Utöka trådlöstnätverk

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Eftersom min thomson med modem,router,wifi inte når runt i hela huset(kommer från telenor) så tänkte jag uttöka detta på något sätt.

Men nu upptäcker jag att det finns hur många lösningar som helst känns det som.

Tänkte för köra med WDS men den verkar halvera hastigheten på den andra AP.
Så jag köpte en http://www.netonnet.se/art/dator/na...-mbit/belkin-sharewirelessrouter/140636.5415/

Denna visade sig dock inte vara vad jag sökte då man måste installera program för att nå "usbporten"

Men förklara för mig hur jag ska få ett stort trådlöst nätverk som täcker hela huset och lite till dvs ca 30m inomhus

Ja, förklara för mig också.

Jag har två trådlösa routrar med olika namn på de trådlösa nätverken. Inte optimalt.
Tydligen finns det nåt som heter "repeater", alltså en apparat som fungerar som "förlängning" av router #1. Antar att denna funktion finns i en bättre router, men jag fattar inte riktigt.

Ja, förklara för mig också.

Jag har två trådlösa routrar med olika namn på de trådlösa nätverken. Inte optimalt.
Tydligen finns det nåt som heter "repeater", alltså en apparat som fungerar som "förlängning" av router #1. Antar att denna funktion finns i en bättre router, men jag fattar inte riktigt.

Om jag fattat det hela rätt så är det just repeteringen som sänker hastigheten med 50%

Hur snabb är din uppkoppling till internet? Ifall du har adsl 8/1 och inte kopierar saker mellan dina datorer hela dagarna har du ju kapacitet så det räcker även med halverad hastighet på WLANet.

Hur snabb är din uppkoppling till internet? Ifall du har adsl 8/1 och inte kopierar saker mellan dina datorer hela dagarna har du ju kapacitet så det räcker även med halverad hastighet på WLANet.

kommer inte riktigt ihåg vad jag har men tror de e 22/3 men jag köra streamning internt mm

Hastigheten är inte världensundergång men att ha två nätverk är det :D
Dvs då kan man inte gå med datorn genom huset utan att de bryts:D

Köper du t.ex. två stycken Level1 WBR-6005 (299 kronor styck på kjell.com) och inaktiverar SPI (för prestandans skull) så har du tillgång till en 802.11n 150 Mbit router som klarar av WDS. Sidan 25 i manualen @ http://download.level1.com/level1/manual/WBR-6005_UM_V1.0.pdf

Just möjligheten att inaktivera SPI (brandväggen) gör att routerns prestanda fördubblas - och era datorer har ju brandvägg så det blir annars kaka-på-kaka. Det är inte alla routers som kan inaktivera SPI.

Just möjligheten att inaktivera SPI (brandväggen) gör att routerns prestanda fördubblas - och era datorer har ju brandvägg så det blir annars kaka-på-kaka. Det är inte alla routers som kan inaktivera SPI.

Aaaah! Bra ide där. Ska genast hem och pillra lite!
Som vanligt kommer du med bra och sakliga svar här i datahörnan. Det tackar vi för ! :tummenupp

Ge mig ett exempel tack:
Jag sitter mot ett trådlöst nätverk i dagsläget med min bärbara dator för att ha tillgång till internet. Snart ska jag skaffa en stationär dator och någon slags nas-lösning. Jag vill att den stationära ska ha tillgång till internet, vilket alltså på ett eller annat sätt måste gå via det trådlösa nätet. Men trådbunden anslutning till nasen.

Ska jag då t.ex. ha en trådlös gateway (router eller vad det nu heter) som jag kopplar nas och stationär till, och sedan länka ihop gatewayen med det trådlösa nätet som jag har internet via på något sätt? Eller ska jag ha ett trådlöst- och ett trådbundet nätverkskort i den stationära och koppla ihop den stationära med nasen via en switch? Eller ska jag ha en switch mellan den stationära och nasen och även koppla en brygga eller accesspunkt eller något till switchen? Eller hur gör man? :va

Kommer säkert att starta en tråd om den stationära burken och lagringslösningen när det närmar sig inköp av de också. Bara så att ni är lite förvarnade. :D

Såhär ser det ut hos mig:

Till vänster kommer tråden in.
Det blåa i bilden är trådlösa anslutningar.
På router 2 går linan rakt in på en LAN-port (inte internetporten alltså)
Routrarna är av bättre kvalisort och har massa funktioner som jag inte begriper mig på. Dock blir det med denna setup 4x nätverk (2x wireless g och 2x wireless n). Skulle vilja ha "samma" trådlösa nätverk oavsett var i kåken jag befinner mig. Det funkar naturligtvis bra som det är, men det skulle kännas snyggare om jag kunde röra mig i lyan och datorn automatiskt hoppar över till den routern som har bäst styrka.

Har sett att båda routrarna har en funktion som heter "repeater". Dock står det såhär i setupen:

Wireless Repeater
In this mode, the WNDR3300 will communicate ONLY with another Base Station-mode Wireless Station. You must enter the MAC address (physical address) of the other Base Station-mode Wireless Station in the field provided. WEP / WPA-PSK [TKIP] can (and should) be used to protect this communication.

Wireless Base Station
Select this only if this WNDR3300 is the "Master" for a group of Repeater-mode Wireless Stations. The other Repeater-mode Wireless Stations must be set to Wireless Repeater mode, using this WNDR3300's MAC address. They then send all traffic to this "Master", rather than communicate directly with each other. WEP / WPA-PSK [TKIP] can (and should) be used to protect this traffic.
If selected, you must enter the MAC addresses of the other Access Points in the fields provided.

Antar att Router 1 skall stå som Base och Router 2 som Repeater?
Är det några mer inställningar jag behöver göra? Kommer jag kunna styra hela nätverket via Router 1 sen? Det talades nåt om brandväggar ovan tex? Finns det några uppenbara nackdelar med en sån här setup (om den är möjlig?)

Bifogat

• konfig.jpg
    konfig.jpg
    29.7 KB · Visningar: 59
Antar att Router 1 skall stå som Base och Router 2 som Repeater?

Ange R1 som Master och alla andra som repeater är väl det enda du behöver göra. Ställ statisk IP på router 2 till 192.168.1.100 så att den slipper bråka att förhandla om DHCP. DHCP ska vara avslaget i router 2. Något annat än att ställa in samma BSSID och samma säkerhet ska du inte behöva göra. För prestandans skull bör du inaktivera SPI (firewall) i båda routrarna då du har brandvägg i datorerna. Se till att sätta ett starkt lösenord på routrarna så att de inte kan bli kidnappade. Ett lösen i stil med M1nr0ut3rfunk4r1337bra!

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8