Usb-sticka 8GB, tar ej emot filer större än 4GB

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en usb-sticka som jag brukar använda för att flytta lite filer/filmer mellan server diverse laptops som inte ligger på mitt nätverk.
Nu skulle jag flytta över en film-fil på 5gb men det gick inte alls, stod bara att måldisken var full :confused:
Prövade med en fil ISO-fil på 3,8gb men det gick inte det heller.
Det konstiga är att det HAR fungerat tidigare men helt plötsligt så funkar det inte. När jag kollar egenskaperna på stickan så står det att det är ca 7,6gb ledigt utrymme på den.
Jag kan inte formatera den med annat än FAT32, varför vet jag inte men jag tänkte testa NTFS men icke.

Tips på hur jag ska göra?

Kan ha att göra med att fat32 inte kan hantera så stora filer. Ska du bara flytta filen med stickan kan du ju packa ner den i rar i mindre bitar.

Splitta filen med WINRAR eller WINZIP till 2GB-stycken, välj icke-komprimering så går det lika fort som vanlig kopiering.

Det bör ju vara något dylikt, men frågan är varför jag inte kan formatera den med NTFS? Och det har ju fungerat tidigare att flytta större filer med den, och FAT32 begränsar det hela vid 4GB har jag för mig?

Rara är ju ett alternativ men det får bli en sista utväg för vem orkar med sånt :D

Edit/ Aha, så man kan alltså göra så? Ska genast testa!

Notera att om du konverterar till ntfs så kommer du inte självklart att kunna skriva till stickan från mac/linux om du behöver det.

Kan gå, men långt från säkert.
/Danne

Jag tog hem något paritionsprogram från thebay och fprmaterade i ntfs, funkade bra :tummenupp

Det var inte partition magic iaf har för mig att det inte funka.

Funkar inte det här? convert X: /fs:ntfs

Har för mig att stöd för stora USB-stickor kom i XP med SP2 eller SP3.

Aha, där kanske vi har felet :D Jag har tydligen inte använt den att flytta filer FRÅN min server-dator tidigare, eventuellt bara till den. Jag har ett nedbantat Xp på den, utan sp2 dessutom. Antagligen det som spökar då :(

EDIT!/ Missade din lilla cmd-sträng där
Givetvis funkade det! Åtminstone efter att inte använda mellanslag mellan fs: och ntfs :D
Tack för hjälpen, nu slapp jag massa annat besvär :tummenupp

Notera att om du konverterar till ntfs så kommer du inte självklart att kunna skriva till stickan från mac/linux om du behöver det.

Kan gå, men långt från säkert.
/Danne

Mac :confused: Jag är straight så jag vet inte vad du talar om och Linux använder jag mig inte av.

Jag tog hem något paritionsprogram från thebay och fprmaterade i ntfs, funkade bra :tummenupp

Det var inte partition magic iaf har för mig att det inte funka.

Jag får helt enkelt leta reda på min nätverkskabel och köra över det den vägen då något strular med mitt trådlösa, kan ej ansluta denna Vista-burk till befintliga nätverket. Skit-vista, hittar jag bara min Xp-skiva så blir det ominstallation!

Detta fungerade inte för mig, hittade inte alls det som det talades om där :(

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!