pelkas
Ny medlem
- Gick med
- 5 Nov 2013
- Ort
- Urskogen
- Hoj
- -04 Suzuki DL650 V-strom, -95 Honda XR600R, -08 Husqvarna TE 250
Det är så att jag har bytt ut motorn på min Honda xr600r, till en motor från en Honda nx 650 dominator. För dem som inte vet så är dessa motorer mycket lika varandra, motorn passar t.o.m. direkt i ramen utan modifikationer. dom enda skillnaderna är att nx motorn är på 644cc och gamla xr motorn på 591cc, nx motorn har elstart istället för kick och förgasare med gasspjäll och vakuumtrottel.
NX 650 motorn finns t.o.m. som alternativ i XR600 ramen i exakt detta utförande att köpa i USA, kallas då XR650L.
Den angivna effekten på xr600:an är 25kW och nx650 30,5kW.
Anledningen till nx:ens högre effekt beror mestadels på att den till skillnad från xr:en har dubbla ljuddämpare och större/mer öppen luftburk.
Nu har jag visserligen, av utrymmesskäl, öppet UNI luftfilter, men däremot xr:ens original 1-1 avgassystem, vilket borde ge motorn en egentlig effekt som är lägre än det som står angivet för nx650.
Nu är den stora frågan, vad är det som gäller vid besiktning?
Räcker det att lägga fram detta som argument vid en regbesiktning, eller blir jag tvungen att dra in SFRO i detta?
Vad jag fattat det som så slipper man mycket problem om man ej behöver ändra på motorfästen vilket jag ej behövt göra då motorn som sagt passar direkt i ramen utan modifikationer.
Vad jag fattat det som, så får man vid regbesiktning ha upp till 20% effekt och 10% vridmomentsökning gentemot original angivna värden, eller har jag fattat det fel?
Det skulle ju isf innebära att nya motorn har 0,5kW för mkt effekt på papperet. Är jag naiv om jag tänker som så att jag kan argumentera för att då jag använder xr600:ans originalljuddämpare, borde effekten vara lägre än om nx:ens dubbelpipiga system använts?
NX 650 motorn finns t.o.m. som alternativ i XR600 ramen i exakt detta utförande att köpa i USA, kallas då XR650L.
Den angivna effekten på xr600:an är 25kW och nx650 30,5kW.
Anledningen till nx:ens högre effekt beror mestadels på att den till skillnad från xr:en har dubbla ljuddämpare och större/mer öppen luftburk.
Nu har jag visserligen, av utrymmesskäl, öppet UNI luftfilter, men däremot xr:ens original 1-1 avgassystem, vilket borde ge motorn en egentlig effekt som är lägre än det som står angivet för nx650.
Nu är den stora frågan, vad är det som gäller vid besiktning?
Räcker det att lägga fram detta som argument vid en regbesiktning, eller blir jag tvungen att dra in SFRO i detta?
Vad jag fattat det som så slipper man mycket problem om man ej behöver ändra på motorfästen vilket jag ej behövt göra då motorn som sagt passar direkt i ramen utan modifikationer.
Vad jag fattat det som, så får man vid regbesiktning ha upp till 20% effekt och 10% vridmomentsökning gentemot original angivna värden, eller har jag fattat det fel?
Det skulle ju isf innebära att nya motorn har 0,5kW för mkt effekt på papperet. Är jag naiv om jag tänker som så att jag kan argumentera för att då jag använder xr600:ans originalljuddämpare, borde effekten vara lägre än om nx:ens dubbelpipiga system använts?