Utnyttjar ni effekten?

• Thread starter Thread starter BTB
  • Start date Start date

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
I min lilla värld tror jag de flesta som har nya högprestanda litershojar (R1,ZX10,K7,e.t.c..) verkligen utnyttjar effekten. Varför har man annars dessa dyra hojar menar jag?

En kompis tror det är dåligt med den saken, han menar att många har dessa hojar i onödan och att de sällan ligger och smiskar runt 12500 rpm där effekten finns.

Hur är det med den saken baserat på era erfarenheter, använder literhojsåkarna effekten eller inte?

/D.

Nopp, utnyttjar inte effekten, köpte hojen för att jag tycker den är den snyggaste Hondan.

Alla drar väl på emellanåt....men vem f-n ligger å kysser styrkronan i 300 alla dagar på sommarn...det e ju bara boring.

På bana är det en annan sak där man krämar så fort man kommer åt på rakorna.
Frågan är snarare hur många som utnyttjar sina däck till max....kanske inte så lämpligt på gata.....

Om jag åker en RS6a måste jag köra fullt hela tiden?

Om jag åker en R1a får jag inte posör glida likt man kan göra med en bil?

Vem som helst kan ju utnyttja effekten. Det är ju bara att åka upp på en Europaväg eller vilken annan väg som helst och gasa och hålla i sig.

Måste man vara heta schumacher för att få köra en Gallardo?

Jag kan utnyttja effekten på alla standard cyklar:tummenupp

Kanske bör klargöra att det inte handlar om att idiotförklara de som köper en prestanda hoj för att sedan "bara" glida rundor och njuta. Det handlar bara om att klargöra om majoriteten av literhojåkarna använder effekten eller ej.

Jag kör nästan alltid ensam och försöker sedan hålla mig så långt borta från alla andra så möjligt, vill varken synas eller höras men lyckas dåligt med den saken. Tack vare familje/jobb situationen för jag aldrig möjlighet att köra bana, vilket är förbaskat synd!

Har kört 800 R1 mil i år varav de flesta tyvärr legat mellan 8000-13000 rpm, det blir 20 mila rundor på landsbygden och målet är att hitta vägar som tvingar en att "utnyttja däcken" på allvar. Att köra fullt rakt fram är inget inspirerande i sig men det har den positiva effekten att man kommer fortare fram till nästa kurva:rolleyes: .

Tidvis möter man ett gäng sporthojsåkare som ofta kommer i grupp och i väldigt maklig takt, de ser ut att njuta i grupp snarare än att köra aktivt. Man blir lite skamsen och undrar om man är ensam när det gäller att utnyttja effekten. Därav kommer frågan i denna tråd.

Problemet för mig är att man känner sig ganska "skitig" och omoralisk när man kommer hem efter sina rundor på bygden. Synd att det är så fel att göra något så roligt.

/D.

Föffaaan!
ALLTID full gas! :cdevil

Skämt åsido, jo nog får maskinen sjunga för fullt då och då, oftast på bana.
Men till vardags fiser väl de flesta runt och använder sisådär 26-88 hästar.
Även jag.

Kanske bör klargöra att det inte handlar om att idiotförklara de som köper en prestanda hoj för att sedan "bara" glida rundor och njuta. Det handlar bara om att klargöra om majoriteten av literhojåkarna använder effekten eller ej.

Jag kör nästan alltid ensam och försöker sedan hålla mig så långt borta från alla andra så möjligt, vill varken synas eller höras men lyckas dåligt med den saken. Tack vare familje/jobb situationen för jag aldrig möjlighet att köra bana, vilket är förbaskat synd!

Har kört 800 R1 mil i år varav de flesta tyvärr legat mellan 8000-13000 rpm, det blir 20 mila rundor på landsbygden och målet är att hitta vägar som tvingar en att "utnyttja däcken" på allvar. Att köra fullt rakt fram är inget inspirerande i sig men det har den positiva effekten att man kommer fortare fram till nästa kurva:rolleyes: .

