Utbildning/Lönfråga

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Jag jobbar som undersköterska på ett gruppboende för utvecklingsstörda och är den enda outbildade av 7 arbetare på bygget.
Löneskillnaden är 2000kr för om du är utbildad eller outbildad vilket jag tycker är alldeles för mycket med tanke på att jag gör samma arbete som alla andra här på boendet, lika lön för lika arbete har jag hört någonstans.
Jag tycker att utbildning ska löna sig men då ska utbildningen ge kompetens också.
Har jobbat i verkstad förut och fick någon utbildning och en högre lön så kom också nya och mer komplicerade arbetsuppgifter för den människan men här är det ingen som har högre kompetens eller svårare arbetsuppgifter får det vara så, ska jag kräva högre lön eller säga bort vissa arbetsuppgifter eller är det bara att bita ihop?
Är kommunalt anställd om det spelarroll.
Och jag har sökt utbildning men jag kom inte med och nästa är tidigast om 3terminer.

Ingen aning vad som gäller men känner att jag vill lägga mig i ändå. :banana
Det som bör gälla är lön efter prestation och ansvar och kompetens. Antingen så kan man och gör rätt saker eller inte.
För övrigt tror jag utvecklingsstördutbildningen inte är så vass att den ger några särskilt tunga kompetenser, tror det är jävla plyschpyjamastrams faktiskt men jag vet inte det heller.

Jag vet inte om jag har något bra svar på din fråga men jag antar att det har att göra med något som facket förhandlat fram. Att avsäga dig arbetsuppgifter så gör du dig bara obekväm på arbetet, ta upp saken med din chef och lägg fram saker du är bra på. Det känns som att dom borde vara måna om att behålla manliga arbetare på din arbetsplats.

Själv stod jag och pratade med 3 grabbar på jobbet häromdagen och den ena hade 25kr mindre än mig i timmen bara för att han var yngre.

Det som bör gälla är lön efter prestation och ansvar och kompetens. Antingen så kan man och gör rätt saker eller inte.
Det är inte så ofta, men jag håller verkligen med! Men i den kommunala grå massan så delas man bara in i grupper, sen om nån är duktigare eller inte är sak samma. Varför kommer jag att tänka på kollektiv och femårsplaner?

Nu vet jag inte hur det ser ut på just din arbetsplats men visst är det en skillnad på att vara utbildad eller inte, bl.a. vad gäller ansvar.

Själv tillhör jag dem som tycker att utbildning och formell kompetens ska prioriteras och belönas och att det är alldeles för uselt med det i Sverige. Å utan att brista alltför mycket i respekt så har du ju som outbildad inte så väldigt hög grad av formell kompetens.
För övrigt fattar jag inte vad du menar med att vara en outbildad undersköterska. Undersköterska blir man väl genom att gå utbildningen? Har du inte gått den är du väl inte formellt undersköterska även om du kan vara anställd på den postitionen!?

Själv tillhör jag dem som tycker att utbildning och formell kompetens ska prioriteras och belönas och att det är alldeles för uselt med det i Sverige.

Det tycker jag också men snarare så att man inte ska få vissa jobb utan specifik utbildning - men om man som i det här fallet faktiskt fått jobbet så är det ju väldigt konstigt om man får sämre lön trots kanske till och med bättre prestation.

Lösningen är att vikta ersättningen tycker jag, dvs i det här fallet tjänar alla oavsett kanske 20.000/månad. Ovanpå det kan man få 1000 för formell utbildning, 2000 för prestation, 39,50 för att man är gammal och grå osv. Det gör att den som inte har utbildning inte kan få tusingen avsedd till det men den med utbildningen kan lika väl bli utan tvåtusingen. Eller jag vet fan inte, sätt mål på verksamheten och betala utefter det. Alla utvecklingsstörda ska ha sin bästa månad varje månad och de sätter betyg på personalen, den som får bäst score får 5000 i bonus.

:gnissla

Ja det tanterna på jobbet är bättre än mig på är att hänga gardiner och dylikt men då lagar jag allt från rullstolar till dammsugare då dom inte ens duger till att pumpa däcken på rullstolarna med en kompressor.

bonny: Ja jag är vårdbiträde men gör undersköterske jobb med att ge insulinsprutor och sätter katetrar och lika som alla utbildade undersköterskor här.

Och jag kan ta att dom ska tjäna mer en mig men det höjdes från en acceptabel dryg 500ing till 2000kr detta år det är 24000kr på ett år.

Och det jävliga är att min sambo jobbar outbildad på huset brevid så vårat hushåll har 48000kr mindre per år bara för att vi inte har ett papper där det står att vi är utbildade och vi gör samma saker som dom andra.

Markus:jo det är mycket klipp och klistra här.

Last edited:
För övrigt tror jag utvecklingsstördutbildningen inte är så vass att den ger några särskilt tunga kompetenser, tror det är jävla plyschpyjamastrams faktiskt men jag vet inte det heller.

Bwahaha skrattade rakt ut där!
:skrattaåt

TS.
Skall det löna sig att utbilda sig?
Varför söker du utbildningen?
Vill du fortfarande gå utbildningen, även om du skulle få samma lön utan den?
Om outbildade får samma lön, hur skall man motivera löneökningar i en sektor som kontinuerligt släpar efter inte minst pga de procentuella löneökningarna?

Då jag inte vet vad du har i lön, undviker jag att yttra mig angående huruvida du har för mycket, för lite eller tillräckligt. Däremot kan jag säga att jag tycker skillnaden mellan din och dina utbildade kollegors lön är för liten.

I det yrket handlar ju mycket om personlig lämplighet men sunt förnuft räcker inte hela vägen. Risken är att en outbildad handlar på impuls i lite knepigare lägen, medan den utbildade kan följa en metodisk plan då de (förhoppningsvis) har kunskap om hur olika beteenden bäst skall bemötas utifrån vilken skada eller störning det gäller. Tror inte löneskillnaden baseras på de löpande sysslorna på ett boende.

Ingen aning vad som gäller men känner att jag vill lägga mig i ändå. :banana

Snygg mening, bäst på din särskola?

Har förståelse för att du måste yttra dig vare sig du har ngt att säga eller ej, men tillbaka till ämnet.

Hur tycker du att man skall verifiera denna kompetens? Om man har en uppfinning kan man ta patent, har man en bra affärsidé kan man förverkliga den. Arbetar man i en sektor som involverar mycket folk med i viss mån liknande arbetsuppgifter krävs det väl ändå att man har vissa kriterier,(tex utbildning), att luta sig mot vid lönesättning, inte sant? Ansvaret är kanske något lättare att fastställa gränserna för.

Nu vet jag inte hur det ser ut på just din arbetsplats men visst är det en skillnad på att vara utbildad eller inte, bl.a. vad gäller ansvar.

Själv tillhör jag dem som tycker att utbildning och formell kompetens ska prioriteras och belönas och att det är alldeles för uselt med det i Sverige. Å utan att brista alltför mycket i respekt så har du ju som outbildad inte så väldigt hög grad av formell kompetens.
För övrigt fattar jag inte vad du menar med att vara en outbildad undersköterska. Undersköterska blir man väl genom att gå utbildningen? Har du inte gått den är du väl inte formellt undersköterska även om du kan vara anställd på den postitionen!?

Håller väl med dig i stort, tycker dock att klyftorna ökar på ett otrevligt sätt. Låglönegrupper håller knappt ens en låg inflation stången. Tack vare procentulla ökningar rycker redan välbetalda ifrån alltför snabbt och det gattet ökar kontinuerligt.

Nu trampar jag säkert på en hel mängd tår men det är bara att inse att USK utbildningen knappast ger en mer kompetens än vad ett års arbete på boendet ger. Visst skall formell kompetens premieras men 2kkr i månaden är väldigt mycket om man har identiska arbetsuppgifter.

Men om du nu vill jobba som USK varför inte komvuxa upp utbildningen samtidigt som du jobbar? (Kommunen är skyldig att erbjuda dig detta har de inte det i egen regi så brukar man skickas till grannkommun.)Det är knappast så betungande att du inte kan göra båda sakerna samtidigt om du har en chef som har förståelse för att du ibland måste vara på obligatoriska moment.

Det är en USKutbildning dvs 3terminer på gymnasienivå inte 3 år på högskola...

Ok, flera personer i min omgivning skolar/har skolat om sig på tex KY-utbildningar och högskola och får alltså låna. Tog miste då jag förstod det som att han hade varit ute i arbetslivet, men bytt bana. I vilket fall som helst innebär det ju 1 1/2 års utebliven inkomst för att sedan få samma lön som någon som jobbat under tiden.

Ja jag är vårdbiträde

vilket är skillnaden.

Få högre lön genom att gnälla över situationen ang arbete går ej. Din titel och anställning bygger på vårdbiträde. För att ändra detta är det utbildning som gäller.

(liknande situationer är ju undersköterskor tycker att de gör sjuksköterskorarbete och kräver lika lön. Skillnaden i kompetensen är kandidatexamen. Vilket är en jäkla skillnad)

Ta Boris tips till dig och utbilda dig vidare på t ex halvfart och ditt bekymmer är löst.

Utbildning är absolut ingen garanti heller att den personen har minsta aning om vad jobbet egentligen innebär.

Finns några såna exempel på min arbetsplats.
Vår förra chef t.ex. hade finfina utbildningar på skolor i London och Paris, men hon var den absolut mest odugliga chef jag nånsin haft.
Finns 2 st på min avdelning också med utbildning på det vi jobbar med, men dom klarar fan knappt av jobbet ändå. Resten av oss har ingen speciell utbildning men presterar mycket bättre.

Självklart finns det jobb som man måste ha utbildning på för att klara av, men i många fall är det överskattat. Det är min erfarenhet iaf.

Lön efter prestation och ansvar tycker jag är vettigast.

Jag kan ärligt säga att jag hade inte utbildat mig om det inte var någon löneskillnad jag har sökt utbildningen men kom inte in var 65 sökande på 35 platser.
Jag har på detta boende haft mer nytta av min fordonsutbildning då jag lagar det mesta som går sönder på huset.
Jag fick lära 2 utbildade proffs hur man sätter på ett par blöjor av en ny modell för dom är så otekniska att dom inte ens löste det.
Har jobbat 10år i yrket varav 2 på detta boende som har dom lättaste arbetsuppgifterna hittils av alla ställen jag varit på det tanterna kan som inte jag fixar är mycket mindre än det jag kan som inte dom fixar.

Det är klart att de som har gått en viss utbildning ska ha mer betalt än de som inte har gjort det!
Har stött liknande problem i mitt eget yrke (elektriker).

Lärlingen: Jamen asså, öhhh, jag gör ju precis samma saker som dig. Alltså borde vi ha lika mkt i lön, öhhhh.

Fattar inte folk att man brukar ha några hundår innan man kan dra nytta av sin inte alltid så roliga tid i skolan?!

Nä, sluta gnäll och gör ngt åt saken säger jag!

TIM: Nu är inte jag en lärling, 10år i yrket sedan fattar jag att en utbildning ska ge extra pengar men 24000 om året är svårsmält helst på pisslönen man har 17200 eller 19200 då blir det en jävla skillnad.
Och jag har försökt göra något åt saken orsaken att tråden överhuvudtaget gjordes har att göra med att jag inte kom in på utbildningen varken jag eller tjejen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT