USD-gaffel.. hur plockar man bort innerröret från nedre delen?

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Hej
Håller på att kolla upp om mina gaffelben är raka.

Hur tar jag isär nedre delen från innerröret?

Vid den rosa pilen ser det stansat ut. eller är det nått specialverktyg man behöver?

Min fantastiska Haynes :huvet handbok visar iaf hur man tar isär övre delen av gaffeln och det är klart.

Bifogat

• DSC00485b.jpg
    DSC00485b.jpg
    141 KB · Visningar: 74
xanlar skrev:
Hej
Håller på att kolla upp om mina gaffelben är raka.

Hur tar jag isär nedre delen från innerröret?

Vid den rosa pilen ser det stansat ut. eller är det nått specialverktyg man behöver?

Min fantastiska Haynes :huvet handbok visar iaf hur man tar isär övre delen av gaffeln och det är klart.

Understyckena ska du inte ge dig på att ta bort. Frigör innerbenen från ytterbenen och sätt upp innerbenen i en svarv och mät upp med inidikatorklocka. Alternativet om man inte är så välutrustad är att rulla benen över en yta man vet är plan. Även detta borde funka med understyckena kvar.

Mattias skrev:
Understyckena ska du inte ge dig på att ta bort. Frigör innerbenen från ytterbenen och sätt upp innerbenen i en svarv och mät upp med inidikatorklocka. Alternativet om man inte är så välutrustad är att rulla benen över en yta man vet är plan. Även detta borde funka med understyckena kvar.

okej. men är ganska säker på att de är snea... när man byter innerrör måste man väl ta isär. hur mycket får det skilja om man mäter med indikatorklocka annars?

xanlar skrev:
okej. men är ganska säker på att de är snea... när man byter innerrör måste man väl ta isär. hur mycket får det skilja om man mäter med indikatorklocka annars?
Understyckena sitter monterade på de nya innerbenen. Jag antar att toleransen på skevhet är minimal, så kan du se det genom att rulla benen på en plan yta så är det bara att byta.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg