Utlägg på hojen

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Eftersom XJR:en är "strypt" så funderar jag på att lämna in den och få detta vidgjort hos MP-Racing. Dom pillar på förgasarna, luftburken samt sätter på ett 4-1 system (begagnat men i fint skick) m.m Efter detta kommer den att öka från ca 100 hk på hjulet till ca 130 hk. Sen kommer ljudet dessutom bli underbart. Jag har pratar med folk som gjort detta som är supernöjda med resultatet.
Men detta kalaset kostar ca 12 000:-.

Är det helt pantat att lägga ut så mycket pengar på en sådan här sak?

(Min sambo bara skakade på huvudet när hon fick höra mina planer.)
 
Helt rätt!!

Kan aldrig bli för dyrt när det är hojjen som pengarna går till. Kostar att ligga på topp... :tummenupp
 
Deimos skrev:
Eftersom XJR:en är "strypt" så funderar jag på att lämna in den och få detta vidgjort hos MP-Racing. Dom pillar på förgasarna, luftburken samt sätter på ett 4-1 system (begagnat men i fint skick) m.m Efter detta kommer den att öka från ca 100 hk på hjulet till ca 130 hk. Sen kommer ljudet dessutom bli underbart. Jag har pratar med folk som gjort detta som är supernöjda med resultatet.
Men detta kalaset kostar ca 12 000:-.

Är det helt pantat att lägga ut så mycket pengar på en sådan här sak?

(Min sambo bara skakade på huvudet när hon fick höra mina planer.)

Nej det är det absolut inte!!! :fatta!

Nu har jag personligen inte kostat på min hoj mer än ca:5.000:- sedan köp slutet på förra året men om du tar dom pengar jag la på mitt tidigare intresse BILAR så kunde man ju lägga 40.000:- på bara FÄLGAR!!!! :huvet

Så nää du är inte på ngt sätt :kocko detta är ditt intresse så jag tycker du skall köra på D :tummenupp . Om du frågar folk som inte delar ditt intresse så kommer svarat garanterat att du är helt :kocko osv osv . Så fråga oss för vi vet hur du känner :)
 
Deimos skrev:
Eftersom XJR:en är "strypt" så funderar jag på att lämna in den och få detta vidgjort hos MP-Racing. Dom pillar på förgasarna, luftburken samt sätter på ett 4-1 system (begagnat men i fint skick) m.m Efter detta kommer den att öka från ca 100 hk på hjulet till ca 130 hk. Sen kommer ljudet dessutom bli underbart. Jag har pratar med folk som gjort detta som är supernöjda med resultatet.
Men detta kalaset kostar ca 12 000:-.

Är det helt pantat att lägga ut så mycket pengar på en sådan här sak?

(Min sambo bara skakade på huvudet när hon fick höra mina planer.)

30hk på hjulet extra :va , du måste berätta hur han bär sig åt...låter lite för bra.

Edit: eller det är en import 98 hk?
 
Last edited:
Zilversurfer skrev:
30hk på hjulet extra :va , du måste berätta hur han bär sig åt...låter lite för bra.

Edit: eller det är en import 98 hk?

Svensksåld. Har sett bänkpapper på en som har gjort detta och det stämmer.
 
Deimos skrev:
Svensksåld. Har sett bänkpapper på en som har gjort detta och det stämmer.


01:an hade 106 hk orginal och 05:an 98hk.. http://www.mcpoolen.se/mc/2001/yamaha/xjr1300.shtml

Varför jag tycker det låter märkligt är att trimma upp +30 hk, brukar ligga på ca 30-100´ om man inte använder turbo. Att tex trimma upp en R1:a ( med förgasare ) med 30bhp skulle innebära stora förändringar, tex helsystem, PC, Portning, Planing, smidda kolvar, filter, mm.

