utlandsjobb / försäkringskassan etc

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
hur funkar det med försäkringskassan när man jobbar utomlands, utan att vara fast anställd?
vad händer med SGI?
Inte blir väl alla som säsongar i t.ex Alperna utskriva och får nollad SGI..?

flyttar man utomlands till en fast anställning så "skriver man ur sig" ur försäkringskassan, och förlorar då SGI´n.

frågan är eg vad som händer om man avbryter sin anställning under provanställningen, har frågat försäkringskassan om detta men inte fått nått svar ännu.
jag tror ju att en icke-fast anställd har kvar sin sgi när man kommer hem,
och tycker att det rimligen borde vara samma under en provanställning.

Någon som har dubbelt boende och kan berätta om det?

övriga erfarenheter mottages gärna.

alla här jobbar i sverige?

Hur det blir med din rättighet till ersättning ur svenska trygghetsystem beror helt på hur länge du stannar utomlands. Grunden är ändå att man skall ha ersättning från trygghetsystemen i det land där man beskattar sina inkomster.

Lite mer specifika fakta så kan du få ett bättre svar.:tummenupp

När du arbetar i ett annat land avregistreras du från Sverige och ska i stället tillhöra det nya landets socialförsäkringssystem. I ett EU-land får du direkt samma sjukförsäkringsförmåner som landets egna invånare. Din blivande arbetsgivare, Försäkringskassan och ambassaden kan ge mer information om hur försäkringssystemet ser ut. Sedan bör du fundera på om du behöver komplettera det med en privat försäkring. Kontakta ett par svenska försäkringsbolag och hör efter vad de anser om ditt försäkringsskydd och vad de rekommenderar.

Innan du reser ska du hämta blankett E104 på Försäkringskassan som berättar att du varit försäkrad i Sverige. Lite mer information får du på Försäkringskassans hemsida.

Fick ett samtal och svar nu.
är anställningen kortare än 6mån och man har kvar en bosättning i sverige så kan man få tillbaka sin nivå i svensk försäkringskassa.

Blir det längre än 6mån fyller man i E301 som lägger grunden för ett nytt arbetsvillkor.

blir det längre så har man en merit och nytt jobb, e ju tanken..

Dubbelt boende?
nånn erfarenhet där ute?

Last edited:
Dubbelt boende har jag erfarenhet av, vad vill du veta egentligen.

ok
hur gör man med en sitt boende i sverige när man passerat 6månadersregeln, och "måste" emigrera.
jag får hyra ut min lya en längre tid, men kontraktet etc har man ju kvar och man måste ju ha namnet på dörren, fast man har emigrerat..

kan man alltså ha två adresser, boenden? även efter sexmånadersregeln?

Man borde ju kunna bo på ett flertal platser...

Man måste ju emigrera efter 6mån, men vad händer om man inte gör det? kryphål?

Detta säger folkbokföringslagen;
0 § Den som kan antas under sin normala livsföring komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år skall avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av andra stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet skall avregistreras om han med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist utom landet.
En vistelse utom landet som föranleds av uppdrag som företrädare i Europaparlamentet skall inte leda till avregistrering enligt första stycket om företrädaren har anknytning till landet genom att disponera en bostad här. På ansökan av företrädaren får dock Skatteverket besluta om avregistrering under de förutsättningar som anges i första stycket. Lag (2003:657).

6-månadersregeln är endast för skattemässiga skäl att du bara skall beskattas i det land du där du har din inkomst.

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/339.4.39f16f103821c58f680007473.html

Bara för att du har en lägenhet i Sverige betyder det inte att du måste vara fokbokförd här.

ok
hur gör man med en sitt boende i sverige när man passerat 6månadersregeln, och "måste" emigrera.
jag får hyra ut min lya en längre tid, men kontraktet etc har man ju kvar och man måste ju ha namnet på dörren, fast man har emigrerat..

Du måste inte emigrera efter 6 månader utan det är högst frivilligt och jag ser inga skäl till att skriva sig i utlandet annat än för skatteflykt.

Du måste inte emigrera efter 6 månader utan det är högst frivilligt och jag ser inga skäl till att skriva sig i utlandet annat än för skatteflykt.

eller för just att man jobbar där..

blev uppringd igen och det där med inom 6 månader för SGIn gällde inte i mitt fall.

eller för just att man jobbar där..

blev uppringd igen och det där med inom 6 månader för SGIn gällde inte i mitt fall.

Att du jobbar i landet kräver inte att du skriver dig där.

Jag är i dagsläget bosatt i Ungern och är skriven i sverige och det fungerar enl följande:
Jag anländer till ungern och går till Immigrations office och säger " hej jag är svensk som har för avsikt att bo i ungern" och vips så utfärdar de ett "residence permit" vilket ger mig precis samma rättigheter som vilken ungrare som helst bortsett från att jag inte får rösta.

På samma sätt fungerar det inom EU och då finns där ingen anledning att skriva sig i landet bortsett från att man slipper visa upp sitt europeiska sjukförsäkringskort när man går till doktorn.

Last edited:
Att du jobbar i landet kräver inte att du skriver dig där.

Jag är i dagsläget bosatt i Ungern och är skriven i sverige och det fungerar enl följande:
Jag anländer till ungern och går till Immigrations office och säger " hej jag är svensk som har för avsikt att bo i ungern" och vips så utfärdar de ett "residence permit" vilket ger mig precis samma rättigheter som vilken ungrare som helst bortsett från att jag inte får rösta.

På samma sätt fungerar det inom EU och då finns där ingen anledning att skriva sig i landet bortsett från att man slipper visa upp sitt europeiska sjukförsäkringskort när man går till doktorn.

ok
tack för infon
jag ska till diverse myndigheter imorrn och läsa på mer.

har iofs för mig att folkbokföringen sa att jag måste göra detta efter 6månader, men jag blandade tydligen ihop det med det skattetekniska.

Last edited:

Enligt RSV ska man avskriva sig i Sverige om man avser att bo utomlands i mer än 12 månader. Teoretiskt sett skulle man ju kunna strunta i det eftersom man aldrig kan veta helt säkert att man inte tänker flytta hem inom en 12-månadersperiod. Min erfarenhet är att RSV inte kräver någon skatt för inkomst beskattad i ett annat land.

Edit: Om du flyttar under ett inkomstår så kräver vissa länder att du deklarerar din svenska inkomst även i ditt nya land. Sen kan man börja tjafsa om skattekrediter hit och dit, men det kan sluta med att du står som förlorare iom att du inte får använda krediten hursomhelst och de skatteskillnader som råder mellan länder. Egen erfarenhet... :gnissla

Last edited:
Avregistrering från folkbokföringen
20 § Den som kan antas under sin normala livsföring komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år skall avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av andra stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet skall avregistreras om han med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist utom landet.
En vistelse utom landet som föranleds av uppdrag som företrädare i Europaparlamentet skall inte leda till avregistrering enligt första stycket om företrädaren har anknytning till landet genom att disponera en bostad här. På ansökan av företrädaren får dock Skatteverket besluta om avregistrering under de förutsättningar som anges i första stycket. Lag (2003:657).

Alltså skall man avregistera sig från Sverige om man ej är bosatt här, det har inget med skatteflykt att göra utan snarare att hjälpa till vid bevisning för att UNDVIKA dubbelbeskattning.

Alltså skall man avregistera sig från Sverige om man ej är bosatt här, det har inget med skatteflykt att göra utan snarare att hjälpa till vid bevisning för att UNDVIKA dubbelbeskattning.

Man kan dock inte anta att bara för att man är skriven i ett land så är man enbart skyldig att deklarera inkomst där. Vet man vilket land man ska till så är det enkelt att kolla igenom dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och det aktuella landet.
Finns här...

*/ ?>
Back