Utan hoj i 2 månader nu!

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Trodde jag skulle lägga hojandet på hyllan i ett par år, tills efter studierna och lite stabilare ekonomi kan inträda! Men nu verkar det som att jag behöver byta stad till hösten (pga studier) och då tänkte jag köpa mig en gammal billig offroadare att pendla med till hemstaden över helgerna. Vilka modeller har gott rykte, skottsäkra motorer och billiga delar? Tänker nåt i stil med TTZ 600, TTR 600, DR650 osv. Ev typ en transalp? Jag har också funderat lite på en 125a, typ Honda XR125 eller nåt, men då är fyrtaktarna så förbannat slöa och kommer knappt upp i motorvägshastighet, och tvåtaktarna är ovanliga samt känns nervigt att köpa en tvåtaktare från 90-talet med tanke på slitage.

Hur som, vill ha en hoj från tidigt 90-tal för max 15000kr (annonspris, pristaket ligger egentligen närmare 10 000kr men jag tänker mig att pruta). Offroadare för att man har få cylindrar och förgasare, vilket gör det billigare och enklare att byta och laga saker. Samt att dessa hojar ofta är ganska lättmekade då det är en rätt öppen ramkonstruktion.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
tror transalpen hade passat dig perfekt, luftkylda enstånkorna e inte vidare pendlingshojar imo
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
tror transalpen hade passat dig perfekt, luftkylda enstånkorna e inte vidare pendlingshojar imo
Japp. Jag skulle också välja en Transalp över en TT eller DR om jag skulle använda den till längre landsvägsetapper. TT och DR är fina leksaker på grus eller i stan, men de är inte så värst underhållande på raka och släta asfaltsvägar. Vilket även gäller andra liknande stånkor.

Alternativt kanske en KLE500. Inte världens mest spännande hoj. Fast antagligen lite trevligare än TT eller DR på landsväg. Och ganska billiga.

Eller kanske någon naken mindre landsvägstwin. I stil med CB500, GS500, ER-5, VX800 eller Revere 650 med flera.

Fyrcylindriga hojar som GSX750, CB750, Zephyr 750, Diversion 600, Bandit 600 och så vidare är också driftsäkra och inte särskilt mycket dyrare att hålla rullande än mindre twinnar. Plus att de också är ganska lättmekade. Men de kanske däremot blir dyrare att försäkra.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Får lite dubbla signaler från din förfrågan där, vill du leka bakhjul o sladda grus, eller du vill ha geggmoppe enbart för att det ska vara lättskruvat ?

Om det är de första som gäller, yamaha xt 600, -90 eller äldre. Tar du livet av en sådan ska du fan ha medalj av något slag för bedriften. Går att classic försäkra.

Vill du ha något som är billigt o lättskruvat, xj 900 -84 och framåt. -83an är vanligare, ja, men den framgafflen var inte bra ens då den var ny. Motorn, skottsäker är bara förnamnet, snorbillig i försäkring(classic 1600 per år helförsäkring), och alla mc skrotar har en eller flera på lager, så delar är inga bekymmer.

Även den gamla suzuki gsx 1100 e/es/ef modell 80 tal är en slitvarg utan dess like. Kan vara lite hårdare körd än yamahan dock. Bägge klarar dock 10 000 + mil.

Dessa ska ligga på 10 - 12k före diskussioner och prutande.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det verkar dock svårt att hitta en transalp för under 15 000kr. Sen så spelar det faktiskt väldigt liten roll om hojen är "så värst lämpad" för just det jag kommer använda den till. Jag är inte så bekväm av mig. Sen så är luftkylt bra eftersom man slipper gegga med kylarvätska. Jag vill ha en så absolut enkel konstruktion som möjligt. En enda luftkyld cylinder låter alldeles förträffligt i mina öron! Vad skulle nackdelarna vara?

Hojar som CB500, ER-5 etc går också fetbort eftersom de verkligen inte tilltalar mig.

Radfyror går också fetbort, ägt två sådana redan och jag vill ha något annat. Plus att en sådan förgasarrad är inget roligt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Får lite dubbla signaler från din förfrågan där, vill du leka bakhjul o sladda grus, eller du vill ha geggmoppe enbart för att det ska vara lättskruvat ?

Om det är de första som gäller, yamaha xt 600, -90 eller äldre. Tar du livet av en sådan ska du fan ha medalj av något slag för bedriften. Går att classic försäkra.

Vill du ha något som är billigt o lättskruvat, xj 900 -84 och framåt. -83an är vanligare, ja, men den framgafflen var inte bra ens då den var ny. Motorn, skottsäker är bara förnamnet, snorbillig i försäkring(classic 1600 per år helförsäkring), och alla mc skrotar har en eller flera på lager, så delar är inga bekymmer.

Även den gamla suzuki gsx 1100 e/es/ef modell 80 tal är en slitvarg utan dess like. Kan vara lite hårdare körd än yamahan dock. Bägge klarar dock 10 000 + mil.

Dessa ska ligga på 10 - 12k före diskussioner och prutande.

Geggmoppe för att det är lättskruvat, gillar stuket och efter att ha ägt en gammal 600 "sporthoj" och en ny 600 nakenhoj så vet jag mer vad jag vill ha för sorts hoj. Det är en skön stajl att ha en gammal jävla luftkyld och enkelt byggd offroad.

XJ900, och alla andra touringmaskiner går tyvärr fetbort, vet att det är en hållbar hoj men det skulle kännas alldeles för gubbigt. Glider jag in på skolan på en gammal lermoped så tilltalar det mig mer att jag liksom hittat något hemma i boden och dragit fram bara. Än att komma på en xj900, som mer är en "riktig motorcykel", men totalt fel ändå.

Är det några gamla sådana här hojar som har dåligt rykte? XTn säger du ju är bra, finns det någon du skulle säga att man nog inte ska köpa? Ifall man inte hittar ett väldigt fint exemplar dvs..
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kawa har inte jättebra rykte i den klassen, 80 tidigt mitten 90 grusraket.

Yamaha TT / TTR mitten slutet 90 är kul maskiner, men hopsatta i italien, med alla obskyra bekymmer man kan fantisera ihop som medföljer där.

Suzukis DR serie har mer *ooompf* men slarvas ofta med balanskedjan, vilket slutar dyrt. Kammar har en benägenhet att gå ner sig på 5000+. Runt 5k brukar det vara dax och öppna o byta kolv o ringar på dem också.

En gammal dominator skulle jag inte tveka på iofs, bygger på urfadern xr 600, vilken är i klass med xt då det gäller tillförlitlighet.

Som alltid, skicket bestämmer, men jag skulle sikta in mig på en sen 80 tals dominator / xt 600 med kickstart om det ska vara något som bara ska snurra, lite som ska kunna strula, och som är nästan gratis i försäkring.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Se mina tidigare kommentarer, och räkna med att det kan behövas delar till en gammal hoj. Obskyra lågserier brukar inte vara enkelt att få tag på delar till. Inga stora fantastforum på nätet heller. Rena race hojar, vill du verkligen skruva så mkt ?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Sen tänker jag mig att om den klabbar ihop rätt jobbigt på något vis, så skiter jag i att försöka laga utan säljer vidare för nån tusing som reservdelshoj. Visst, då har man förlorat typ 6 lök kanske. Men fordon är ändå alltid en förlustaffär och nån som köper en nyare hoj gör ju ändå den förlusten på nåt halvår bara genom värdeminskning.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Missade det du skrev men har läst det nu! Om jag ser till dina råd så borde den här hojen antagligen vara rätt okej?

http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_XT_600_E_48027169.htm?ca=15&w=2

Om du kollar på xt600 skulle jag valt en äldre än-90. längre fjädring, mindre vikt (runt 15kg om jag minns rätt), saknar elstart iof men själv ser jag det som ett +. Ett litet rykte om mera effekt pga avgaskrav? Inget jag kan bekräfta att det stämmer.
Helt okey pendlingshoj tycker jag, såvida det inte handlar om 50mil dagligen:D. Absolut ingen effekthoj men visst går dom att busa med ändå.

Hade jag bytt ut min hade det varit mot en xr600, betydligt mer busvänlig men saknar ryckutjämnare så ett litet minus för ren pendling. Annars får man väl se dessa 2 som ganska odödliga evighetsmaskiner med lite service.

Annars får man väl se dr och tt ganska bra val oxå, vet för lite om dessa för att uttala mej mera.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Börjar bli jävligt sugen på en 125a också faktiskt, haha! Typ en gammal rs125, http://www.blocket.se/skaraborg/Aprilia_RS_125_47948249.htm?ca=15&w=2 vågar man överhuvudtaget köra en sådan? Har ett gott öga till tvåtaktare i allmänhet, men har inte koll på om 10-15 år gamla maskiner i regel har motorer som är helt slut?

Sen undrar jag också om jag som 194cm lång kommer se förjävla larvig ut på en lätt hoj?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade lagt till BMW 650gs, Funduro och strada till listan. Rotaxmotorn är civilicerad för att vara en stånka, knuffar på hyggligt och håller bra. Hojarna är dessutom välbyggda jämfört med många andra med ordentliga kontaktdon osv.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Fast är väl inte så roliga att skruva på va..? Lär inte vara lätt med reservdelar och så där i alla fall. Sen så är även 14 000kr i överkant för mig.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast är väl inte så roliga att skruva på va..? Lär inte vara lätt med reservdelar och så där i alla fall. Sen så är även 14 000kr i överkant för mig.
Jodå det är inga problem. Man handlar inte från sin lokala Apriliahandlare utan från onlinehandlare som fixar fram allt utom lackade saker typ tankar etc snabbt. Bromspads hjullager drivpaket pboxar etc är standardgrejer som finns på hyllan hos många handlare av andra märken.

Jag skulle hellre lägga 15 på en bra hoj än 10 på ett vrak. En uppsättning däck ett drivpaket och en service så är prisskillnaden uppäten.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top