Utlandsresa - Behöver lite tips

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Om exakt 2 veckor bär det iväg till Turkiet Alanya :yoparty har dock lite funderingar kring resan dit. Först får man ha med sig en systemkamera som handbagage? Vad är det för regler som gäller med att ta kort och så i planet? Hur mycket sprit får man ta med sig in i Turkiet? Stämmer det att alkohol kostar ungefär lika mycket där som här hemma?

Sen har jag kollat lite på vad man ska ha för solskyddsfaktor men eftersom jag itne varit där tidigare så vet jag inte riktigt. Har väl samma hud som de flesta här i sverige så jag bränner mig ganska enkelt. Så vad skulle ni rekommendera för skf?

Sist men inte minst så.... Vart kan man få tag på en vettig resväska till en rimlig peng? Blocket går bort då det börjar närma sig lite väl mycket och alla väskor jag ringt på har varit sålda dagen innan...

Är det något annat man bör tänka på inför resan? Nått man absolut måste göra/inte göra väl nere på plats?

Handbagage - beror på vilka du flyger med men kamera skall inte vara några problem.

Fota på planet - kan ses som störande för de andra paxen men tror inte det är förbjudet.

Väskor - kolla efter några du tycker håller måttet för din plånbok... det finns miljarder alternativ. Själv kör jag Samsonite.

Solskyddsfaktor (SPF) - Kör med hög och gå ned istället för tvärtom. Glöm inte Aloe Vera att smörja in dig med där du bränt dig. Aftersun lotion är inte heller fel. Siffror kan jag inte hjälpa dig med, jag bränner mig inte utan kör med tanning oil. :gnissla

Jisses. Du har inte rest innan va? Du får ta med kameran i handbagaget. Du får fota hur mycket du vill. Är du solkänslig kör med faktor 20 i början. Köp sprit på plats.

SKit i resväska. Köp en bra rygga istället, eller en stor bag.

Var försiktig med att hyra moppe. Det kan bli en riktigt dyr historia om du skadar den (och dig). Ibland säger de att du kvaddat den trots att den såg ut så när du fick den.

Börja inte ens snacka med säljarna på basarerna. Det slutar med att du åker hem med en skitful skinn(-imitation)jacka eller nåt annat helt värdelöst. VAD DU ÄN GÖR sätt dig inte och drick te med säljarna. Då är du rökt på riktigt.

Jisses. Du har inte rest innan va? Du får ta med kameran i handbagaget. Du får fota hur mycket du vill. Är du solkänslig kör med faktor 20 i början. Köp sprit på plats.

SKit i resväska. Köp en bra rygga istället, eller en stor bag.

Var försiktig med att hyra moppe. Det kan bli en riktigt dyr historia om du skadar den (och dig). Ibland säger de att du kvaddat den trots att den såg ut så när du fick den.

Börja inte ens snacka med säljarna på basarerna. Det slutar med att du åker hem med en skitful skinn(-imitation)jacka eller nåt annat helt värdelöst. VAD DU ÄN GÖR sätt dig inte och drick te med säljarna. Då är du rökt på riktigt.
Haha nu ska vi inte vara sånna va :krama Har väl inte rest alltför mycket själv men man lär ju börja någonstans :) Aha okej vad bra. Tackar :)

Aha okej fast jag kommer nog försöka fixa en resväska och köra med en rygga också. Lär inte kunna få med mig grejer för 1vecka i en rygga. Att lämna in en stor bag vettefan om jag vill efter att ha sett div uppsprättade väskor komma rullandes...

Haha det vet jag... Lyckades följa med en "guide" in till en affär där de vävde mattor i Tunisien och vips så satt vi med en kopp te i handen och de visade mattor som de tyckte vi skulle köpa....

Handbagage - beror på vilka du flyger med men kamera skall inte vara några problem.

Fota på planet - kan ses som störande för de andra paxen men tror inte det är förbjudet.

Väskor - kolla efter några du tycker håller måttet för din plånbok... det finns miljarder alternativ. Själv kör jag Samsonite.

Solskyddsfaktor (SPF) - Kör med hög och gå ned istället för tvärtom. Glöm inte Aloe Vera att smörja in dig med där du bränt dig. Aftersun lotion är inte heller fel. Siffror kan jag inte hjälpa dig med, jag bränner mig inte utan kör med tanning oil. :gnissla

Angående väskor. Jag vill ha en så billig hård väska som möjligt men som fortfarande håller ihop och är någorlunda stor. Gärna någon av denna modell
resvska-samsonite-1957314804.jpg

Tycker inte speciellt mycket om dom där "kabinväska storlek XXL"-väskorna

Last edited:
Angående väskor. Jag vill ha en så billig hård väska som möjligt men som fortfarande håller ihop och är någorlunda stor. Gärna någon av denna modell...
Tycker inte speciellt mycket om dom där "kabinväska storlek XXL"-väskorna

Bra val tycker jag, vanlig Samsonite/Carlton. :tummenupp
Inte sett många trasig Samsonite/Carlton, ett handtag som gått sönder. Och då har man kastat (eh lastat :D) några väskor under tiden på Arlanda.
Kom bara ihåg att stänga/låsa ordentligt.

Finns alltid en risk med mjuka väskor.
Om man vill ha en ryggsäck med sig, lägg den då i någon typ av fodral. Annars är det lätt att de slits sönder.

Inte sett många trasig Samsonite/Carlton, ett handtag som gått sönder. Och då har man kastat (eh lastat :D) några väskor under tiden på Arlanda.

Om man vill ha en ryggsäck med sig, lägg den då i någon typ av fodral. Annars är det lätt att de slits sönder.
Så vilket märke/modell rekommenderar du för "typ" 1000kr?

Jo men det blir ryggsäck som handbage så jag behöver inte oroa mig över det där :)

Vad heter modellen jag länkat till?

Last edited:
Sprit: Samma pris som hemma i de lokaka butikerna. Handla taxfree på flyget, innan avgång eller vid ankomst.

Solskyddsfaktor: Hög som fan. Man är inte i skuggan så värst mycket.

Glöm inte att ha med vatten eller små turkiska pengar så att du kan köpa vatten på transferbussen. Det är en låååång transferresa från flygplatsen. Vi hade bara sprit att dricka och resultatet blev väl lite sådär. :gnissla

Även Samsonite går sönder, jag reser iofs lite över medel, men på de senaste tre åren har jag förbrukat tre samsonite (tack vara garantier och flygbolag har jag dock inte köpt någon ny)

Jag var på en praktikresa i Alanya.
Tillsammans med 9 tjejer från utbildningen.
Eftersom turkarna fick för sig att dessa var mina fruar fick jag en sjujävla service hos alla. Fåtölj med fotpall, cigarr och te, precis som man inte ska göra... :P
Dock var basarförsäljarna lite jobbiga, men eftersom jag lurade in tjejerna på olika ställen för shopping så "shoppade" jag gratis för det mesta, tack vare att de shoppade desto mer.
Mycket underligt var det.
Dessutom trodde de ofta att jag var någon kändis-bigshot när vi var på restauranger, mm, så jag blev alltid uppkallad att delta i olika uppträdanden.
Det var mest jobbigt.
Men om man gillar sånt, se till att ha massor av kjoltyg omkring dig, då kan man alltid låtsas.

EDIT: Måsten torde vara att hitta en bra restaurang och äta en middag på typ 7 rätter. Dessutom ska du se till att äta massor av frukt och grönsaker, då de är helt suveräna.
Kanske testa ett turkbad? Jag fegade ur, men de flesta säger att den hårdhänta, maskulina massagen är grym. Flyter det bara din båt, så go for it.

Det fanns även nån grotta där som var riktigt nice. Minns inte namnet på den, men fråga efter grotta så får du väl antingen direktiv till den eller något helt annat.

Ha så kul!

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm