Utbildning till trafikflygare. Svårt och dyrt?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Halloj!

Med all samlad expertis inom diverse områden här på SH så tänkte jag ställa frågan här.

-Någon har säkert svaret.

Jag kommer som av en anledning att ha runt 600.000:- "över" om några månader och har börjat fundera på vad jag vill jobba med resten av mitt liv.

-Trafikflygare, (pilot), var ett av alternativen.

Finns sådana utbildningar i Sverige?

Kan vem som helst "köpa" en sådan utbildning?

Finns det olika utbildningar för olika flygplanstyper?

Finns det arbete efter en fullföljd utbildning?

Vad kostar en utbildning?

Kan man gå en utbildning i tex. USA. Är det fördelaktigare på något vis? Jag har för mig att farsans arbetskamrat var inne på det för många år sedan.

(Nu menar jag inte att flyga Cessna och inte tycka att det är viktigt att lära sig landa, så liknande lustigheter undanbedes).

Lunds universitet har en utbildning i Ljungbyhed som är godkänd av Csn och kostar.. 0kr.. Här finns dock krav på särskild behörighet och naturligtvis personlig lämplighet osv..
I Usa (bl.a San Diego) kan man köpa ett cert för ca 500000 kr..

Lunds universitet har en utbildning i Ljungbyhed som är godkänd av Csn och kostar.. 0kr.. Här finns dock krav på särskild behörighet och naturligtvis personlig lämplighet osv..
I Usa (bl.a San Diego) kan man köpa ett cert för ca 500000 kr..

Köpa ett cert, eller köpa en utbildning? Vad får man för behörighet då? Kan man söka jobb direkt efter utbildningen?

Polaren är precis färdig med sitt cert, tror han har lagt strax under en miljon.
Ett år i San diego och ett i västerås för att "översätta" jänke certet till ett europeiskt!

Lillbrorsan låter hälsa att det är både dyrt och svårt, och att du borde börja med att göra en class 1 medical.

Köpa ett cert, eller köpa en utbildning? Vad får man för behörighet då? Kan man söka jobb direkt efter utbildningen?

Jag har själv varit inne på den banan men utbilda mig till flygtekniker istället.

Ska försöka besvara dina frågor här...

Ja, som sagt innan. Lund har högskoleutbildning och Västerås samt Arvidsjaur har gymnasieutbildning. Dessutom kan du pröjsa ca 400 000 för utbildning hos t.ex. SAS Acadamy.

Ja, dock så ställs krav på din psykiska samt fysiska hälsa.

Det finns olika klasser för olika flygplan. Men att flyga är i stort sätt samma för varje kärra och det är inte svårt att omskola sig för en ny kärra. (du kan självklart ha cert för flera kärrror)
PPL - Private Pilot Licence / Du får flyga det flygplan du har utbildatsför själv med ickebetalande passagerare.

CPL - Comercial Pilot Licence / Du får flyga den typen flygplan du utbildats för med betalande passagerare (det du är ute efter).

För CPL finns självklart regler som bestämmer vilken typ av motorer du får flyga med (propeller, jet, turboprop) och hur många av dom. Dessutom (tror jag) det är begränsat med vikt på flygplanet.

Det beror på vart du vill jobba. Är du en fri man och utbildar dig i europa så kan du få jobb lite var stans i europa. Vill du dock stanna i Sverige är det mer begränsat.

Jag har som sagt hört siffrorna 400 000 kr om du utbildar dig privat. Det är det enklaste sättet att komma in om du klarar testerna.

Kan man gå en utbildning i tex. USA. Är det fördelaktigare på något vis?
Det beror på vart du vill flyga. USA är USA och har sina egna regler (FAA - Federal Aviation Asosiation) och om du utbildar dig där måste du omskolas om du vill flyga för ett europeiskt företag. Vet inte vad detta kan kosta men det kanske är billigare i slutändan.

Ska slutgiltligen säga att det var ett par år sedan jag var som mest inne i detta och regelverken var då på väg att ändras. Så mina uppgifter kanske inte är helt korrekta. Rätta mig gärna om ni har några synpunkter.

Jag har själv varit inne på den banan men utbilda mig till flygtekniker istället.

Ska försöka besvara dina frågor här...

Ja, som sagt innan. Lund har högskoleutbildning och Västerås samt Arvidsjaur har gymnasieutbildning. Dessutom kan du pröjsa ca 400 000 för utbildning hos t.ex. SAS Acadamy.

Ja, dock så ställs krav på din psykiska samt fysiska hälsa.

Det finns olika klasser för olika flygplan. Men att flyga är i stort sätt samma för varje kärra och det är inte svårt att omskola sig för en ny kärra. (du kan självklart ha cert för flera kärrror)
PPL - Private Pilot Licence / Du får flyga det flygplan du har utbildatsför själv med ickebetalande passagerare.

CPL - Comercial Pilot Licence / Du får flyga den typen flygplan du utbildats för med betalande passagerare (det du är ute efter).

För CPL finns självklart regler som bestämmer vilken typ av motorer du får flyga med (propeller, jet, turboprop) och hur många av dom. Dessutom (tror jag) det är begränsat med vikt på flygplanet.

Det beror på vart du vill jobba. Är du en fri man och utbildar dig i europa så kan du få jobb lite var stans i europa. Vill du dock stanna i Sverige är det mer begränsat.

Jag har som sagt hört siffrorna 400 000 kr om du utbildar dig privat. Det är det enklaste sättet att komma in om du klarar testerna.

Kan man gå en utbildning i tex. USA. Är det fördelaktigare på något vis?
Det beror på vart du vill flyga. USA är USA och har sina egna regler (FAA - Federal Aviation Asosiation) och om du utbildar dig där måste du omskolas om du vill flyga för ett europeiskt företag. Vet inte vad detta kan kosta men det kanske är billigare i slutändan.

Ska slutgiltligen säga att det var ett par år sedan jag var som mest inne i detta och regelverken var då på väg att ändras. Så mina uppgifter kanske inte är helt korrekta. Rätta mig gärna om ni har några synpunkter.

Stort tack! :tummenupp

Leta info här.. http://www.faa.gov/

edit: Blue verkar ha bra info..

Stort tack! :tummenupp

Last edited:
Akta dig, Säpo kommer snart att plocka in dig för förhör när du nämner att du vill utbilda dig till pilot och Usa i samma tråd!

F.ö så hoppas jag du fixar testen, har alltid velat bli pilot men det är omöjligt :-(

kolla med berra, han har gått västerås och är nu i usa..

och javisst, nu kollar ju Bush och company på SH efter lagen häromdagen, skriver till bomba här så får vi se om swedie sitter i finkan snart :tungan

Tycker du ska göra en psykologisk undersökning först för att kolla om man är "lämplig". men å andra sidan klarar man av det mesta om man bara vill.

Dyrt? jag vet inte riktigt hur mkt det kostar men dina 600 000 kommer inte stoppa. bara en inflygning på en boeing 737 kostar ca 300 000 vill jag ha för mig.
Svårt? kanske.
Kul? Japp

Tror inte man kan konvertera ett cert från staterna till ett europeiskt cert. har för mig att man måste ta om allt igen, men bortsett från pengarna det kostar så kan man ju antagligen det man ska.
Men om man tar certet i staterna så kan man ju alltid jobba där ( :) ) och när man har jobbat tillräckligt länge borde man kunna få dispans om man vill komma tillbaka till sverige? inte säker på detta dock.

I alla fall när du kollar på utbildningar så vill du ha:
CPL(typ styrmanscert, för att bli kapten så måste du ha ett ATPL vilket innebär bra många flygtimmar)
Multiengine(njae, behöver jag berätta.. )
IR(instrumentrating, så du får flyga i moln och i lite sämre väder)
ATPL-teori(mer teori kan du inte ha, dessutom saknas bara flygtimmarna för att bli kapten)

kommer inte på något mer konkret att skriva nu. förutom att det står mycket på internet.

Tror inte man kan konvertera ett cert från staterna till ett europeiskt cert. har för mig att man måste ta om allt igen, men bortsett från pengarna det kostar så kan man ju antagligen det man ska.
Men om man tar certet i staterna så kan man ju alltid jobba där ( :) ) och när man har jobbat tillräckligt länge borde man kunna få dispans om man vill komma tillbaka till sverige? inte säker på detta dock.

Du behøver væl bara læsa om ATPL-teorin?

Vissa skolor har betygskrav, andra ær det pay n fly.

www.pprune.org ær ett hett tips.

Vad jag hørt ær inte utbildning det svåra, utan att få jobb.

Du behøver væl bara læsa om ATPL-teorin?
låter logiskt, men gör ju samma sak när man flyger oavsätt vart man är, men jag vet inte om man i så fall får räkna alla flygtimmar till det europeiska certet. men som sagt osäker.
Vad jag hørt ær inte utbildning det svåra, utan att få jobb
samma uppfattning som mig :huvet måste det vara så svårt och få göra nått kul!?!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT