Uthållighetstest med hojar?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hej allvetande hojkollektiv!

Vi kom in på Saab och Talladega här hemmavid: https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega Jag måste erkänna att jag är rätt imponerad, både av bilarna och att dom faktiskt gjorde det. :Bugar

Så den stora frågan är ju, har man gjort något liknande med hojar? :va
Har för mig att tyska Motorrad gjorde något likande för ganska många år sedan. Vill minnas att det inte var utan problem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett annat sätt att göra ett "uthållighetstest" är att kolla medelåldern på de MC som säljs på blocket.
Tex de 10 äldsta Honda, de 10 äldsta Triumph osv
Kan ju ge en ide av hur länge hojar tillverkade för 20 år sedan eller äldre kan väntas hålla ihop.
Dagens hojar med mer och mer elektronik går ju mot samma livslängd som t.ex. mobiltelefoner.
Även om det kan gå ännu snabbare tills elektroniken dör.......
Såg att Oliveira fått helt svart display under ett MotoGP lopp......
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
I senaste numret av MC Veteranen har Thomas Grandell skrivit en artikel om det franska märket Gnome et Rhone och där nämner han ett uthållighetsrekord på 5000 mil (!) 19 dygn i sträck med ett snitt på 109,4 km/tim...

Jag sökte lite på nätet och hittade den här lilla beskrivningen där även en del andra prestationer lyfts fram:

2021-04-09_15-51-39.jpg
Källa: Gnome Rhone 750XA - Мотомир Вячеслава Шеянова | Motorworld by V. Sheyanov (motos-of-war.ru)

Budapest-Paris 1936, 1519 km på 23,5 timma.
Eller 24-timmar med ett snitt på 136 km/tim...på en hoj med någonstans mellan 35 och 40 hästkrafter...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har för mig att tyska Motorrad gjorde något likande för ganska många år sedan. Vill minnas att det inte var utan problem.
Jag har för mig att Triumph gjorde det med Tridenten när den kom. Meriden alltså.
Kördes hårt, långt och länge på Autobahn och var totalslut efter det om jag minns rätt. Hittar dock inget på nätet.

Men John Youngs Trident har körts långt och länge. Långt men läsvärt...

The Iron Butt Rally is held every two years in the USA and is billed as the “Worlds Toughest Road Rally”. Whether it is or it isn’t, is perhaps open to speculation. It is, however, hard to argue against any 11,000 mile / 11 day scatter rally being a tough ride for any rider and motorcycle. Apparently, more people have been “fired into space” than have finished an Iron Butt Rally. Many riders on modern machines laden with some of the most amazing accessories available to put on bikes, have fallen by the wayside and bagged the dreaded “DNF” tag. This does raise the question as to exactly what was the logic behind me choosing, as my bike for the 2011 Iron Butt Rally, a 1969 Triumph Trident T150 !!  This is the diary of the build up to and then the rally itself.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har för mig att tyska Motorrad gjorde något likande för ganska många år sedan. Vill minnas att det inte var utan problem.
Bike gjorde 5000-milatest med några hojar, men då var det ju några på redaktionen som tog varsin långrunda tills dom var uppe i 5000 mil.

Ett annat sätt att göra ett "uthållighetstest" är att kolla medelåldern på de MC som säljs på blocket.
Tex de 10 äldsta Honda, de 10 äldsta Triumph osv
Kan ju ge en ide av hur länge hojar tillverkade för 20 år sedan eller äldre kan väntas hålla ihop.
Dagens hojar med mer och mer elektronik går ju mot samma livslängd som t.ex. mobiltelefoner.
Även om det kan gå ännu snabbare tills elektroniken dör.......
Såg att Oliveira fått helt svart display under ett MotoGP lopp......
Läste du länken? Det är förbannad skillnad på att i 20 dygn, oavbrutet, hålla fullgas, och att kolla hur en hoj mår av att ha funnits i 20 år, då har i 99,99% av fallen tiden, väder och vind slitit mer på hojen än milen i sig. Saabarna snittade ju 213kmh, i 20 dygn, inklusive tankning, service och däckbyten, med slumpvis uttagna standardbilar direkt från bandet! :Bugar
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej allvetande hojkollektiv!

Vi kom in på Saab och Talladega här hemmavid: https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega Jag måste erkänna att jag är rätt imponerad, både av bilarna och att dom faktiskt gjorde det. :Bugar

Så den stora frågan är ju, har man gjort något liknande med hojar? :va
Nu bytte ju Saab dock en del skrot under det dygnet för att få bilarna i mål överhuvudtaget.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu bytte ju Saab dock en del skrot under det dygnet för att få bilarna i mål överhuvudtaget.
Det var inte ett dygn, det var 20, med oavbruten fullgas! :mattias Dom hade tom en fegislampa som lös om dom släppte gasen! Men ja, dom hade med sig 86kg reservdelar, i bakluckan på bilarna, bland annat topp, turbo mm. Men med tanke på att medelhastigheten var 7kmh lägre än bilarnas toppfart så var det inte många minuter som ägnades åt service. Ett oljebyte tog ju tex 2 minuter :jisses https://www.ttela.se/nyheter/trollhättan/full-gas-i-tre-veckor-gav-saab-rekordet-1.4144349
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bike gjorde 5000-milatest med några hojar, men då var det ju några på redaktionen som tog varsin långrunda tills dom var uppe i 5000 mil.
Du tänker på när de körde BMW K 100 1984-85, ungefär? Blev rätt kul reportage av det, med bärgningar och brinnande packväskor.