Tidvis möter man ett gäng sporthojsåkare som ofta kommer i grupp och i väldigt maklig takt, de ser ut att njuta i grupp snarare än att köra aktivt. Man blir lite skamsen och undrar om man är ensam när det gäller att utnyttja effekten. Därav kommer frågan i denna tråd.

Problemet för mig är att man känner sig ganska "skitig" och omoralisk när man kommer hem efter sina rundor på bygden. Synd att det är så fel att göra något så roligt.

/D.

800 mil i år är ganska bra, det är ju ändå bara första februari :rolleyes:

Skulle tro att jag använder det mesta av effekten.. Något man kan göra med 92hk på hjulet.. :tungan
Dessutom sitter jag bekvämt med full kontroll..

Grejjen med 1000+ är ju att man har en motor med nått bottenvrid, en 600 måste man hela tiden smiska för att det ska hända nått och åker man gata så åker man oftast upp till 200 så därför är det egentligen ingen skillnad i acc mot en tusen och på en kurvig väg vinner 600n så skälet för mig är bottenvrid samt vad som händer efter 200. En lycklig Harris ägare

Grejjen med 1000+ är ju att man har en motor med nått bottenvrid, en 600 måste man hela tiden smiska för att det ska hända nått och åker man gata så åker man oftast upp till 200 så därför är det egentligen ingen skillnad i acc mot en tusen och på en kurvig väg vinner 600n så skälet för mig är bottenvrid samt vad som händer efter 200. En lycklig Harris ägare

Skall erkänna att jag aldrig kört en 600 men faktum är att jag tycker att det inte händer så där himla mycket under 8000 på en litershoj heller. Man blir fort avtrubbad och tycker först det är riktigt kul när nålen pekar över 10000 rpm. Det måste ju gälla de flesta som tycker om att köra fort. Första gången man körde litershoj (R1-01:a för min del) tyckte man det gick sjukt fort redan efter 6000 rpm men nuförtiden har man tyvärr vant sig.

Kanske skulle börja om detta året (2008) med en Aprilia RS125:a:rolleyes: .

/D.

Skulle tro att det är extremt få av av oss som kör hoj som verkligen uttnyttjar hojens effekt till fullo. Har för mig att det var Roger de Coster(Gammal motocross hjälte) som sa att det fanns 2 i usa som verkligen utnyttjade hojens resurser fullt ut(Rc o Bubba).Resten av oss vanliga dödliga är inte ens i närheten av hojens fulla kapasitet.Tror det gäller gathojar ännu mer.

Jag tror många gånger att många tycker det är ballare med en 1000 än en 600,
Sen att dom inte bemästrar tjuren eller ej är inte så viktigt för dom.
Det är lite som med ballen, Storleken har betydelse.
Då jag hadde min 600:a så var jag allt för oftast och tummade på 200, vill inte
veta vad mätaren hamnat på om man haft en större hoj.
Oftast var det på rak mororväg jag plågade den. På kurvig väg var det lite mer
att bara njuta lite lagom i kurvorna.
Nu kör man glidare, Men den plågas till max. Så det lär bli en sporthoj framöver.

Skulle tro att det är extremt få av av oss som kör hoj som verkligen uttnyttjar hojens effekt till fullo. Har för mig att det var Roger de Coster(Gammal motocross hjälte) som sa att det fanns 2 i usa som verkligen utnyttjade hojens resurser fullt ut(Rc o Bubba).Resten av oss vanliga dödliga är inte ens i närheten av hojens fulla kapasitet.Tror det gäller gathojar ännu mer.

Fullständigt korrekt, fullt ut kan man bara glömma! Men man kan iallafall avgöra om man utnyttjar den såpass att man nästan aldrig varvar över 10000 rpm eller om man alltför ofta gör det.

Att utnyttja en modern literhojs kapacitet är få förunnat, speciellt för alla oss som är glada amatörer.

/D.

Jag är inte ens i närheten.... Jag kör som en liten skolflicka :hojsmilie

Last edited:
Back