Utbildning till trafikflygare. Svårt och dyrt?

Linn e trevlig! Brukar dock hoppa av när jag flyger med henne...landa med flygplan är otäckt! :näsblod

Känner du henne?

Tror du man skulle kunna få en liten telefonintervju med personen i fråga? :)

Jag skulle bli evigt tacksam om du kunde höra med henne.

Last edited:
Har du tänk på vilket offantligt tråkigt jobb det är? Det du gör är taxar lite och startar/landar. All annan tid sitter du bara där, fast iofs får du emellanåt ställa in vart flygplanet ska flyga :P

Men att glida omkring i pilotmyssen kan ju göra det värt det ;)

Känner du henne?

Tror du man skulle kunna få en liten telefonintervju med personen i fråga? :)

Jag skulle bli evigt tacksam om du kunde höra med henne.

Jo, jag känner henne. Som sagt, hon flyger och jag hoppar. :)
Maila henne och fråga, de går säkert bra.

Skulle jag ha haft en stor hög med stålar som låg och skräpade så skulle jag ha tagit helikoptercert. :)

Svårt? Beror på förutsättningar, men med ett adekvat läshuvud, lite motivation och någorlunda fysisk och mental koordinationsförmåga: Nej. Att göra lämplighetstestet först rekommenderas, då får du en fingervisning om hur svårt det kommer att vara.

Dyrt: Ja.

Få jobb: Om du är beredd att flytta till Asien några år lär det inte vara några problem just nu. Detta växlar dock kraftigt, ibland från år till år. I Sverige skall du nog fortfarande helst ha en type rating och 300 timmar flermotorturbinkärra i loggboken för att vara hett villebråd. Annars är det kontakter, kontakter och kontakter som gäller.

Type rating = Utcheckad i en viss typ. Kräver en hel del teori och praktik och är även det snordyrt. Tillgång och efterfrågan på pilötter styr om bolagen är beredda att tillhandahålla ratings för sina nyanställda eller inte.

Jänkeutbildade pilötter ses inte alltid så väl, i alla fall inte innan de har rejält med dokumenterad erfarenhet härhemma. Tvåhundra timmar som flyginstruktör i San Diego är liksom inte samma sak som tvåhundra timmar i skitväder här.

Någon gång måste man fatta beslutet om man vill ägna sig åt matarflyg resten av karriären och flyga mindre flygplan fram och tillbaka mellan samma destinationer alternativt om man vill sikta på långlinjer och stora flygplan, med baksidan att det blir svårt att ha ett normalt familjeliv. Specialflyg av olika slag och taxiflyg finns så klar, men konkurrensen är hårdare.

Ring runt till flygskolorna och fråga - då får du all info du behöver.

http://www.abc.se/~m9963/flygyrke.html

Yes!

Scandinavian Aviation Academy AB på Hässlö i Västerås. Ett år i San Diego, ca 8 månader i Västerås. Sedan klar! www.bfsaa.se

Jobbar själv där :)

Scandinavian Aviation Academy AB på Hässlö i Västerås. Ett år i San Diego, ca 8 månader i Västerås. Sedan klar! www.bfsaa.se

Jobbar själv där :)

Kanoooon! :)

Vilka förkunskaper/utbildning hade du innan du for till San Diego?

Vad kostade utbildningen där?

Vilka intagningskrav har Scandinavian Aviation Academy?

Vad kostade den utbildningen?

Skicka pm är du jääääättesnäll! :pannkyss

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey