Utbildning/Lönfråga

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Jag jobbar som undersköterska på ett gruppboende för utvecklingsstörda och är den enda outbildade av 7 arbetare på bygget.
Löneskillnaden är 2000kr för om du är utbildad eller outbildad vilket jag tycker är alldeles för mycket med tanke på att jag gör samma arbete som alla andra här på boendet, lika lön för lika arbete har jag hört någonstans.
Jag tycker att utbildning ska löna sig men då ska utbildningen ge kompetens också.
Har jobbat i verkstad förut och fick någon utbildning och en högre lön så kom också nya och mer komplicerade arbetsuppgifter för den människan men här är det ingen som har högre kompetens eller svårare arbetsuppgifter får det vara så, ska jag kräva högre lön eller säga bort vissa arbetsuppgifter eller är det bara att bita ihop?
Är kommunalt anställd om det spelarroll.
Och jag har sökt utbildning men jag kom inte med och nästa är tidigast om 3terminer.

Ingen aning vad som gäller men känner att jag vill lägga mig i ändå. :banana
Det som bör gälla är lön efter prestation och ansvar och kompetens. Antingen så kan man och gör rätt saker eller inte.
För övrigt tror jag utvecklingsstördutbildningen inte är så vass att den ger några särskilt tunga kompetenser, tror det är jävla plyschpyjamastrams faktiskt men jag vet inte det heller.

Jag vet inte om jag har något bra svar på din fråga men jag antar att det har att göra med något som facket förhandlat fram. Att avsäga dig arbetsuppgifter så gör du dig bara obekväm på arbetet, ta upp saken med din chef och lägg fram saker du är bra på. Det känns som att dom borde vara måna om att behålla manliga arbetare på din arbetsplats.

Själv stod jag och pratade med 3 grabbar på jobbet häromdagen och den ena hade 25kr mindre än mig i timmen bara för att han var yngre.

Det som bör gälla är lön efter prestation och ansvar och kompetens. Antingen så kan man och gör rätt saker eller inte.