USID vill lära sig spela gitarr

trelleborgaren skrev:
2690915

tycker att tråskaparn ska satsa på squier strata ( billig och bra nybörjargura) + billig stärkare och overdrive eller dist pedal.

Det är nog inget dumt tips, de Squiers jag provat har verkat vara väldigt mycket gitarr för pengarna. Epiphone skulle jag dock avråda från till allt annat än sporadiskt hemmabruk. Vet inte hur de dyrare varianterna är iofs....

Chris Ash skrev:
2691212 Det är nog inget dumt tips, de Squiers jag provat har verkat vara väldigt mycket gitarr för pengarna. Epiphone skulle jag dock avråda från till allt annat än sporadiskt hemmabruk. Vet inte hur de dyrare varianterna är iofs....

har bara kassa erfarenheter av Epiphone .oljudet som som bräker ur sig är obeskrivligt...såvida det inte är dom äldre epiphone då är det en helt annan femma . hade själv en Strata Highway 1 med boogie stärkare . tyvärr såldes riggen för båge inköp men jag saknar den varje dag .
highway 1 stratan va tvärfin och kostar runt en 5 lax.

Last edited:
Finns en uppsjö av bra billiga märken idag. Som nån sa så är Squiern bra. Det går även att hitta billiga Ibanez, Kramer. Bra stärkare finns det gott om, Peavey, fender har en uppsjö av bra mindre stärkare. Skall du ha en stack så kolla på Laney, har ingen egen erfarenhet av dem men de är billiga.

newstead skrev:
2688350 Jag har försökt lära mig 1½ år nu men det går inte. Lyckas dock få fram en hel del oljud ur gitarren så det är kul ändå! Köp en gura bara och leta tabbar på nätet, digitala "gitarrkurser" på DC, och nöt lite ett tag. Sen när du märker att det inte går att lära sig kan du ju ta en kurs ;)

Haha det där känner jag igen...jag har också fastnat lite
Och de jag känner som kan spela kan inte lära ut, så jag funderar på att börja nån kurs istället:)

Men som sagt börja med att kolla ackord och tabbar på nätet och börja nöta. Sen när du fastnat kan du köpa gitarböcker eller börja nån kurs.

Juice skrev:
2691671 Haha det där känner jag igen...jag har också fastnat lite
Och de jag känner som kan spela kan inte lära ut, så jag funderar på att börja nån kurs istället:)

Men som sagt börja med att kolla ackord och tabbar på nätet och börja nöta. Sen när du fastnat kan du köpa gitarböcker eller börja nån kurs.
Ett annat tips är Guitar Pro.

Jag tycker helt klart du ska köpa en gitarr som passar din musik smak. Det bästa enligt mig är att leta efter något beggat då kommer du upp en prissklass och kan få bra grejjer. Jag är själv ingen bra gitarrist men vore kul om nån kunde ge mig några låttips att spela de med de vanliga ackorden, gärna några metal låtar man kan lära sej. Om du ska köpa en el gitarr så inhandla en v-amp väldigt roligt att testa de olika funktionerna och de är inte dyrt heller. Har själv en de går och koppla in den till datorn också eller genom hemma bio anläggningen och spela genom de högtalarna de blir lite mer kräm och bättre ljud och du behöver kanske inte inhandla en förstärkare om du bara ska lära dej själv.

Man får tacka för tipsen!

Min karriär som gitarrist inleds imorgon då jag tänkt bege mig till den lokala gitarr-nasaren för att se vad som erbjuds där. Antagligen blir det något akustiskt..

Är "smoke on the water" introt svårt att lära sig? Vore käckt att lära sig.

USID skrev:
2693033 Man får tacka för tipsen!

Min karriär som gitarrist inleds imorgon då jag tänkt bege mig till den lokala gitarr-nasaren för att se vad som erbjuds där. Antagligen blir det något akustiskt..

Är "smoke on the water" introt svårt att lära sig? Vore käckt att lära sig.

E:---------------------------
A:0-3-5--0-3-6-5--0-3-5-3-0
D:0-3-5--0-3-6-5--0-3-5-3-0
G:---------------------------
B:---------------------------
E:---------------------------

Nu har jag bestämt mig!
Träffade en mycket trevlig medelålders herre som arbetade i en av butikerna, han rekomenderade mig en Yamaha:confused: som tydligen hette C30 eller C45 *minnesförlust*. Den skulle gå lös på 990:-, det var tydligen nåt julerbjudande.
Åker dit imorgon innan jobbet och handlar.

edit: eller var det c40 den hette?

Last edited:
Update!

Jaha.. Nu har jag suttit och klinkat ett tag, har haft båda haft ljusa och mörka stunder :näsblod

Mest har jag spelat efter tabbar men även försökt mig på några låtar med ackord, tabbarna har helt klart funkat bäst hittills.

Har ni förslag på några lättspelade låtar jag kan ge mig ikast med?

ps. Det utlovade smakprovet på mina gitarrkunskaper kan jag tyvärr inte lägga upp för jag hittar inte mikrofonjäveln. ds.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show