Utlänsk motorcykel?!

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Ja
Har fastnat för en R6a som jag ska förmodligen köpa inom snar framtid men som då råkar vara Eu-registrerad. Dvs inte köpt i Sverige och den säljs även till fint pris.

Undrar ifall ni som är kunniga inom detta område kan slänga in vissa tips som jag borde tänka på när jag kollar på den. Och om det är över huvudtaget bra att kolla på utlänska hojar?

Tack!=)

ja, den är väl från japan i vilket fall som helst... :P

Du MÅSTE ha ett CoC. CoC är ett helhetsgodkännande som i princip säjer att det är en yamaha du kommer med till besiktningen. Har du det och den är i originalskick så blir den automatiskt godkännd och du får ett regnr.

Vill du undvika moms på 25% extra så måste den vara äldre än 6 månade och ha gått mer än 600mil när du kommer till besiktningen.

Ovanstående gäller endast hojar från EU länder.

OBS. CoC följer normalt med hojen. Har du inte det så är det på det viset att vissa märken EJ utfärdar CoC i efterhand. Andra gör den mot en avgift.

Den är en 02a som gått runt 1300 mil så jag slipper lyckligtvis momsen på 25% som du nämnde. Men detta CoC vart hittar man detta (i vilka papper) och vad står de för?

Tack för hjälpen!=)

Du håller väl inte på och faller för någon av om där bluffannonserna på Blocket?

Tänkte på:
då råkar vara Eu-registrerad
den säljs även till fint pris.

Att importera hoj var tidigare en vettig sysselsättning. Man tjänar oftast inga egentliga pengar på det längre. Sverige ligger för bra till när det gäller hojpriser.

Den är en 02a som gått runt 1300 mil så jag slipper lyckligtvis momsen på 25% som du nämnde. Men detta CoC vart hittar man detta (i vilka papper) och vad står de för?

Tack för hjälpen!=)

CoC - Certificate of Conformity

bara fråga killen som äger hojen om han har det papperet. Har han det e det bara köpa hojen. Annars kan du inte göra det.

-----------------------------------------------
Behöver jag ett COC-dokument (Certificate of Conformity) för min Yamaha mc, skoter eller moped?
Sen 17 juni 2003 måste motorcyklar rätta sig efter European Whole Vehicle Type Approval (EWVTA), utan vilken de helt enkelt inte kan registreras.

Last edited:
CoC + original regbevis från det land cykeln kommer samt ett kvitto från senaste registrerade köparen dvs det kvitto nuvarande säljare fick när han köpte den.
Detta är vad som krävs enligt de nya reglerna för att du ska klara ursprungskontrollen hos VV.
Känner du dig osäker kan du väl be säljaren att rega den först, har han rent mjöl i tanken borde det inte va något problem.

Pratade med honom nyligen och han kände inte riktigt till CoC när jag tog upp det men han sa att när jag köper hojen får jag alla registreringspapper som han själv fått då. Och den var ursprungligen från USA och har registrerats i EU.

Väcker detta misstanker yttligare?

Behöver jag ett COC-dokument (Certificate of Conformity) för min Yamaha mc, skoter eller moped?

Sen 17 juni 2003 måste motorcyklar rätta sig efter European Whole Vehicle Type Approval (EWVTA), utan vilken de helt enkelt inte kan registreras. Om COC till EWVTA inte finns tillgängligt, måste maskinen genomgå en Single Vehicle Approval undersökning innan den kan registreras.

Tillbaka till början

Jag har importerat en Yamaha och behöver hjälp med intyg så att jag kan registreringsbesiktiga den?

Vi kan bara hjälpa till med COC-dokument när det handlar om produkter som har sålts via någon av våra auktoriserade återförsäljare.

hittade detta på yamahas sida

inget coc = svårt o regga verkar det som

http://www.yamaha-motor.se/tjaenster/faq/faq-moped.jsp#9900715

Last edited:
Först svar på din andra fråga via andra kanalen.
När man kollar på annonsen så ser det lite konstigt ut. Priset är lite väl lågt.

Det har annars varit ett utmärkande drag hos dom andra bluff hojarna. Priset har legat på tok under marknadspriserna.

Dock tror jag inte detta är samma snubbe som tidigare.
Tillvägagångssättet är annorlunda.

Pratade med honom nyligen och han kände inte riktigt till CoC när jag tog upp det men han sa att när jag köper hojen får jag alla registreringspapper som han själv fått då. Och den var ursprungligen från USA och har registrerats i EU.

Väcker detta misstanker yttligare?
Däremot väcker det senaste lite misstankar. En USA-importerad hoj som bara förreggad i något annat EU land.
Vilket land förresten?
Han har ingen koll på vilka papper som behövs uppenbarligen.
Har han tagit in den själv och inte fått med alla papper?
Eller har han köpt den utan papper?
Tar man sig tiden att importera från USA så finns det inget skäl att inte gå hela vägen med inreggning ifall det nu inte finns något problem. Typ. inga papper, hojen är inte legitimt exporterad, osv.

För många frågor för att det skall vara värt att riskera ett köp.
Skippa denna hoj.
Det är i varje fall min åsikt.

Vill du importera hoj så kolla upp några stycken i Tyskland på Mobile.de ta bilen ned och ta in den i Sverige själv med papper och allt.

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...