Utan hoj i 2 månader nu!

Börjar bli jävligt sugen på en 125a också faktiskt, haha! Typ en gammal rs125, http://www.blocket.se/skaraborg/Aprilia_RS_125_47948249.htm?ca=15&w=2 vågar man överhuvudtaget köra en sådan? Har ett gott öga till tvåtaktare i allmänhet, men har inte koll på om 10-15 år gamla maskiner i regel har motorer som är helt slut?

Sen undrar jag också om jag som 194cm lång kommer se förjävla larvig ut på en lätt hoj?

Inte larvigare än på en XJ900:rolleyes:
 
Börjar bli jävligt sugen på en 125a också faktiskt, haha! Typ en gammal rs125, http://www.blocket.se/skaraborg/Aprilia_RS_125_47948249.htm?ca=15&w=2 vågar man överhuvudtaget köra en sådan? Har ett gott öga till tvåtaktare i allmänhet, men har inte koll på om 10-15 år gamla maskiner i regel har motorer som är helt slut?

Sen undrar jag också om jag som 194cm lång kommer se förjävla larvig ut på en lätt hoj?

Det är århundradets dummaste ide om du skall hålla driftskostnaderna i shack. En 125a som misshandlats av 16åringar i 10 år och service utförs först när det rasat då man lappar ihop skitet lite provisoriskt. Skall du ha en sådandär driftsäker är det bara att skyffla iväg 10kkr i delar för preventiv service direkt.
 
Det är århundradets dummaste ide om du skall hålla driftskostnaderna i shack. En 125a som misshandlats av 16åringar i 10 år och service utförs först när det rasat då man lappar ihop skitet lite provisoriskt. Skall du ha en sådandär driftsäker är det bara att skyffla iväg 10kkr i delar för preventiv service direkt.

Den här är alltså inget bra köp med andra ord? :D http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_TZR_125_87_48460448.htm?ca=15&w=2 Blev rätt sugen ändå, ändå vart en pojkdröm sen moppeåldern att ha en tvåtakts-125a..
 
Last edited:
Fast en 2t 125a är ju i princip en moped med större slagvolym. Förbannat lättmekat med andra ord! Dessutom billigt att köpa en styck kolv till en 125a, istället för fyra kolvar till en 600 radfyra. Eller tänker jag ändå helt fel?
 
Fast en 2t 125a är ju i princip en moped med större slagvolym. Förbannat lättmekat med andra ord! Dessutom billigt att köpa en styck kolv till en 125a, istället för fyra kolvar till en 600 radfyra. Eller tänker jag ändå helt fel?
Du tänker minst halvt fel.
visst en 125cc kolv är billigare en fyra st till en 600, men hur ofta byter du kolvar i en 600 jämfört mot en 125a...
 
Fast en 2t 125a är ju i princip en moped med större slagvolym. Förbannat lättmekat med andra ord! Dessutom billigt att köpa en styck kolv till en 125a, istället för fyra kolvar till en 600 radfyra. Eller tänker jag ändå helt fel?

Den stora skillnaden är att om du köper en 600enstånka som gått 2000 mil så kommer du med stor visshet inte behöva röra något i motorn på 3000mil utan enbart byta olja och filter. Om 5-10 år när du har kört 3000mil har du råd att slänga cykeln om du skulle vilja.

3000mil på en 125a är 4 kolvbyten 2 vevbyten ett ras och en massa fippel.
 
Du tänker minst halvt fel.
visst en 125cc kolv är billigare en fyra st till en 600, men hur ofta byter du kolvar i en 600 jämfört mot en 125a...

Den stora skillnaden är att om du köper en 600enstånka som gått 2000 mil så kommer du med stor visshet inte behöva röra något i motorn på 3000mil utan enbart byta olja och filter. Om 5-10 år när du har kört 3000mil har du råd att slänga cykeln om du skulle vilja.

3000mil på en 125a är 4 kolvbyten 2 vevbyten ett ras och en massa fippel.