Därför är jag nyfiken att någon kan göra dessa förändringar för 12´
 
Last edited:
Zilversurfer skrev:
01:an hade 106 hk orginal och 05:an 98hk.. http://www.mcpoolen.se/mc/2001/yamaha/xjr1300.shtml

Varför jag tycker det låter märkligt är att trimma upp +30 hk, brukar ligga på ca 30-100´ om man inte använder turbo. Att tex trimma upp en R1:a ( med förgasare ) med 30bhp skulle innebära stora förändringar, tex helsystem, PC, Portning, Planing, smidda kolvar, filter, mm.

Därför är jag nyfiken att någon kan göra dessa förändringar för 12´

Kanske lite dumt att ta upp R1:an som jämförelse. Den motorn är redan väldigt hårt trimmad. Det kan man knappast säga om XJR:ens motor. Därför blir ökningen större på XJR:en.

Pratade med en här på forumet som har visserligen gjort en massa mer med sin XJR, men han har 164 hp på hjulet.
 
Zilversurfer skrev:
30hk på hjulet extra :va , du måste berätta hur han bär sig åt...låter lite för bra.

Edit: eller det är en import 98 hk?

Nada problem. Vet flera som gjort detta fast själva då.
1. Måste ha andra förgasa (insugs) gummin
2. Annat avgassystem
3. Vet inte exakt vad men man måste fixa något med tändplattan också
4. Ombestyckning av fuggar alt dynojet.

Jag står själv i valet inför ett köp av en xjr pga att dom är väldigt lätta att skrämma up hk antalet i och sen kostar dom inte många pengar att försäkra. Så jag kommer till 98 % skaffa en sådan näst jag byter hoj. Och sen skaffa en leksak för bana vid sidan om.

Jag blev väldigt överraskad (positivt) när jag testade grannens, att en så till utseendet klumpig hoj kan vara så lätt att köra. Och för övrigt är trimmad efter detta koncept och den flyttar på sig vill jag lova.
 
Zilversurfer skrev:
01:an hade 106 hk orginal och 05:an 98hk.. http://www.mcpoolen.se/mc/2001/yamaha/xjr1300.shtml

Varför jag tycker det låter märkligt är att trimma upp +30 hk, brukar ligga på ca 30-100´ om man inte använder turbo. Att tex trimma upp en R1:a ( med förgasare ) med 30bhp skulle innebära stora förändringar, tex helsystem, PC, Portning, Planing, smidda kolvar, filter, mm.

Därför är jag nyfiken att någon kan göra dessa förändringar för 12´
Justerbar bromsbänk kanske, att plocka ut +30% mer effekt för endast 12K låter väldigt billigt.
 
Det kan aldrig kosta för mycket om det e hojen det går till. Eller vill du grubbla hela sommarn på hur hojen skulle gå om du hade gjort det.

Sen fattar jag inte varför folk berättar för sina kvinnliga livskamrater vad saker och ting kostar. Det e ju ingen ide att berätta något för någon som ändå inte förstår. Kvinnor glömmer inte sånt. Du kan lugnt räkna med att det kommer upp vid ett eventuellt gardinköp eller dylikt..

Jag tycker definitivt att du skall slå till, det e du värd.
 
Skulle inte tvekat om det kostade 12000 för att få +30hk på bakhjulet, jäkligt billigt för den effekten! Många helsystem kostar mer än så.
 
Gixxer 1 skrev:
Skulle inte tvekat om det kostade 12000 för att få +30hk på bakhjulet, jäkligt billigt för den effekten! Många helsystem kostar mer än så.

Sant. Ska nog slå till faktiskt.
 
Jag har lagt ut snart 40´000 på en Suzuki DR 600 -87,,utöver inköpet alltså! ,,,slå det ni!,,,,,
:näsblod
Och ja,, jag gråter mig själv till sömn varje natt!
 
Inte ens 4000kr behöver det kosta att få 20hk extra på bakhjulet än orginal på en Bandit1200. (slipon, öppnad luftburk, ombestyckning ger ca 120hk på slangen)
 
Avelin skrev:
Jag har lagt ut snart 40´000 på en Suzuki DR 600 -87,,utöver inköpet alltså! ,,,slå det ni!,,,,,
:näsblod
Och ja,, jag gråter mig själv till sömn varje natt!

:fatta! :lol
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top