IGNJATOVIC
Guest
Är utbildning något som är överskattat i samhället idag? Motivera varför man ska ha en utbildning eller inte ha det?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
...eller så låter man dom som vill lägga 8 bast efter gymnasiet på utbildning med csn för att bli löntagare så kan man själv ge sig på alla de andra möjligheterna som finns att tjäna storkovan!
Ska vara lite ödmjuk än så länge då Jag inte nå´t mitt mål än men ändå.
I min period av tonårstrots så sade min far något till mig som jag aldrig glömt:
- Visst kan du vara gatsopare om du vill, men har du en utbildning så har du iaf möjligheten att göra nåt annat när du ledsnar på att sopa skit.
Det är väl det som utbildning handlar om, att skapa sig valmöjlighet.
Själv jobbade jag några år efter gymnasiet och hoppade på högskolan sen.
Dom fyra åren jag pluggade räknar jag lätt till några av dom roligaste i mitt liv...
Med det tyder bara på att man är tafatt! Det finns oändliga möjligheter! Jag har köpt,renoverat och sen sålt lägenheter. Man kan starta ett klädmärke, en hemsida, vad som helst.
Största flosklet är från en människa som pluggar något ointressant i 4 år som säger "då har Jag i alla fall något att falla till baka på" AKA "när jag bestigit mount everest, rest jorden runt och legat på usa-listan med en jättehit så finns det en kontorsplats ledig för mig med 35.000 i ingångslön"
Skitsnack.
Alltså det finns en poäng i det du säger. ALLA högskolor överreklamerar sina utbildningar och de vinklar sanningen lite för att få mer bidrag. Visste du att min skola har employment rate 100 %, sex månader efter examen. Efter denna text står det "exempel på yrken: Ekonomichef, aktiemäklare, fondförvaltare, VD, controller.... osv osv". "Våra studenter får jobb på Pricewaterhouse... endast ett fåtal får jobb där. Och 100 % - jag tror att dom räknat in jobben på Ikea, ica maxi och konsum också.
Jag bor fortfarande hemma - jag tar csn lån för att rejsa!
Där finns idag allt för många utbildningsplatser på landets högskolor och framförallt så finns där massor av platser som inte håller någon form av kvalité. HSV gjorde ju en genomgång av ekonomiutbildningarna nu när det skulle bli Masterprogram av dem och resultatet var ju direkt nedslående, bara 25% av de som sökte ansågs uppfylla kraven.
Själv var jag ledig från läkarstudierna under våren för att mysplugga lite annat och jag blev rätt mörkrädd när det kom till nivån på de skolor jag läste.
Första kursen var 5p mikrobiologi vid Karlstad Universitet, wow de är ju tom universitet då kan det inte vara så illa. Kom dit och instutionen omfattar typ 5 doktorander och kanske 3 pers med postdoc anställning. Ingen av dessa undervisade utan huvudlärare för kursen var en SSK som läst 40p extra på universitetet. Totalt värdelös utbildning utan några större krav, jag skrev VG med marginal efter att ha pluggat 5h till tentan som 50% av studenterna bommade.![]()
Skär ner antalet utbildningsplatser och bedriv utbildningen vid färre skolor då det krävs en större organisation för att erbjuda både bredd och djup inom ämnet.
Helt beroende yrke gissar jag på, en del kan man jobba sig upp, en del kan man inte.
Riktigt! Det är en sak om man har en plan med utbildningen. Att bara nöta år i skolbänken planlöst känns lite dumt.
Förstod inte varför du skulle "mysplugga"? Jag skulle hellre jobbat ett halvår - men det är jag det.
Ibland tappar man fokus när man ska plugga - är inte tillräckligt disciplinerad. Tror att de flesta upplevt det. Läkarprog. är i regel sjukt tuffa - har du några tips - hur göra?
Mysplugga är att läsa det man tycker verkar intressant utan att det nödvändigtvis är något du får användning för i din examen. Nu råkar iof mikrobiologi vara något jag därmed får slippa läsa på läkarprogrammet men i övrigt läste jag saker bara för personlig förkovran.
Räknar jag helt galet när jag säger att det tar ca 15-20 år innan investeringen lönat sig?
//RMT
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden