Utforskaren snor resurser

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp.

Har lite problem med utforskaren (explorer.exe) Efter att haft igång burken några timmar har utforskaren snott åt sig ca 100MB av mitt ramminne och drygt 90% av CPU-kraften. Enda sätter jag kan lösa det här på är att starta om burken. Någon som vet vad som är snett och hur jag kan fixa det?

/K

Windows version?
Vilka aktiva processer? Det ser man under aktivitetshanterarenn?
explorer.exe är iofs hårt integrerad med själva kärnan i WIN men antagligen inte direkta problemet.

Anders R skrev:
Windows version?
Vilka aktiva processer? Det ser man under aktivitetshanterarenn?
explorer.exe är iofs hårt integrerad med själva kärnan i WIN men antagligen inte direkta problemet.

Kör XP SP2 på en P4 3200 med 512MB ram.
Aktiva processer som drar minne och cpu är:

explorer (just nu 52% cpu och 126 MB)
DC++ (4% 48 MB)
Internet explorer (0 cpu och 20 MB)
scvhost (0% och 21 MB) <- vad gör denna förresten, ibland har jag flera likadana som körs)

Har du laddat ner och kört spybot, adaware samt kör du ngt antiviruspgm.
Bra länkar www.lavasoft.com , http://www.safer-networking.org/en/download/ , http://www.grisoft.com/doc/40/lng/ww

För svchost se : http://support.microsoft.com/?kbid=314056

Antingen har du fått in ngt spionpgm/virus eller så är det bara att köra brutalmetoden att ominstallera burken från början.

En annan variant är att köra återställningsfunktionen dvs backa till ett datum man vet att datorn inte hade detta problem.

Starstriker skrev:
Kör XP SP2 på en P4 3200 med 512MB ram.
Aktiva processer som drar minne och cpu är:

explorer (just nu 52% cpu och 126 MB)
DC++ (4% 48 MB)
Internet explorer (0 cpu och 20 MB)
scvhost (0% och 21 MB) <- vad gör denna förresten, ibland har jag flera likadana som körs)

Har precis samma problem. Fick skiten efter att jag tankade hem en fil på dc. Paris Hilton he he. Med stor säkerhet har vi fått samma virus. Datorn funkar perfekt tills jag markerar filen eller drar igång den. Då skjuter cpu:n iväg till 100% o datorn blir allmänt slö o cp. Jag kan inte heller slänga filen. Får ett felmeddelande som säger att något annat program använder sig av filen.

Last edited:
Jonas24 skrev:
Har precis samma problem. Fick skiten efter att jag tankade hem en fil på dc. Paris Hilton he he. Med stor säkerhet har vi fått samma virus. Datorn funkar perfekt tills jag markerar filen eller drar igång den. Då skjuter cpu:n iväg till 100% o datorn blir allmänt slö o cp. Jag kan inte heller slänga filen. Får ett felmeddelande som säger att något annat program använder sig av filen.

Döp om filen till .txt

Funkar inte det så öppna anteckningar, spara den på samma plats som filen med samma namn, t.ex Star wars ep3.avi, den frågar om du vill ersätta, klicka "ja" sen kan du ta bort den.

Solid snake skrev:
Döp om filen till .txt

Funkar inte det så öppna anteckningar, spara den på samma plats som filen med samma namn, t.ex Star wars ep3.avi, den frågar om du vill ersätta, klicka "ja" sen kan du ta bort den.

Smart tips!

:tummenupp

Starstriker skrev:
Hepp.

Har lite problem med utforskaren (explorer.exe) Efter att haft igång burken några timmar har utforskaren snott åt sig ca 100MB av mitt ramminne och drygt 90% av CPU-kraften. Enda sätter jag kan lösa det här på är att starta om burken. Någon som vet vad som är snett och hur jag kan fixa det?

/K

Jag har precis samma problem! har du lyckats lösa problemet?
jag brukar avsluta explorer.exe och sen trycka ny aktivitet o skriva explorer.exe för att få loss minnet o prossessorkraften igen..
Är ju ingen lösning på problemet men det gör ju att datorn går att använda tills jag hittat felet!
Jag har kört panda antivirus och adaware..

Jag behöver hjälp!

ozto skrev:
Jag har precis samma problem! har du lyckats lösa problemet?
jag brukar avsluta explorer.exe och sen trycka ny aktivitet o skriva explorer.exe för att få loss minnet o prossessorkraften igen..
Är ju ingen lösning på problemet men det gör ju att datorn går att använda tills jag hittat felet!
Jag har kört panda antivirus och adaware..

Jag behöver hjälp!

Har inte hittat någon lösning, jag kör med samma recept som du för övrigt.
Dock verkar burken har skärpt till sig på ssitone... jag har inte behövt göra det där på ett tag nu......

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8