Utländska tiggare i tunnelbanan och pendeltåg..nu även knackandes på dörren hemma!

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Många av er har säkert haft olika typer av tiggare som kommit upp till er på pendeltåget, tunnelbanan eller liknande. Ofta försöker de få en att tycka synd om dom, via kort bland annat, där det står att de är döva/stumma/har 9 barn/är sjuka etc.
Jag bruka aldrig skänka några pengar eller köpa deras lilla "pryl" de försöker "sälja" då jag anser att detta är inget sätt att hjälpa dem på plus att det bara kommer göra så att fler o fler kommer tigga på detta sätt. Sen är detta typ av tiggeri ofta organiserat då flera ur samma grupp göra detta för att få fram pengar.
Dock har jag respekterat detta då jag anser att det är tunnlebanans vakter att hålla dessa i schak.
Men för bara en timme sen knackade det på dörren. Jag öppnar o ser en man i 30 års åldern..vet inte vart i från han kan tänkas härstamma, dock inte sverige.
Han sträcker fram ett kort som jag snabbt skummar igenom. Det står att han är stum och har ingenstans att bo och vill att man ska köpa något dekorativt i trä.

Personligen kändes det fel i hela kroppen. Att någon knackar på och försöker genom ens sympati "tigga" till sig pengar, genom att sälja en symbolisk sak utan värde.
Hoppas ingen ger pengar till dessa. Visar det sig att de får fram pengar på detta sätt kan man vänta sig bra många fler knackningar.
Nu är jag ingen ond jävel men jag tror att till 99% fallen är det som står på korten ren lögn för att skapa sympatikänslor. Till o med om det inte var det så är det inget jag vill sponsra då de tjänar pengar på fel sätt. Sen blir jag lite irriterade på de som ger några kronor för att de inte inser att fler o fler kommer ansluta sig till detta sätt att tjäna pengar ifall det lönar sig.

Kände bara för att skriva av mig....

De där personerna är ofta "anställda" av olika "företag".
Ganska smutsig bransch i mina ögon, men "tiggarna" har ju inget att förlora.

fick i panik låsa bildörren häromdagen på sveavägen då en gammal gubbe som såg ut som en smutsig version av jultomten försökte öppna den för att tigga, när han inte fick upp dörren stod han och knackade på rutan, jag har fan aldrig svurit så mycket över rödlysen förut.
Dom börjar bli sjukt närgångna nu..

De har funnits många år här. Dock är de teckningar gjorda i kol oftast. Så fort en sådan knackar och jag råkar öppna dörren så åker den igen innan de hinner visa lappen. De kallades för zigenare när jag var ung men vettifan vad de är för pack.
Och nu idag såg jag fanemaj 5-6 stycken gummor springa på siestafestivalen och tigga pengar längs gångvägen som går där folket promenerar till stan. Satans pack.

Man ska aldrig nånsin ge dem pengar för de är nog som sagt en chef över dem. Och vill man hjälpa de så kan man väl kontakta en myndighet som plockar in de istället.

De har funnits många år här. Dock är de teckningar gjorda i kol oftast. Så fort en sådan knackar och jag råkar öppna dörren så åker den igen innan de hinner visa lappen. De kallades för zigenare när jag var ung men vettifan vad de är för pack.
Och nu idag såg jag fanemaj 5-6 stycken gummor springa på siestafestivalen och tigga pengar längs gångvägen som går där folket promenerar till stan. Satans pack.

Man ska aldrig nånsin ge dem pengar för de är nog som sagt en chef över dem. Och vill man hjälpa de så kan man väl kontakta en myndighet som plockar in de istället.

Fan vi åker dit och cyklar på dem.

Fast kom på att vetifan om min cykel funkar, den har nog rostat ihop.
Får knuffa den på dem.

De där som knackar dörr har vi haft på landsbygden rätt länge. Se till att de inte ser in i huset, ibland är det spanare inför inbrott...
Samt, tiggarjävlarna är ofta direkt underställda någon brottsorganisation som plockar hit muppar i parti och minut och ger dem en sorglig lapp och skickar ut dem, så för i helvete ge dem inga pengar.
Sist det kom en såndär som skulle sälja handmålade bilder så fick hon en utskällning. Det var inte helt svårt att se att bilderna var handmålade av en skrivare.

De där som knackar dörr har vi haft på landsbygden rätt länge. Se till att de inte ser in i huset, ibland är det spanare inför inbrott...
Samt, tiggarjävlarna är ofta direkt underställda någon brottsorganisation som plockar hit muppar i parti och minut och ger dem en sorglig lapp och skickar ut dem, så för i helvete ge dem inga pengar.
Sist det kom en såndär som skulle sälja handmålade bilder så fick hon en utskällning. Det var inte helt svårt att se att bilderna var handmålade av en skrivare.

Jag drog ett sudd över en "blyertsteckning" en gång, inga ord utbyttes efter det, han bara gick.:D

Fan vi åker dit och cyklar på dem.

Fast kom på att vetifan om min cykel funkar, den har nog rostat ihop.
Får knuffa den på dem.
Ja men jag kan låna dig en cykel, ska du med? Vi tar dem imorgon middag snor mynten och cyklar iväg och köper finmiddad på donken.

Men här har de åtminstone varit ritade med riktiga pennor ;) Säkerligen någon som kan rita och säljer de riktigt dyrt.

fick i panik låsa bildörren häromdagen på sveavägen då en gammal gubbe som såg ut som en smutsig version av jultomten försökte öppna den för att tigga, när han inte fick upp dörren stod han och knackade på rutan, jag har fan aldrig svurit så mycket över rödlysen förut.
Dom börjar bli sjukt närgångna nu..

Inga julklappar till dig alltså..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP