Utlänsk flygplats, hur funkar det?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Bokade en liten resa till Asien idag. På flygresan kommer jag stanna till ganska många timmar i ett land i öster där jag behöver visum för att komma in. Jag kan så ledes inte lämna flygplatsen. Right? Nu är det så att jag har en bekant i staden jag mellanlandar i & tanken är att slå ihjäl de timmar av väntan med att träffa denna person. Men, kan man komma in på flygplatsen utan biljett? ...eller räcker det med pass? Ja. jag har ingen aning. Men vill ju minnas att man ska ha biljett & pass för att komma till utrikes terminalen.

Någon som vet med säkerhet hur det funkar?

Barrett skrev:
2278041 Bokade en liten resa till Asien idag. På flygresan kommer jag stanna till ganska många timmar i ett land i öster där jag behöver visum för att komma in. Jag kan så ledes inte lämna flygplatsen. Right? Nu är det så att jag har en bekant i staden jag mellanlandar i & tanken är att slå ihjäl de timmar av väntan med att träffa denna person. Men, kan man komma in på flygplatsen utan biljett? ...eller räcker det med pass? Ja. jag har ingen aning. Men vill ju minnas att man ska ha biljett & pass för att komma till utrikes terminalen.

Någon som vet med säkerhet hur det funkar?

Kolla upp hur det är med just det landet som du mellanlandar i. Ska själv till kambodja i vinter och mellanlandar i singapore. Ska vara i singapore över natten och behöver inget visum för det. Ska även en runda till vietnam och där behövs inget visum om man inte ska vara i landet längre än 14dagar.
Annars kan man ibland lösa visum på flygplatsen. Vilket jag ska göra till kambodja.

//Mheel

Mheel skrev:
2278104 Kolla upp hur det är med just det landet som du mellanlandar i. Ska själv till kambodja i vinter och mellanlandar i singapore. Ska vara i singapore över natten och behöver inget visum för det. Ska även en runda till vietnam och där behövs inget visum om man inte ska vara i landet längre än 14dagar.
Annars kan man ibland lösa visum på flygplatsen. Vilket jag ska göra till kambodja.

//Mheel

Det är Kambodja jag ska spendera min tid i huvudsak oxå. Har flertalet vänner som mer eller mindre tillfälligt kommer vara bosatta där då. Hamnar du i Siam Reap så rekomenderar jag "Earthwalkers Gesthouse". Drivs av ett norskt par som min vän nu mer driver en del projekt med där nere. Iaf fram tills runt den 20/12 kommer där vara några svenskar där som har praktik.
Min polare & norrmännen ska även starta upp ett Gesthouse & tränings center i Sihanoukville. Är väl inte säkert det kommer vara klart tills jag åker ner iofs. (gesthouset där ska oxå heta Earthwalkers + att dom ska ha ett tour företag som heter Moving rocks)
Så jag kommer väl mest vara på nämnda orter samt en del i Phon Phen (stavas?) om deras träningscenter inte är klart, då ett delmål med resan är att träna en del Khamer boxning (deras motsvarighet till Thai boxning). Sen kommer man givetvis ta sig runt en del i övrigt. :cool:

Tillbaka till ämnet. det är i Moskva jag mellanlandar & så mkt vet jag att jag kommer inte från flygplatsen utan visum, som oxå måste skaffas personligen eller via ombud från ambasaden. Det är inte att tänka på för några timmars visit utanför utrikesterminalen. Så frågan kvarstår om det istället är möjligt för min bekanta att komma in. Hon påstod att det säkertligen skulle gå köpa sig in om inte annat, men i välden jag känner så borde det inte funka på en internationell flygplats ...inte ens i ryssland. Men vad vet jag?

Last edited:
Ett trick som fungerade tidigare om man ville in i en terminal var att köpa en biljett, checka in, gå in till terminalen, sedan gå ut och lösa in biljetten igen när du var färdig där inne.

Man får ju se till att köpa en biljett som har en avgångstid som passar in på ens besökstid, för hinner planet lyfta innan man försöker lösa in biljetten är det kört.

Kolla noga upp vilka flygbolag som löser in billjetter såhär innan du handlar, annars är du rökt på en massa stålar :)

SSB skrev:
2278470 Ett trick som fungerade tidigare om man ville in i en terminal var att köpa en biljett, checka in, gå in till terminalen, sedan gå ut och lösa in biljetten igen när du var färdig där inne.

Man får ju se till att köpa en biljett som har en avgångstid som passar in på ens besökstid, för hinner planet lyfta innan man försöker lösa in biljetten är det kört.

Kolla noga upp vilka flygbolag som löser in billjetter såhär innan du handlar, annars är du rökt på en massa stålar :)

Nu är det ju inte jag som ska in i terminalen, jag är ju redan där! :)
Men det är ju klart ett trick som kan funka. Bara försäkra sig om att man inte missar tiden & att det faktiskt går lösa in den då. :tummenupp

Japp, tänkte att eftersom du inte kan komma ut så får väl dina vänner komma in? :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg