Usel körkortsstatistik i Göteborg

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hejsan!

Har tittat på lite körkortstatistik på vv.se:

korprov_a_priv.gif

År 2007 var det 200 privatister som körde upp, 135 st kuggade - vilket ger en siffra på endast 33% godkända körprov.

Jämför vi andra städer som till exempel Karlstad:

korprov_a_priv.gif

Samma siffra här för privatister är 53%.

Skövde:

korprov_a_priv.gif

62% av privatisterna klarar uppkörningen - som jämförelse så är det endast 69% av eleverna i körskolor som klarar uppkörningen i Göteborg! :huvet

Malmö har nästan samma siffror som Göteborg:

korprov_a_priv.gif

36% av privatisterna klarar uppkörningen.

Så nu är min fråga: Är folk i storstäder sämre förare? Eller är det instruktörerna som är stenhårda i storstäderna?

Det är ju lite svårare trafik i stora städer också, mer att hålla koll på!

Det är inte därför man kuggar mer. Bara en jäkligt dålig ursäkt. Så stor skillnad bör det inte vara heller.

Jönköping exempelvis har typ inte svårare trafik än Göteborg, där är det 44% som klarar uppkörningen

Den trafiken man har under uppkörningen har man också i Jönköping.

Eller stockholm city med 48% som klarar uppkörningen privat. Ja tung trafik eller hur.

Last edited:
Det är inte därför man kuggar mer. Bara en jäkligt dålig ursäkt. Så stor skillnad bör det inte vara heller.

Jönköping exempelvis har typ inte svårare trafik än Göteborg, där är det 44% som klarar uppkörningen

Den trafiken man har under uppkörningen har man också i Jönköping.

Eller stockholm city med 48% som klarar uppkörningen privat. Ja tung trafik eller hur.

Precis, beror lite på killen du kör upp med, trafik, HUR DU KÖR...duuuhhhh!
Tror det inte spelar så stor roll, du kan lika gärna kugga om du kör på rak 70-väg fram å tillbaka i 20min. Som sagt det är ju ditt sätt att köra som avgör, inte hur trafiken är. Tog bilkort i Dalarna och MC i Stockholm, ingen skillnad som jag uppfattade det. Brorsan kuggade 2ggr på uppkörningen på bil i en lite håla i Dalarna....

Trafiken ute runt Säve är inte speciellt svår, den borde vem som helst fixa även om man kört privat, hur många får köra upp inne i stan vid uppkörning för mc?

Edit

Såg precis att du var från Nacka, uppkörningarna i GBG för mc sker i stort sett helt och hållet utanför "city".

H4 skrev:
Så nu är min fråga: Är folk i storstäder sämre förare?

Jepp, så är det. Storstadsfolk är kända för att köra sämre, varför skulle annars trafikförsäkringen vara så mycket högre i dessa områden? It all make sense.
:fakta

I Malmö är det ju en kvalificerad gissning att privatisterna är dåliga på att uppskatta sin förmåga. Likt påfåglar åker de till uppkörning alldeles för tidigt.

Vad fan ska man göra? Jäkligt svårt som privatist... finns det ingenstans man kan vända sig och klaga?

Vad fan ska man göra? Jäkligt svårt som privatist... finns det ingenstans man kan vända sig och klaga?

Nepp, inför VV:s yxa står man allena. Du har nu två alternativ;
1.Börja på skola och rid på deras betryggande våg

2.Ta dig ut på bygden.

Att få körkortet "lätt" är kanske inte "rätt. Det var ju 65pivatister som fick kortet , du kan ju vara en av dom 65 istället för en av de 135. Gör man rätt, så gör man rätt. Vore besynnerligt om det vore slumpen som avgjorde...
Spelar väl ingen roll om det är i svårt storstad eller sketen landsbygd, man ska väl kunna framföra sitt fordon på ett korrekt och säkert sätt oavsett?

Well, jag kan inte säga varken eller men klaga blir nog..svårt.. Och pressen verkar ha intagit hat-attityd mot hojkollektivet så där är du rökt. SMC kanske?

Det är ju mycket enklare i mindre städer. Här i värmland finns det ju städer med en rondell och ett par korsning i hela staden som man kan köra upp i:D

Att köra i karlstad eller Göteborg är faktiskt stor skillnad.

Har du inte fixat A kortet ännu?

Tror inte att det har med vv:s personal att göra iaf! samma här i alingsås som i göteborg! vet dock inte hur statistiken ser ut här!
Ta det lugnt och kör som vanligt bara! du verkar ju måla upp fan på väggen redan innan uppkörningen!! Du kan ju inte vara inställd på att kugga för då kommer det gå åt helvete oxå!:7peta

Uppkörningen i Göteborg utgår från Säve och någon tung stadstrafik är väl rätt ovanligt, så det är nog inte värre i Göteborg än i en mindre ort. Landsväg och småvägar runt Säve är bra att öva på.
Det dom vill se är att du har uppsikt i korsningar, utfarter samt placeringar. Det gäller att vrida huvudet rejält så att de uppfattar att du verkligen har uppsikt.

En privatist som körde upp samtidigt som mig kuggade på dålig uppsikt i skymd korsning, möjligt att många privatister inte får rätt utbildning. Många chansar också, kanske fler i Göteborg än på andra ställen...

Skulle vara intressant att se vilka körskolor i respektive stad som bäst/sämst statestik.

Jag har för mig att Kramers i Göteborg iaf skall vara en de körskolor som har bäst statestik i Göteborg.

Kan du inte köra tillräckligt bra får du inget körkort så enkelt är det.
Det kvittar om du kör i Kiruna eller Götet.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard