Utan frambroms...

GuW skrev:
2669633 Däremot har dom helt annan viktfördelning, så att fotbromsen är minst lika bra som (den alltid underdimensionerade) frambromsen.
Viket innebär att dom har 50% fram/bak fördelning, och det är sällan man behöver utnyttja mer än 50% broms vid vanlig glidarkörning.
50/50 är ju (ungefär) vad riktiga hojar har..... :va

Det är tyngdpunkten och hjulbasen som avgör hur mycket fram resp bakhjul kan bromsas.
Så visst, en glidare m låg tyngdpunkt, långt bak o lång hjulbas gör att bakbromsen
betyder mer. Men det blir iaf betydligt sämre än med (en bra) frambroms oxå.
Fattar inte hur/om nån i trafiken kan nöja sig m t.ex. 60 m bromssträcka när man kan ha 40 m.

F.ö. om jag kommer ihåg rätt från bilden på frambromslösa hojen så hade den inte alls
nåt glidarstuk på det sättet.
/u
 
-=MaCCan=- skrev:
2668516 Satt precis och bläddrade i senaste MC tidningen.
Ofta ser man custom gjorda hojar som inte har någon frambroms, så även i detta nr. En custom hoj med moto gp motor på 200+ hk och rätt ball.

Men jag fattar inte varför man väljer bort frambroms :va
Hur kul kan det vara att köra en hoj som går som f#n men inte kan stanna??
Och det där med att det är snyggt utan håller inte...eftersom stora feta skivor och ok är cool och inget annat.

Eller har jag missat något i det här med avsaknad av frambroms :confused:
Det är väl den med KR5 motor du menar?
Den är byggd som en amerikansk flat track racer .Flat track kan väl liknas vid speedway men banorna är lite längre, hojarna tyngre och större.
Jag lägger med en bild på en SV 1000 baserad flattracker så du ser hur de ser ut.
Frambroms används inte i flat track, man tar kurvorna på sladd jmfr speedway
 

Bifogat

  • sv_flat_track.jpg
    sv_flat_track.jpg
    104 KB · Visningar: 132
ulf_lundin skrev:
2669951 50/50 är ju (ungefär) vad riktiga hojar har..... :va

Näe, riktiga hojar har 95%/5% ungefär, så fort man nyper lite inspirerat på frambromsen så har man ju bakkdäcket i luften, innan dess kan man väl hinna bromsa lite med startibackepedalen.
 
GuW skrev:
2671289 Näe, riktiga hojar har 95%/5% ungefär, så fort man nyper lite inspirerat på frambromsen så har man ju bakkdäcket i luften, innan dess kan man väl hinna bromsa lite med startibackepedalen.
Knappast viktfördelning; vilket var vad jag talade om.
(Att (riktiga) hojar ställer sig på framhjulet vid tvärnit är så elementärt att t.o.m. jag vet det.)
/u
 
Men om man läser vidare i reportaget om Roland Sands bygge så står det att han ska ta ut den på banan och köra lite (som den gamla roadracingförare han är) så fort han hade fått dit en frambroms.. Jag antar att han struntade i den tills hojbyggarVM var avgjort..

Förbannat läckert bygge för övrigt..
 
ulf_lundin skrev:
2671740 Knappast viktfördelning; vilket var vad jag talade om.
(Att (riktiga) hojar ställer sig på framhjulet vid tvärnit är så elementärt att t.o.m. jag vet det.)
/u

Aha, jag pratade om bromsfördelning, glidare har ungefär 50/50, på grund av sin viktfördelning som är 275kg bak, 25kg fram ungefär :D
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top