Sant, sant.. Vad jag tänkt är väl typ att om det ska rivas motor på en 600 med flera cylindrar så är det ett för stort projekt för mig och därför kommer det inte bli gjort och hojen är typ förbrukad. Medan en liten 2t 125a så klyver jag motorblock och fixar vad som helst på egen hand över en helg hemma i vardagsrummet typ.

Man kanske skulle ta sig en titt på den där aprilian du snackade om ändå Boris.. Fast aprilia alltså, är det verkligen ett märke känt för hållbarhet och kvalitet? Känner du förresten killen som har hojen?
 
Sant, sant.. Vad jag tänkt är väl typ att om det ska rivas motor på en 600 med flera cylindrar så är det ett för stort projekt för mig och därför kommer det inte bli gjort och hojen är typ förbrukad. Medan en liten 2t 125a så klyver jag motorblock och fixar vad som helst på egen hand över en helg hemma i vardagsrummet typ.

Man kanske skulle ta sig en titt på den där aprilian du snackade om ändå Boris.. Fast aprilia alltså, är det verkligen ett märke känt för hållbarhet och kvalitet? Känner du förresten killen som har hojen?

Det är samma cykel som bmw fonduro fast med snyggare kåpor. Motorn är rotax och skottsäker. Bromsarna brembo och fjädringen marzocchi och det fungerar utmärkt. Han har anlitat mig för service av cykeln och är vm i putsnörd som aldrig skaffade kort utan bröjade cykla med trampor istället.
 
Det är samma cykel som bmw fonduro fast med snyggare kåpor. Motorn är rotax och skottsäker. Bromsarna brembo och fjädringen marzocchi och det fungerar utmärkt. Han har anlitat mig för service av cykeln och är vm i putsnörd som aldrig skaffade kort utan bröjade cykla med trampor istället.

Se där ja! Men varför behövde han serva cykeln om han inte använde den? Synd att försäkringen genast springer iväg ett par tusen när man inte kan teckna bilsportmcs classicaförsäkring. Mellan 4-14000kr ska försäkringsbolagen ha för att halvförsäkra ovan nämnda hoj. Fyra papp får väl dock vara okej, även om 1528kr hade varit roligare att pröjsa..
 
Se där ja! Men varför behövde han serva cykeln om han inte använde den? Synd att försäkringen genast springer iväg ett par tusen när man inte kan teckna bilsportmcs classicaförsäkring. Mellan 4-14000kr ska försäkringsbolagen ha för att halvförsäkra ovan nämnda hoj. Fyra papp får väl dock vara okej, även om 1528kr hade varit roligare att pröjsa..

Plocka fram ur vinterförvaring,serva, övningakör 10mil, stoppa tillbaka i vinterförvaring.
 
Japp. Jag skulle också välja en Transalp över en TT eller DR om jag skulle använda den till längre landsvägsetapper. TT och DR är fina leksaker på grus eller i stan, men de är inte så värst underhållande på raka och släta asfaltsvägar. Vilket även gäller andra liknande stånkor.

Alternativt kanske en KLE500. Inte världens mest spännande hoj. Fast antagligen lite trevligare än TT eller DR på landsväg. Och ganska billiga.

Eller kanske någon naken mindre landsvägstwin. I stil med CB500, GS500, ER-5, VX800 eller Revere 650 med flera.

Fyrcylindriga hojar som GSX750, CB750, Zephyr 750, Diversion 600, Bandit 600 och så vidare är också driftsäkra och inte särskilt mycket dyrare att hålla rullande än mindre twinnar. Plus att de också är ganska lättmekade. Men de kanske däremot blir dyrare att försäkra.

Jag föredrar en 600 enstånka framför KLE 500, hade en sådan några månader innan jag bytte,twinnen var väldigt på och av i låga hastigheter där en 600 går mjukare, sen har småtwinnar ett"visslande" ljudspår jag avskydde..smaksak..sen är de mjuka och bängliga i landsväsfart plus..men de är de väl alla med staketramarna ;) nu ville du ha en offroad, jag tänker på annars en tidig Tdm eller vfr som man får för moppeslantar idag:) Suzuki Freewind som har en italiensk motsvarighet i Pegaso billiga o bra med :)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top