Usch

jyyrgen

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2009
Ort
Markaryd
Hoj
1994 Honda CBR600f (mindre körbar/skrot). Kawasaki ZX9R -95
Då är jag nog en till i statistiken som har kraschat hojen.
Jag lade mig på Knutan igår och hojen är numera ramsne.
Då till min fråga, vad hade ni gjort. Är det någon idé att ens försöka rikta upp ramen? Ramen är sne från främre delen av sadeln och bakåt.
Finns det nån chans att sälja motor och övriga delar till någon skrot och få något för det?
Eller om jag nu ska sälja delar ska jag göra det på blocket och finns det då en rimlig chans att få det sålt?

Jag är öppen för alla idéer som ni har! Om någon har erfarenheter av sådant här så skriv gärna hur ni gick till väga.

Hojen är en Honda CBR 600f -94.
 
usch

Jag hade nog skaffat en ny ram o byggt upp hojen igen :yoparty
 
Är det inte bara bakramen som är sned?
 
Om den har bultad bakram så är det väl bara att byta den och det är ju inget jättejobb.

Eller så gör du som någon här på sh visade i en tråd, riktar den. Jag har för mig att man bara behöver en lämplig kraftig lyktstolpe, en lastspännare, lite rep och en kraftig bräda.
 
Såg din cykel ( och kraschen) kan bara beklaga.

Har haft en cbr600 -93 som fick sned bakram, den riktades rak (dock inte fullt så sned som din).

Beslutet togs av försäkringsbolag och verkstad trots att jag protesterade mot en sådan lagning, jag blev dock nöjd med resultatet och cykeln var som ny.

Varför jag protesterade var för att andra mekaniker och "kunniga" inom området mena att ramen aldrig blir så stark/styv den var från början.
 
Köp ny bakram om den är bultad fast (väldigt vanligt) och det bara är den som är sned. Man hittar bakramar till salu rätt ofta. Kostar inte speciellt mycket heller.
 
Har själv tävlat med de gamla stålramade cbrerna och de blev snea i bakramen titt som tätt.
Dock är de mjuka nog att rikta ganska lätt.
Har sätt hojar med bakramen nästan pekande framåt som gått att rikta.
Bakramen är ju inte bärande så bara rikta på, det gör inte hojen ostabil eller mindre stark.
Själv brukade jag använda spett och stolpe som mothåll.

Lycka till.
 
Kapa den så du har kvar en bit av bakramen, sedan borrar du hål i de korta fästenrna som är kvar för att använda det som fästen för att slippa svetsa och shit hädan efter om det skulle behövas fixas igen.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top