Utbildning

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
Är utbildning något som är överskattat i samhället idag? Motivera varför man ska ha en utbildning eller inte ha det?!

Tror det är mer inne med en yrkesutbildande utbildning. Som bygg, fordon och såna utbildningar. Mera praktik.

Ja, det är överskattat men det är din biljett till en kvalificerad anställning. Det finns många kompetenta med låg utbildning men dom är fast där dom är och omgivningen känner dom.

...eller så låter man dom som vill lägga 8 bast efter gymnasiet på utbildning med csn för att bli löntagare så kan man själv ge sig på alla de andra möjligheterna som finns att tjäna storkovan!

Ska vara lite ödmjuk än så länge då Jag inte nå´t mitt mål än men ändå.

...eller så låter man dom som vill lägga 8 bast efter gymnasiet på utbildning med csn för att bli löntagare så kan man själv ge sig på alla de andra möjligheterna som finns att tjäna storkovan!

Ska vara lite ödmjuk än så länge då Jag inte nå´t mitt mål än men ändå.

Alltså det finns en poäng i det du säger. ALLA högskolor överreklamerar sina utbildningar och de vinklar sanningen lite för att få mer bidrag. Visste du att min skola har employment rate 100 %, sex månader efter examen. Efter denna text står det "exempel på yrken: Ekonomichef, aktiemäklare, fondförvaltare, VD, controller.... osv osv". "Våra studenter får jobb på Pricewaterhouse... endast ett fåtal får jobb där. Och 100 % - jag tror att dom räknat in jobben på Ikea, ica maxi och konsum också.

Jag bor fortfarande hemma - jag tar csn lån för att rejsa!

I min period av tonårstrots så sade min far något till mig som jag aldrig glömt:

- Visst kan du vara gatsopare om du vill, men har du en utbildning så har du iaf möjligheten att göra nåt annat när du ledsnar på att sopa skit.

Det är väl det som utbildning handlar om, att skapa sig valmöjlighet.

Själv jobbade jag några år efter gymnasiet och hoppade på högskolan sen.
Dom fyra åren jag pluggade räknar jag lätt till några av dom roligaste i mitt liv...

I min period av tonårstrots så sade min far något till mig som jag aldrig glömt:

- Visst kan du vara gatsopare om du vill, men har du en utbildning så har du iaf möjligheten att göra nåt annat när du ledsnar på att sopa skit.

Det är väl det som utbildning handlar om, att skapa sig valmöjlighet.

Själv jobbade jag några år efter gymnasiet och hoppade på högskolan sen.
Dom fyra åren jag pluggade räknar jag lätt till några av dom roligaste i mitt liv...

Med det tyder bara på att man är tafatt! Det finns oändliga möjligheter! Jag har köpt,renoverat och sen sålt lägenheter. Man kan starta ett klädmärke, en hemsida, vad som helst.

Största flosklet är från en människa som pluggar något ointressant i 4 år som säger "då har Jag i alla fall något att falla till baka på" AKA "när jag bestigit mount everest, rest jorden runt och legat på usa-listan med en jättehit så finns det en kontorsplats ledig för mig med 35.000 i ingångslön"

Skitsnack.

Med det tyder bara på att man är tafatt! Det finns oändliga möjligheter! Jag har köpt,renoverat och sen sålt lägenheter. Man kan starta ett klädmärke, en hemsida, vad som helst.

Största flosklet är från en människa som pluggar något ointressant i 4 år som säger "då har Jag i alla fall något att falla till baka på" AKA "när jag bestigit mount everest, rest jorden runt och legat på usa-listan med en jättehit så finns det en kontorsplats ledig för mig med 35.000 i ingångslön"

Skitsnack.

Visst är det så.. en utbildning hjälper dig inte ett skit om du inte har nån drivkraft. Men är du inte den typen av människa som har tusen idéer eller
lätt skulle kunna sälja din morsa för rätt peng så tror jag ändå att utbildning
inte är av ondo. Kunskap är ingen börda har nån vis person sagt nångång.

Personligen har jag inte haft behovet av att flacka jorden runt eller uppleva några speciella äventyr innan jag skulle slå mig till ro.

Jag jobbade några år och hoppade sedan på en utbildning som tog mig ett steg vidare inom mitt område. Nu har jag ett chefsjobb som jag inte skulle
haft utan den utbildningen. För mig var det rätt väg att gå och det kan mycket väl vara så att du tjänar mer pengar eller har ett "bättre" jobb än jag
utan ha gått på högskola.

Nånstans i botten får väl var och en sätta sig och fundera över vad man vill göra med sitt liv och därifrån se bästa vägen till målet.

Alltså det finns en poäng i det du säger. ALLA högskolor överreklamerar sina utbildningar och de vinklar sanningen lite för att få mer bidrag. Visste du att min skola har employment rate 100 %, sex månader efter examen. Efter denna text står det "exempel på yrken: Ekonomichef, aktiemäklare, fondförvaltare, VD, controller.... osv osv". "Våra studenter får jobb på Pricewaterhouse... endast ett fåtal får jobb där. Och 100 % - jag tror att dom räknat in jobben på Ikea, ica maxi och konsum också.

Jag bor fortfarande hemma - jag tar csn lån för att rejsa!

Där finns idag allt för många utbildningsplatser på landets högskolor och framförallt så finns där massor av platser som inte håller någon form av kvalité. HSV gjorde ju en genomgång av ekonomiutbildningarna nu när det skulle bli Masterprogram av dem och resultatet var ju direkt nedslående, bara 25% av de som sökte ansågs uppfylla kraven.

Själv var jag ledig från läkarstudierna under våren för att mysplugga lite annat och jag blev rätt mörkrädd när det kom till nivån på de skolor jag läste.
Första kursen var 5p mikrobiologi vid Karlstad Universitet, wow de är ju tom universitet då kan det inte vara så illa. Kom dit och instutionen omfattar typ 5 doktorander och kanske 3 pers med postdoc anställning. Ingen av dessa undervisade utan huvudlärare för kursen var en SSK som läst 40p extra på universitetet. Totalt värdelös utbildning utan några större krav, jag skrev VG med marginal efter att ha pluggat 5h till tentan som 50% av studenterna bommade.:näsblod

Skär ner antalet utbildningsplatser och bedriv utbildningen vid färre skolor då det krävs en större organisation för att erbjuda både bredd och djup inom ämnet.

Där finns idag allt för många utbildningsplatser på landets högskolor och framförallt så finns där massor av platser som inte håller någon form av kvalité. HSV gjorde ju en genomgång av ekonomiutbildningarna nu när det skulle bli Masterprogram av dem och resultatet var ju direkt nedslående, bara 25% av de som sökte ansågs uppfylla kraven.

Själv var jag ledig från läkarstudierna under våren för att mysplugga lite annat och jag blev rätt mörkrädd när det kom till nivån på de skolor jag läste.
Första kursen var 5p mikrobiologi vid Karlstad Universitet, wow de är ju tom universitet då kan det inte vara så illa. Kom dit och instutionen omfattar typ 5 doktorander och kanske 3 pers med postdoc anställning. Ingen av dessa undervisade utan huvudlärare för kursen var en SSK som läst 40p extra på universitetet. Totalt värdelös utbildning utan några större krav, jag skrev VG med marginal efter att ha pluggat 5h till tentan som 50% av studenterna bommade.:näsblod

Skär ner antalet utbildningsplatser och bedriv utbildningen vid färre skolor då det krävs en större organisation för att erbjuda både bredd och djup inom ämnet.

Förstod inte varför du skulle "mysplugga"? Jag skulle hellre jobbat ett halvår - men det är jag det.

Ibland tappar man fokus när man ska plugga - är inte tillräckligt disciplinerad. Tror att de flesta upplevt det. Läkarprog. är i regel sjukt tuffa - har du några tips - hur göra?

Helt beroende yrke gissar jag på, en del kan man jobba sig upp, en del kan man inte.

Riktigt! Det är en sak om man har en plan med utbildningen. Att bara nöta år i skolbänken planlöst känns lite dumt.

Men det är väl lite inskränkt att bara fokusera på en sak i fyra år? Samhället är inte statiskt - det förändras likaså dina egna preferenser. Du kanske tänker annorlunda när du är 18 / 25?!

Jag pluggade mest för att jag skulle kunna glida runt några år och hitta på kul saker utan att behöva jobba.

