Utan varvräknare, vad gör man? TIPS?

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Jag har ingen varvräknare på min bike, det skulle vara skönt att ha för att veta om ev. maxvarvtal med mera. Motorn är en Rotax 650, samma som sitter i F650GS, bara det att min har 5 ventiler :hihi

Finns det något som man kan fästa på tändningen eller ngt som gör att man kan mäta varvtalet? SKulle helst vilja ha en lite digital mätare, eller en väldigt liten analog vid styret. Någon som har några tips! Gärna billigt, hehe :rofl

Maxvarv hittar du i specen för den motorn, går med all säkerhet att hitta på nätet efter lite sökning.
Varför ha en varvräknare på en motor som inte är byggd för att tokvarvas? :va
Du kör fortare med den om du växlar tidigare istället för att vänta på att motorn "faller av" (i kraft).

På F650GS finns ett varvstopp, har du inget sånt? På BMW stryps motorn strax under 7000 rpm. Håller med Ghost om att man tjänar på att växla mycket tidigare än så.

I värsta fall kan du köpa en varvräknare på biltema, och hela tiden räkna ggr 4 :D

Ghost skrev:
Maxvarv hittar du i specen för den motorn, går med all säkerhet att hitta på nätet efter lite sökning.
Varför ha en varvräknare på en motor som inte är byggd för att tokvarvas? :va
Du kör fortare med den om du växlar tidigare istället för att vänta på att motorn "faller av" (i kraft).

Självklart, så är det och det är inget som är superviktigt... Har även hittat spec. på nätet när man når vissa varvtal i vissa hastigheter för motorcykeln, men jag undrar för att det skulle vara schysst att veta. Tydligtvis enligt sidan jag hittade skall motorn ha sin maxeffekt på 6250 varv/min. Men man växlar ju oftast tidigare ändå för vridets skull.

http://home.snafu.de/grabo/aprilia/

Men vill kanske ändå ha en varvräknare...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8