Nåt år senare var det en artikel om när Honda (officiella?) tvingade en VFR 750 att gå på fullt runt en högfartsoval. Slutade med rekord i massor, har jag för mig. Skulle kunna leta upp och skanna, men skulle nog inte gillas av Gerry...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det var inte ett dygn, det var 20, med oavbruten fullgas! :mattias Dom hade tom en fegislampa som lös om dom släppte gasen! Men ja, dom hade med sig 86kg reservdelar, i bakluckan på bilarna, bland annat topp, turbo mm. Men med tanke på att medelhastigheten var 7kmh lägre än bilarnas toppfart så var det inte många minuter som ägnades åt service. Ett oljebyte tog ju tex 2 minuter :jisses https://www.ttela.se/nyheter/trollhättan/full-gas-i-tre-veckor-gav-saab-rekordet-1.4144349
Jo vet väll en del då en bekant var chef på motor utvecklingen och var med på Talladega. Men det är ju bara en Saab.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Motorrad har sedan 20 (?) år kontinuerligt kört 5.000-mila tester av diverse olika hojar.
Bike som samarbetar med Motorrad har (senaste numret jag hittade i röran hemma, från okt nov 2019)
Följande topplista över hojar som körts i ut och skur av olika förare på redaktionen;
1. Yamaha MT-07
2. BMW R1200R
3. Honda CBR 600F
4. Harley-Davidson Road King
4. Harley-Davidson XL 1200 CA
4. Honda NC 700 S

Man plockar ner hojarna i dess minsta beståndsdelar, både motorer och chassidelar och lägger ihop en poängbedömning på servicekostnader, saker som gått sönder från nergångna kammar till glödlampor som gått sönder i oroande takt.
Notera två H-D, som är så hånade på SH, på så höga placeringar. Totalt på listan jag hittade 51 olika hojar. Ducati 1098 ligger på 51:a plats...
Alltid intressant läsning utan att jag skulle vilja äga nån av ovanstående hojar på topplaceringarna 1-4.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det testet som jag har i mitt bakhuvud är att de tog ut dåtidens supersporthojar och körde för fullt timme efter timme på Nardo.

Vill minnas att bla KTM RC8 var med.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som jag minns det var det 2010 man beslöt testa topphastigheten för 1a gången på Nardo.
Citat från Motorrad nr 7 2012:
Tanka fullt men rätt. För två år sedan gick det riktigt snett. Vid vår allra första körning på Nardo hämtade vi bensinen från den lokala macken. När sedan fyra motorer sade upp sig med mer eller mindre allvarliga motorskador riktade vi såklart misstankarna mot bränslet Redan då måste KTM RC 8 R köras på 98 Oktan eller mera...Den här gången körde vi med Shell V-Power racing.
slut citat.
Vad jag minns från 2010 var att de fyra hojarna som klarade 3 varv på Nardo (ett för få uppfarten, ett mätvarv, och ett bromsa in och köra av varv: BMW S1000RR , Ducati 1199(?) cc, Honda CBR1000RR och Kawasaki ZX10R.
De som inte klarade det var
Suzuki GSX-R1000 (sköt 3ans vevstake, tydligen kritisk punkt med just 3e cylindern på japanska R4)
Yamaha YZF-R1 (överhettade, standardkylaren räcker helt enkelt inte till för fulleffekt så länge, (ca 6 min)
KTM RC8 (tryckte in ventilerna, men det stod ju i Manualen att man skulle köra 98 Oktan så jag lägger skulden på Motorrad. Men att läsa Användar Manulen till en hoj man ska provköra är väl över en MC journalists förmåga / under MC journalistens värdighet.)
MV Augusta F4 RR , kördes inte på Nardo 2010 för växellådan hade vad jag minns en tendens hoppa ur växlar och ingen ville ligga vid toppfart och uppleva hur växeln hoppar ur. Jag kan bara instämma.
Resultatet 2012 med Shell V-Power km/h Aprilia RSV4 292, BMW S1000RR 299, Ducati 1199 Panigale S 292, Honda Fireblade 285, Kawa ZX-10R 295, KTM 1190 RC8 R 282, MV Augusta F4 RR 288,
Suzuki GSX-R1000 289, Yamaha YZF-R1 287 .
Vad det gäller möjligheten köra "fort" någon längre sträcka med "sporthoj" så begränsas ju den av bränsleförbrukning och tankstorlek
Motorrad nr 7 2012: Förbrukning vid konstant fart 250km/h. Lägst Kawasaki ZX-10R 11,3 Liter/100km, också störst räckvidd 150km. Högst Yamaha YZF-R1 14,4 Liter / 100km, också minst räckvidd 125 km.
De andra låg mellan ZX-10R och YZF-R1. För lat skriva ut.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top