Sen har jag ett rätt kul jobb som jag inte skulle ha fått utan min utbildning, det är en fin bonus.

Som sagt. För de som inte har någon möjlighet/kunskap/driftighet att komma vidare utan utildning är det säkert kanon men för "oss" andra så känns det verkligen tveksamt.

Ponera att jag tjänar ca 30k idag. 4 års studier innebär:

4x12x30= 1 440 00 kronor i förlorad inkomst vilket blir ca 1 mille rent
4x12x5= 240 000 kronor i lån (svårt att leva utan att låna)
4x12x2= 96 000 i studiebidrag (ligger väl runt 2k?)

På 4 år har den som pluggat med dessa förhållanden alltså sumpat ca 1,1 mille i rena pengar.

Ponera nu att jag efter utbildningen kommer in på en grundlön på 25k och att jag efter 3 år ligger på 35 för att sedan stagnera på ca 40 efter totalt 10 år. Räknar jag helt galet när jag säger att det tar ca 15-20 år innan investeringen lönat sig?

Jag vill egentligen att någon skall övertala mig att börja tänka i de banorna jag tänkte direkt efter gymnasiet. Hade en plats på elektro på KTH och drömde om guld och gröna skogar som utvecklare av styrsystem och mjukvara. Idag sitter jag med ett säkert jobb och bra betalt samt håller på att starta eget. Drömmarna om utvecklarjobbet finns kvar men känns väldigt avlägsna.

Ovanpå allt detta har jag vänner i åldersspannet 24-40 år som nyss pluggat färdigt div civ.ing. utb. - ingen av dom har gått in på mer än 24k i grund och de flesta är anställda som konsulter via div "bemanningsföretag". Skulle ha svårt att leva med osäkerheten i den formen av anställning.

Lite tankar..

//RMT

Förstod inte varför du skulle "mysplugga"? Jag skulle hellre jobbat ett halvår - men det är jag det.

Ibland tappar man fokus när man ska plugga - är inte tillräckligt disciplinerad. Tror att de flesta upplevt det. Läkarprog. är i regel sjukt tuffa - har du några tips - hur göra?

Mysplugga är att läsa det man tycker verkar intressant utan att det nödvändigtvis är något du får användning för i din examen. Nu råkar iof mikrobiologi vara något jag därmed får slippa läsa på läkarprogrammet men i övrigt läste jag saker bara för personlig förkovran.

Har själv fokusproblem just nu då kursen jag läser är tuff men rätt abstrakt så man vet inte vad som är lagom kunskapsnivå för att klara sig. Jag brukar lösa det genom att ta ett brake från pluggandet någon dag och koppla bort skolan helt för att därefter återgå med full energi.

Mysplugga är att läsa det man tycker verkar intressant utan att det nödvändigtvis är något du får användning för i din examen. Nu råkar iof mikrobiologi vara något jag därmed får slippa läsa på läkarprogrammet men i övrigt läste jag saker bara för personlig förkovran.

Jag gjorde likadant när jag gick på KTH, passade på att mysplugga en kurs i trämateriallära på KTH-Trätek bara för mitt eget höga träbåtintresses skull. Den kursen gjorde att jag verkligen fick en ökad förståelse av trä som konstruktionsmaterial och jag har nytta av det varje år sedan dess. Dessutom var det en superkul kurs att läsa, såg fram emot varenda föreläsning mitt i alla abstrakta kurser man läste på Farkost.

Räknar jag helt galet när jag säger att det tar ca 15-20 år innan investeringen lönat sig?

//RMT

Nej, men å andra sidan....

1. De flesta ska jobba ca 40 år efter examen. Isf går du med vinst halva tiden.
2. 30 000 i månadslön för en 19-20 åring direkt efter gymnasiet är inte helt vanligt, men visst det förekommer säkert, å andra sidan....
3. Det är betydligt fler som tjänar 100 000 i månaden som har någon form av utbildning än de som inte har det. Det kan ju vara roligt att bli en av dem.
4.Man kan jobba under tiden man pluggar, jag lånade inte en krona.

Är du äldre, dvs mellan 30-40, och kanske har familj är kalkylen betydligt mer osäker ekonomiskt sett, dock tycker jag de icke-monetära fördelarna med att plugga räcker.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT