Utanpåliggande vattenledningar i badrum

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Vi är nyinflyttade i ett hus där det finns hur mkt som helst att göra, men det mesta är ganska kul.
En sak jag funderar över är badrummet. Stammarna är nybytta och de har förstås dragit vattenledningarna i rör som går längs golvet.
Ett problem med detta är att varmvattenledningen blir så in i h-e het och eftersom dessa ledningar även går inne i duschen är jag lite bekymrad över att lillan kan bränna sig ganska rejält om hon kommer åt dem.
Vi har ganska liten varmvattenberedare, så att sänka tempen är inte att föredra eftersom då blir det svårt att duscha 2 efter varandra.
Jag kör f. n. ca 65 grader i den, men rören känns ändå väldigt heta.

Hur är det, finns det någon kåpa eller liknande man kan sätta över dessa rör för att de ska vara mer svårtillgängliga?
Eller sitter ni inne på en annan lösning?
Vore kul att höra från fler som haft samma tankar.

Finns ju rörisolering på biltema till en billig peng. Inte det snyggaste kanske men borde göra jobbet.

E själv röris men har faktiskt aldrig stött på nån som velat täcka rören av just den anledningen, däremot finns de en hel del som tycker att de e fult me synliga rör... De skulle inte kunna funka me nån form av kabelkanal?

såna man har för luftvärmepumpars slangar är ju typ modell större.

Dra upp tempen i beredaren men sänk framledningen så blir rören inte brännheta.

Det ska väl inte vara över en viss temp i ledningarna. Just för att man inte ska få brännskador.. Visst kan det bli lite gnäll på ett barn som kommer åt ledningen. Men borde inte få brännskada.. Bättre att lära sig den hårda vägen.. :)

Det ska väl inte vara över en viss temp i ledningarna. Just för att man inte ska få brännskador.. Visst kan det bli lite gnäll på ett barn som kommer åt ledningen. Men borde inte få brännskada.. Bättre att lära sig den hårda vägen.. :)

Precis, därför sitter det en blandningsventil på uthävet, den drar man ner så spelar det ingen roll om beredaren står på 95 grader.

Ok, det hade jag missat. Tackar, ska kolla in den.
Det är dock ombyggt och tillbyggt x antal gånger, så det är en sabla röra att lokalisera vad som är vad...

OBS, sänk inte framledningstempen för mycket, det kan bli legionellabakterier i rörsystemet, iofs inte så vanligt men det har hänt, framförallt i större hus/fastigheter.
Kolla runt lite med valfri sökmotor på internet....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Legionella

Jag växte upp i ett gammalt hus med utanpåliggande ledningar med vedeldad värme. Ibland var det skitvarmt. Hände aldrig att någon unge brände sig, trots att mor var dagmamma (och de kunde vara jävligt små när de började komma)... Däremot var det väl en och annan unge som blev lite ledsen i ögat när de testade att hålla i de varma rören.
Man har en väldigt stark reflex att rycka undan handen från skitvarma saker, så det brukar inte vara någon fara.
Sedan ska det ju vara skitvarmt vatten för att slippa få otrevligheter som legionella i rören.

När jag var liten höll jag i bastukaminen (vedeldad). Jag gjorde det bara en gång ;) oroa dig inte!

Jag hade mer oroat mig för att hon skållar händerna eller hela sig på vattnet ur kranar och duschen:va

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park