Utan körkort

zoogin

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
r1 -98
Hej! Jag undrar bara om nån vet vad man åker på för straff om polisen stoppar en på hojjen och det visar sig att man inte har motorcykelkörkort.
Svara gärna utan spydiga komentarer utan med ett sakligt svar istället.

zoogin skrev:
2171310 Hej! Jag undrar bara om nån vet vad man åker på för straff om polisen stoppar en på hojjen och det visar sig att man inte har motorcykelkörkort.

Hmm..Är inte helt säker,men det är ju olovlig körning,så du åker nog på en del böter om det är första gången..? :va

zoogin skrev:
2171310 Hej! Jag undrar bara om nån vet vad man åker på för straff om polisen stoppar en på hojjen och det visar sig att man inte har motorcykelkörkort.
Du lär få svårt med körkortstillståndet den dagen du vill ta körkort om du kört olovligt. Det känns nog jobbigare än de böter du fömodligen också får.

// Fredrik

Poccis skrev:
2171323 Hmm..Är inte helt säker,men det är ju olovlig körning,så du åker nog på en del böter om det är första gången..? :va
jag tror det med ....alltså att det bara blir böter...men funderade bara på om nån med säkerhet vet vad det blir....förutsatt att man inte har buskört när dom stoppar en alltså.

jaha, jag ställde det mer som en fråga.. men det blir bara böter för olovlig körning ?

Första gången handlar det uteslutande om böter. I och för sig finns fängelse i straffskalan men har aldrig hört någon som dömts till detta vid enstaka förseelse. Dock vid upprepad olovlig körning är det inte ovanligt och om jag inte är helt bakom flötet är maxstraffet för grov olovlig körning 1 års fängelse. Hojen kan också komma att beslagtas om det bedömms att brottet kommer upprepas igen. (Gäller Grov olovlig) = inte första gången.

200+ skrev:
2171364 Första gången handlar det uteslutande om böter. I och för sig finns fängelse i straffskalan men har aldrig hört någon som dömts till detta vid enstaka förseelse. Dock vid upprepad olovlig körning är det inte ovanligt och om jag inte är helt bakom flötet är maxstraffet för grov olovlig körning 1 års fängelse. Hojen kan också komma att beslagtas om det bedömms att brottet kommer upprepas igen. (Gäller Grov olovlig) = inte första gången.

Ok. Så om jag åker fast en gång så blir det böter, men åker jag fast 2 ggr så kan det bli andra tråkiga saker ?

(Om jag nu blir tagen och jag inte har kort, får jag köra hem med hojen, eller vad händer :confused: ? )

Micke_199 skrev:
2171373 Ok. Så om jag åker fast en gång så blir det böter, men åker jag fast 2 ggr så kan det bli andra tråkiga saker ?

(Om jag nu blir tagen och jag inte har kort, får jag köra hem med hojen, eller vad händer :confused: ? )

Haha,knappast. Du lär ju knappast få köra den hem igen om du inte för köra den alls egentligen :lol

Mjölnaren skrev:
2171435 Ett tips....kör inte utan körkort =) :tungan

Nope.. det är nog inte så smart, men jag har tänkt köra någon gång till skolan (och pissa på alla med trimmade mopeder). Men det känns "bra" att man har en chans iaf :tungan

Micke_199 skrev:
2171446 Nope.. det är nog inte så smart, men jag har tänkt köra någon gång till skolan (och pissa på alla med trimmade mopeder). Men det känns "bra" att man har en chans iaf :tungan

:rolleyes:

Böter..

Dagsböter första gången och sen mera dagsböter andra, tredje osv. Då räknas de också som grova olovliga körningar eftersom de sker vanemässigt.. Till slut åker du in om du fortsätter. MC:n kan också tas i beslag efter ett antal gånger. :huvet Vad som händer med körkort och körkortstillstånd är det ju länsstyrelsen som bestämmer men de lär inte bli nöjda i alla fall... I slutändan är det nog inte värt det. :7peta

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!