Utmana mig,Busaturbo??..

Har provat mellan 315-320km/h på min hoj, lite svårt att se exakt i dom farterna. Ångrar att jag inte hade GPS på mig för att kunna se den riktiga farten, den kanske inte ens var 300km/h.
Nån som vet hur mycket fel mätaren brukar visa i dom där farterna ?

Vet inte mycke om felmarginaler men min cykel visar iaf för mycke... OT, låg efter en polare å min gps visade runt 230, mätaren felade nån/nåra km/h medans kompisen i samma fart hade 250. Detta gäller tyvärr bil å ja kör 225/40-18 mot 205/55-16 som e orginal, kompisen hade orginalhjul... Hint om marginaler iaf...
 
Har provat mellan 315-320km/h på min hoj, lite svårt att se exakt i dom farterna. Ångrar att jag inte hade GPS på mig för att kunna se den riktiga farten, den kanske inte ens var 300km/h.
Nån som vet hur mycket fel mätaren brukar visa i dom där farterna ?
Väldigt svårt att sia om.
Är så mycket som spelar in.
Felkalibrering från början, däckens kondition, när hastigheten mäts på bakhjulet så är det lite spinn i högfart.
Räcker ju med 10% felmätning för att du skall hamna betydligt under 300.
Ställ upp!
 
Får man ställa upp med en orginalcykel? Läste om dödmansgrepp på cykeln.
Får man köra med en standard 1000cc så ställer jag upp:tummenupp
 
Ang dödmansgrepp.
Man kan köpa de på tex en båt firma eller hojbutik och det absolut enklaste
sättet att koppla in det är på orginaldödarn.
Ta i sär hantaget och kolla vilka kablar som går till dödarn 2st ska det vara
knippsa i sär en av dom,mellan koppla dödmansgreppet sen är det bara att skruva dit det på nåt bra sätt,och så voala klart....
KÖP,KOPPLA IN,ANNMÄL ER TILL TÄVLINGEN LÄGG HJÄRNAN NÅNSTANNS SEN GAAAAAASA UT AV BARA HELVETE...:D:D:D:D
 
Räcker ju med 10% felmätning för att du skall hamna betydligt under 300.
Kommer jag inte ihåg fel så är det väl 10% felmarginal nedåt som är "godkänt" på hastighetsmätare? Så det är nog en bra siffra att räkna med om man inte mätt upp den.

Hoppas många ställer upp och att vädret blir bra för er.
 
Hej,

Klassindelning ?

Åker gammal SRAD turbo då har man ju inte mycket att hämta mot en Busa, men mot jämnstora hojar kanske det finns en chans.

Ingen som kan leta redapånågra gamla relevanta svenska rekord?
 
Hej,

Klassindelning ?

Åker gammal SRAD turbo då har man ju inte mycket att hämta mot en Busa, men mot jämnstora hojar kanske det finns en chans.

Ingen som kan leta redapånågra gamla relevanta svenska rekord?

2. KLASSINDELNING:

Klass 1 Moppe 50 cc
Klass 2 Moppe 90 cc
Klass 3 Mc 500 cc
Klass 4 Mc 750 cc
Klass 5 Mc 1000 cc
Klass 6 Mc 1001 cc <
Klass 7 Snöskoter 600 cc
Klass 8 Snöskoter 1000 cc
Klass 9 Snöskoter 1001 cc<
Klass 10 Quad 450 cc
Klass 11 Quad 750 cc
Klass 12 Quad 1000 cc
Klass 13 Quad 1001 cc<
Klass 14 Bil 2000 cc (1979-2009)
Klass 15 Bil 3000 cc (1979-2009)
Klass 16 Bil 3001 cc< (1979-2009)
Klass 17 Roadster-1949
Klass 18 Coupe -1949
Klass 19 Sedan -1949
Klass 20 Pickup -1949
Klass 21 50 1950-1959
Klass 22 60 1960-1969
Klass 23 70 1970-1979
Klass 24 Truck 1950-1979
Klass 25 FE Dragster front engine
Klass 26 RE Dragster rear engine
Klass 27 Lastbil över 3500 kg
Klass 28 Övrig klass, där ovan inte klassar in
Klass 29 Mc V-Twin T O M 1949
Klass 30 Mc V-Twin Från 1950
Klass 31 Killer Bee

Klass 32 Bil 1000 cc

Klass 33 Bil 500 cc

Klass 34 Mc 500 cc T O M 1949

Klass 35 Mc 501 cc < T O M 1949

Klass 36 Mc 500 cc T O M 1973

Klass 37 Mc 501 cc < T O M 1973

Röd text nya klasser



OBS! Klass 1-37 A, B, D, eller T, efter klass indelningen, A=Utan överladdning B=Med överladdning och eller Lustgas. D=Diesel. T=2 takts motor.
 
Alla fordon är välkomna orginal,trimmade,ombygda på nåt konstigt vis..
Det är det som gör hela eventen kul att det finns hoj knutters,raggare, dragracing folk,sporthoj älskare,alla samlade på ett ställe och alla är där för att ha en jävligt kul fartfylld weekend........
Nu har jag gjort himla mycket reklam for LANDRACING fast jag inte har nåt med det att göra mer än att jag ställer upp,hoppas att det blir fler som ställer upp så att det blir av.
 
Vet inte mycke om felmarginaler men min cykel visar iaf för mycke... OT, låg efter en polare å min gps visade runt 230, mätaren felade nån/nåra km/h medans kompisen i samma fart hade 250. Detta gäller tyvärr bil å ja kör 225/40-18 mot 205/55-16 som e orginal, kompisen hade orginalhjul... Hint om marginaler iaf...

Min blackbird visar ca 7% fel standard ,efter drevning 1 kugg mindre fram, 1 kugg större bak ca 14 % för mycket. Haft 330 km/h på mätaren = ca 288 km/h ärliga.kollade dock aldrig vad den gjorde standard....Dumt borde väl kunnat kommit över 300.
 
Jag hade gärnat vart med och gasat, men eftersom jag har kraschat hojen och förmodligen inte kommer få ihop den tills dess så blir de inget :( Vart skulle de hållas nånstans? Läste hela tråden men jag kanske missade det.

EDIT: Läste på hemsidan nu. Det är ju för fan på mitt jobb! :D Hade vart skitskoj om jag bara fick ihop min hoj!! <går ut i garaget>

vart i detta land kommer detta evenemang utspela sig???

Halmstad flygplats. Startrakan med andra ord.
 
Last edited:
Alla fordon är välkomna orginal,trimmade,ombygda på nåt konstigt vis..
Det är det som gör hela eventen kul att det finns hoj knutters,raggare, dragracing folk,sporthoj älskare,alla samlade på ett ställe och alla är där för att ha en jävligt kul fartfylld weekend........
Nu har jag gjort himla mycket reklam for LANDRACING fast jag inte har nåt med det att göra mer än att jag ställer upp,hoppas att det blir fler som ställer upp så att det blir av.

Ok , då kan man kanske komma. Dreva om, och bara dra lite för man själv tycker det är skoj att testa ????
 
Får många mail och tel ang speed weekend om klasser farter om just mitt fordon räcker mm. Totalsnabbast kan bara vara en förare och det är inte den stora grejen, det stora är att få en möjlighet att åka max med sitt fordon på en 40 meter bred och 2,5 km lång flygplats. Det är en helt unik lösning vi fått till på prov för första gången ställa in allt flyg i 2 dagar!

Det borde vara mångas dröm att få hålla fullt på denna flygbana och få en exakt tid och ett snitt med en top speed som vi mäter i slutet.
Det balla är att hitta mera fart i den mc man har dreva, luft tryck, mm det finns många cc klasser, detta är i första han en tävling mot sig själv lite som vasa loppet inte kan väll 10 000 skid åkare tro att dom ska vinna eller?

Det balla är att vara med och skriva lite motor historia träffa udda gubbar och byggen, och göra upp i baren på kvällen. Alla är välkommna standard som tävlings mc.
 
Får många mail och tel ang speed weekend om klasser farter om just mitt fordon räcker mm. Totalsnabbast kan bara vara en förare och det är inte den stora grejen, det stora är att få en möjlighet att åka max med sitt fordon på en 40 meter bred och 2,5 km lång flygplats. Det är en helt unik lösning vi fått till på prov för första gången ställa in allt flyg i 2 dagar!

Det borde vara mångas dröm att få hålla fullt på denna flygbana och få en exakt tid och ett snitt med en top speed som vi mäter i slutet.
Det balla är att hitta mera fart i den mc man har dreva, luft tryck, mm det finns många cc klasser, detta är i första han en tävling mot sig själv lite som vasa loppet inte kan väll 10 000 skid åkare tro att dom ska vinna eller?

Det balla är att vara med och skriva lite motor historia träffa udda gubbar och byggen, och göra upp i baren på kvällen. Alla är välkommna standard som tävlings mc.

Borde passa Fursten som handsken då att åka 350 på ett hjul! Är det sista rekordet för honom att nå..
 
Det som avgör hur mycket det går att ösa på är flygrakans skick samt vinden!
Är den svackig och det blåser sidvind landar framhjulet snett och det är jävligt irriterande i 300 knutar.

Sen är det bakdäckets grepp som är avgörande.
Har haft däck som det är lögn i helsike att komma över 300km/h trots att varvet ligger på 10500 på 6:an.
Säg att du har 5% slir så kan du varva för 310 och du kommer bara upp i 295 på Gps:en iallafall.
Du måste alltså dreva för 330 om du ska komma upp i 310.
Har du sen en moppe som inte skär luft som en Busa eller mer slir på bakdäcket så......
Det är jättefräckt att vrida på rullen och det ryker om bakdäcket i 200 men man tröttnar snart på det när man måste byta däck var 200:ade mil.

En orginal Busa (-04 -05 -07 iallafall) har nästan 10% glädjemätare.
Med 18 drev fram slår den bara 5 km/h i 180 (varvstoppet på 2:an hehe).
 
om dom ska ha 37 klasser kommer man ju får köra en eller två ggr... varför så mång klasser?
kör en klass för 2 hjul o en klass för 4...
 
Får många mail och tel ang speed weekend om klasser farter om just mitt fordon räcker mm. Totalsnabbast kan bara vara en förare och det är inte den stora grejen, det stora är att få en möjlighet att åka max med sitt fordon på en 40 meter bred och 2,5 km lång flygplats. Det är en helt unik lösning vi fått till på prov för första gången ställa in allt flyg i 2 dagar!

Det borde vara mångas dröm att få hålla fullt på denna flygbana och få en exakt tid och ett snitt med en top speed som vi mäter i slutet.
Det balla är att hitta mera fart i den mc man har dreva, luft tryck, mm det finns många cc klasser, detta är i första han en tävling mot sig själv lite som vasa loppet inte kan väll 10 000 skid åkare tro att dom ska vinna eller?

Det balla är att vara med och skriva lite motor historia träffa udda gubbar och byggen, och göra upp i baren på kvällen. Alla är välkommna standard som tävlings mc.

Men måste alla fordon ha dödmansgrepp, en nyare sporthoj har tippsensor. Är det inte därför??
Bara sugen o köra utan och behöva koppla om något:)
 
Det beror på att alla skall kunna vara med, minst 10 repor dagen garanterar jag. En klass för 2 hjul och för 4 hjul funkar inte så bra då lär färre åka tror jag och inte så roligt. i Usa finns det hundratals klasser och det har vi skurit ner på och anpassat för nordiska fordon, titta gärna på www.Landracing.com i Usa.

om dom ska ha 37 klasser kommer man ju får köra en eller två ggr... varför så mång klasser?
kör en klass för 2 hjul o en klass för 4...
 
Dödmansgrepp är för din säkerhet ifall du åker om kull och du fastnar i drivlinan då stannar mc direkt, kostar 69:- på en mc eller båt butik, om du tar med den till halmstad så monterar jag den är det ok?

Men måste alla fordon ha dödmansgrepp, en nyare sporthoj har tippsensor. Är det inte därför??
Bara sugen o köra utan och behöva koppla om något:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top