Usb-problem

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Drar upp problemet igen då jag MÅSTE ha kläm på det. Har tom suttit med en datatekniker i flera timmar utan resultat.

När jag pluggar in en usb-enhet så kommer det upp en ruta där det står att ingen höghastighetsport är installerad, och enheten kommer fungera långsamt. Grejen är den att jag har en extern dvd-brännare och det tar numera en hel natt att bränna en dvd-skiva.
Problemet uppstod när jag installerade SP2 (oklokt, ja) och jag har avinstallerat SP2, ominstallerat windows och laddat ner MASSOR filer utan resultat. Jag har windows Xp pro på en Dell Dimension 8200. Kanske, kan någon med likadan dator skicka sina usb-drivrutiner? Kanske funkar då..
Hoppas nån kan hjälpa mig :Bugar

isse skrev:
även om du installerar ett nytt OS som XP, är det rekomenderat att dra på intels chipset drivare, dom är för bland annat, agp, usb, och själva chipset´t.
Eftersom du har Dell har du intel Chipset.

tanka hem här:

ftp://aiedownload.intel.com/df-support/7948/eng/infinst_enu.exe

sen är det bara installera.
SP2 kan du lungt dunka på sen, det ska inte strula sen.

/N

Tack så hjärtligt, ska genast testa :tummenupp

Nå nya drivare till moderkortet kanske hjälper.....eller

R1 Uffe skrev:
Nå nya drivare till moderkortet kanske hjälper.....eller

Problemet är vart jag ska få tag på det. Fanns inget på dells hemsida :3freak
Hittade bara skärmdrivisar, skrivardrivisar osv

intels drivare ÄR drivare till moderkortet/chipset.
Har du provat att ta bort alla usb enheter i enhetshanteraren och sen starta om och låta den hitta allt från början igen.
Kan vara en ide.

Uppdatera oxo BIOS, det finns att ladda ned på dells hemsida.
Se till o ta den nyaste!

/N

isse skrev:
intels drivare ÄR drivare till moderkortet/chipset.
Har du provat att ta bort alla usb enheter i enhetshanteraren och sen starta om och låta den hitta allt från början igen.
Kan vara en ide.

Uppdatera oxo BIOS, det finns att ladda ned på dells hemsida.
Se till o ta den nyaste!

/N

Japp det har jag gjort. Bios har jag dock inte testat, brorsan föreslog det också. Ska testa imorgon :)

Har du usb2 i din dator? Hade inte det i min gammla dator o då fick jag samma medelande som du.

Mina usb-portar strulade som fan, så jag köpte ett usb2-kort (typ 250-300kr) & slängde i en ledig pci-plats & nu funkar det kanon (fick med drivisar till kortet)
Har du ingen polare som har ett kort som du kan testa med?

Gumpa skrev:
Mina usb-portar strulade som fan, så jag köpte ett usb2-kort (typ 250-300kr) & slängde i en ledig pci-plats & nu funkar det kanon (fick med drivisar till kortet)
Har du ingen polare som har ett kort som du kan testa med?

Funderar också på att göra det. Hittat ett kort för 150spänn, borde va värt att testa. Nja har inte så mycke polare häromkring :/

Har samma problem med mina usb 2.0 portar, finner inte drivrutiner til dom....

Arctic#1 skrev:
Har samma problem med mina usb 2.0 portar, finner inte drivrutiner til dom....

Har du dell dimension 8200?

Besökte morfar häromdagen, visade sig att han som har likadan dator har likadant problem..

Är det ett sånt här jag ska köpa?

USB 2.0 Kontroller 3+1 port
PCI. Modell U-163
USB 2.0 PCI kort. 1.5/12/480 Mbps. Bakåtkompatibel mot USB 1.1. Stödjer Win 98/ME/ 2000. 4 portar externt, 1 port internt

38998.jpg

Står iofs inte att det stöder winxp, men det borde ju gå, eller?

men inte visste jag att dell gjorde egna chipset... gör som man alltid skall och installera om allt från början med total formatering och sedan installera det du har på skiva samt ev. sp1 då den verkar vara mindre sabbande , den (sp2) fungerar på dock bra på min 8200 men ej på min nya's skrivardrivrutiner.

cRoC skrev:
Har du dell dimension 8200?

Är det ett sånt här jag ska köpa?

USB 2.0 Kontroller 3+1 port
PCI. Modell U-163
USB 2.0 PCI kort. 1.5/12/480 Mbps. Bakåtkompatibel mot USB 1.1. Stödjer Win 98/ME/ 2000. 4 portar externt, 1 port internt

Står iofs inte att det stöder winxp, men det borde ju gå, eller?

Jag köpte mitt på classe (artNr:32-4468 = 198kr) & det stödjer XP, så svar på din fråga: japp, det är ett sånt kort du ska ha!

Dell kör inte gena chipset, dom använder Intel´s referencdesign.
Om croc inte kan fixa sitt med intels drivare och ominstallation skulle jag tippa på att det är nåt galet med irq/minnesiställningar för usb´n.

croc: la du in nya bios?

/N

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form