Utblås på turbohoj.

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Ingen
Det kanske redan finns en tråd om detta men jag frågar ändå!!
Jag undrar lite över avgasrören på turbohojar.

Jag tycker det ser väldigt najs ut med ett kort litet rör från turbon som sticker ut genom kåpan. Så som GR har på sin Turbobusa II (den har iofs ingen kåpa, men ni fattar vad jag menar).

Men jag undrar om detta är lagligt? eller måste det finnas en ljuddämpare. Vad jag har läst här på forumet så verkar turbon ha en ljuddämpande effekt.

Kan det kanske vara så att det är lagligt utan ljuddämpare om ljudnivån inte överstiger gränsen (103dB eller vad det nu är)?

Om det är någon som har bilder på en sådan konfiguration så vore det hyvens om ni la upp dem här. Gärna Blackbirds och ZZR :yoparty

//hassp

Lagligt??? Ingen av dessa hojar du nämner är lagliga med turbo. Men det borde ju vara okey så länge inte ljudet blir mer än 103db.

Enda anledningen till att köra utan ljuddämpare och med så kort och stort "bananrör" som möjligt - är att få så stor tryckskillnad som möjligt över avgasturbinen, dvs så litet mottryck som möjligt efter turbon, dvs krama ur största möjliga effekt ur motorn. Det finns Svenska reg.besiktade turbohojar, fast då hade de 103 dB dämpare. Jag själv tänkte försöka mig på att regga min USA-flyttsak med turbo och förlängd sving.

Annars kan man ha 2,5 tum hela vägen oxå :D

Bifogat

• sidan.jpg
    sidan.jpg
    77.3 KB · Visningar: 145
  • utblås.jpg
    utblås.jpg
    89.7 KB · Visningar: 142
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden