som inte lider av inkontinens?

Köpte blåsa hos classe för 2 år sen o den har hållt sej mjuk och är utan sprickor fortfarande.
Den innan var från biltema o den höll inte säsongen ut innan den var full av sprickor:rolleyes:
Annars är nog tippset o köpa orginal slangkitt med blåsa. Men dom brukar ju kosta skjortan..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph